• ETFH

    Ivf remiss inte godkänd pga missfall?

    Hej,

    Jag och min partner tog 1,5 år att bli gravida och när vi äntligen blev det så vart det missfall. Nu har det gått 5 månader till...så alltså totalt 1år och 10månader. Min fråga är alltså om det är någon som fått avslag respektive godkänt för remiss pga missfall? Hur ligger det till?

    Tack för svar! Är orolig.

  • Svar på tråden Ivf remiss inte godkänd pga missfall?
  • ETFH
    möjligt skrev 2020-02-21 10:52:56 följande:

    [quote=80239344][quote-nick]möjligt skrev 2020-02-21 10:42:24 följande:[/quote-nick]Fast ni blir ju inte nekade för att ni fått ett missfall, ni blir nekade för att ni tydligen kan bli gravida på egen hand. Er IVF blev beviljad för att ni ?inte kunde? bli gravida på egen hand, nu har det visat sig att ni faktiskt kan bli gravida själva, då är det ju ganska logiskt att ni inte längre får en IVF baserat på att ni inte kan bli gravida.

    Jag kan se att det är frustrerande och jobbigt men inte att det är ologiskt. Kriteriet är ju inte att man inte har fått ett barn utan att man inte kunnat bli gravida

    Tror man uppskattar att 80% blir gravida under första året samt att mellan 10-15 % inte blir gravida själva. Det innebär att för drygt 5% så tar det längre än ett år men det går på egen hand. Och ni är tydligen i de 5 procenten. Sen är en uppskattning att 15-20% av graviditeter slutar i missfall och det är ju såklart maximal otur att ni hamnade i den gruppen också.

    Maximal väntetid om man har otur på alla sätt man kan borde väl vara drygt 4,5 år.

    Vill man vara helt säker på att man inte behöver vänta så länge kan man ju spara till en privat IVF, priserna i sverige verkar ligga på ca 35000, så sparar man 3000 i månaden kan man komma upp i det på ett år.

    [\quote]


    För mig känns det som vi blev nekade pga missfall....för om vi inte fått det, eller mörkat det så hade vi fått hjälp.

    Ja exakt! 4,5 år!! Det är helt sjukt! Vissa får vänta 1år och andra 4,5år....oavsett missfall eller inte blir gravid överhuvudtaget själv så leder inget till något barn och det är verkligen ingen tröst efter flera år att man fått missfall. Jag håller inte med dig att det är logiskt.
  • ETFH
    Anonym (Tjena) skrev 2020-02-21 21:28:33 följande:

    Men vilka hemska erfarenheter ni verkar ha i denna tråd. Vad sorligt! För mig såg resan annorlunda ut. Då jag har pcos och inte får egen äl så fick vi göra fertilitetsutredning direkt. Fick äl stimulerande mediciner. Blev gravid 2 gånger på 1 år men fick missfall varje graviditet. Remiss för ivf skickades. Under väntan blev jag gravid 2 gånger till, men fick missfall. Efter 3:e missfallet gjordes missfallsutredning som inte visade något. Vi åkte inte ur kön. Kom till ivf. Gjorde två äggplock och tre insättningar. Inget tog sig.


    Skönt att ni fick hjälp iaf, beklagar att de ändå inte tagit sig? Hur ser det ut för er nu? Tänk själv om det nollades varje gång man fick missfall...tycker hela det systemet är ett hån.
  • ETFH
    Anonym (Tjena) skrev 2020-02-21 21:32:13 följande:

    Råkade skicka innan jag skrivit klart. För att göra de lång historia kort. Jag gjorde slut med min dåvarande. Blev gravid på första försöket med min nya med hjälp av äl stimulerande. Inte ivf. Blev dock missfall. Tog äl stimulerande igen och blev alltså gravid på andra försöket med honom. Fick samtidigt immunologisk behandling. det resulterade i att jag Idag är höggravid och snart i mål.


    Haha läste inte heller klart! ;) gud va härligt!!
  • möjligt
    ETFH skrev 2020-02-22 11:16:10 följande:

    För mig känns det som vi blev nekade pga missfall....för om vi inte fått det, eller mörkat det så hade vi fått hjälp.

    Ja exakt! 4,5 år!! Det är helt sjukt! Vissa får vänta 1år och andra 4,5år....oavsett missfall eller inte blir gravid överhuvudtaget själv så leder inget till något barn och det är verkligen ingen tröst efter flera år att man fått missfall. Jag håller inte med dig att det är logiskt.


    Då får vi vara överens om att inte vara överens.

    Det är ju inte som att det finns någon tidsgräns, har ni inte ett barn inom x år så får ni IVF. IFV får man om man uppfyller kriteriet att man inte kan bli gravida på egen hand. Om man blir gravid efter 10 mån och sedan får missfall efter halva graviditeten, man får vänta några månader innan kroppen kommer igång och det sedan tar 10 månaders försök igen så har man också fått vänta kanske 2.5 år(om den graviditeten går till slut). Men det finns ingen IVF anledning
  • ETFH
    möjligt skrev 2020-02-22 11:38:20 följande:

    Då får vi vara överens om att inte vara överens.

