KillBill skrev 2020-02-09 12:34:47 följande:
Det är förbjudet för förskolelärare/lärare att hindra barn från att ta av sig religiös klädsel. Det är förbjudet för förskolelärare/lärare att tvinga barn att ta på sig religiös klädsel. Om det ändå finns problem med förskolelärare/lärare som hjälper föräldrar att bevaka barnens klädsel så kommer kanske inte y lagstiftningen vara rätt väg att gå utan det som behövs är bättre kontroll på att den lag som redan finns efterföljs.
Det är tragiskt att partier som SD, moderaterna och kristdemokraterna stoppar alla försök att förbjuda religiösa skolor (förmodligen är problemen ännu större i denna typ av skolor och kontrollen är ännu sämre)
Ja högern har aldrig brytt sig om barn- och kvinnorättsfrågor, även om de försöker rida på det när det passar. Antifeminister, definitivt inte heller. Men det är en stor sorg i mitt vänsterhjärta att just vänsterpartier, också och mest, kulturrelativiserat så länge att hedersproblematiken nu är så pass etablerad och delvis institutionaliserad, OCH att de mobbat ut sina egna. Även mitten har gjort sig skyldig till detta. Tidigt 90-tal började jag engagera mig i arbete mot könsstympning och bortgifte när jag bodde utomlands, men jag möts ganska ofta och än idag av skolledare med väldigt liten kunskap och som snabbt vill sortera ner mig i SD-facket och att jag nog läst något sensationellt i tidningen som upprört mig. SD... Över min döda kropp. Är uppvuxen med deras stöveltramp och väl insatt i att barn och kvinnor inte står högt ens på dagens agenda, annat än när det fyller antimuslimska syften.
Det behövs insatser i hela skolan och man behöver villkora SFI och bidrag överallt. SFI och FBK behöver ha ännu tydligare direktiv, alla, att arbeta med dessa frågor.