    Det är ju inte som att det finns någon tidsgräns, har ni inte ett barn inom x år så får ni IVF. IFV får man om man uppfyller kriteriet att man inte kan bli gravida på egen hand. Om man blir gravid efter 10 mån och sedan får missfall efter halva graviditeten, man får vänta några månader innan kroppen kommer igång och det sedan tar 10 månaders försök igen så har man också fått vänta kanske 2.5 år(om den graviditeten går till slut). Men det finns ingen IVF anledning


    Okej men för oss tog det 1,5 år innan graviditet, alltså passerat gränsen med marginal...och om man fortfarande inte blivit gravid som lyckats efter 2 år så tycker jag man ska få hjälp oavsett.

    Alltså en del får vänta ett år, men kanske också blivit gravida efter 1,5-2 år....vem vet! Då borde det ändras till 1,5 år eller 2 för alla....eller?
  • möjligt
    ETFH skrev 2020-02-22 11:47:01 följande:

    Okej men för oss tog det 1,5 år innan graviditet, alltså passerat gränsen med marginal...och om man fortfarande inte blivit gravid som lyckats efter 2 år så tycker jag man ska få hjälp oavsett.

    Alltså en del får vänta ett år, men kanske också blivit gravida efter 1,5-2 år....vem vet! Då borde det ändras till 1,5 år eller 2 för alla....eller?


    Fast det är ju inte tiden i sig som vården tittar på utan kriterier och kriteriet är ?kan ni bli gravida utan hjälp?. Det är ju inte helt ovanligt att par försöker 1 år, börjar utredas och blir gravida under utredningen. Då fortsätter man ju inte utreda varför de inte blivit gravida?

    Om det blir en fullgången graviditet eller ett missfall är ju oftast orelaterat till hur lång tid det tog att bli gravid.

    Sen är det ju inte så att bara för att det tog lång tid med första graviditeten så måste andra ta lång tid, kanske bara tar 3 mån denna gång. Precis som det kan vara tvärtom att det går fort första gången men ta tid andra gången.
  • ETFH
    möjligt skrev 2020-02-22 11:59:25 följande:

    Fast det är ju inte tiden i sig som vården tittar på utan kriterier och kriteriet är ?kan ni bli gravida utan hjälp?. Det är ju inte helt ovanligt att par försöker 1 år, börjar utredas och blir gravida under utredningen. Då fortsätter man ju inte utreda varför de inte blivit gravida?

    Om det blir en fullgången graviditet eller ett missfall är ju oftast orelaterat till hur lång tid det tog att bli gravid.

    Sen är det ju inte så att bara för att det tog lång tid med första graviditeten så måste andra ta lång tid, kanske bara tar 3 mån denna gång. Precis som det kan vara tvärtom att det går fort första gången men ta tid andra gången.


    Nej å det är konstigt att de inte kollar på tiden! Vad spelar det för roll om man blir gravid 1gång på 5 år om det ändå inte blir nåt...jag ser det inte som att man blir ?gravid utan hjälp? då.

    Är 35 så oddsen blir ju inte större å större heller...

    Vården har ju ingen aning om man skulle bli gravid efter 1,2 eller 3 år utan hjälp. Jag tycker det ska vara lika för alla som har problem att bli gravida. Då borde de isf förlänga alla till 2 år, eller?

    Jag håller fast att det är orättvist att en del får hjälp efter 1 år och andra 4,5år.
  • möjligt
    ETFH skrev 2020-02-22 12:11:49 följande:

    Nej å det är konstigt att de inte kollar på tiden! Vad spelar det för roll om man blir gravid 1gång på 5 år om det ändå inte blir nåt...jag ser det inte som att man blir ?gravid utan hjälp? då.

    Är 35 så oddsen blir ju inte större å större heller...

    Vården har ju ingen aning om man skulle bli gravid efter 1,2 eller 3 år utan hjälp. Jag tycker det ska vara lika för alla som har problem att bli gravida. Då borde de isf förlänga alla till 2 år, eller?

    Jag håller fast att det är orättvist att en del får hjälp efter 1 år och andra 4,5år.


    Kolla upp med ditt landsting för vet att en del(de flesta?)

    endast har 6 mån försök då man är över 35
  • Anonym (M)
    Dhalia skrev 2020-02-21 22:51:50 följande:

    Jag håller inte med bara för man lyckats en gång att bli gravid att kön borde nollas eller att någon ska gå före. Jag har försökt nu sammanlagt 3,5 år, vi försöker aktivt varje månad än i idag plus gjort två IVF dvs två äggplock, första ivf fick vi tillbaks ett embryo, fick inget till frys och andra IVF trots hela 27 ägg ut så fick vi inget tillbaks pga risk för överstimulering och inget var bra till frys. Vi fick alltså ingenting på andra försöket. Nu väntar vi på en hysteroskpi innan vårt tredje IVF. I vårt fall skulle de vara otroligt orättvist om någon skulle gått före oss i kön bara pga att man hade den mirakulösa turen att bli gravid naturligt en gång som ändå slutade i missfall.

    Vill man "gå" före i kön då kanske man inte ska vänta för länge innan man börjar försöka få barn eller vänta för länge med utredningar och att söka hjälp.


    Fast om man lyckas så kan man ju bli gravid på egen hand, det är ju det som är poängen. Sen som sagt om det var en engångsföreteelse så är det klart man ska få ställa sig i kön efter ett år då. (Såg du skrev det var ett års väntetid till sahlgrenska och det är ju sjukt så då borde man få ställa sig i kön ändå för om man inte lyckas på vägen så kommer man ju ha försökt tillräckligt länge när man får börja precis som ni har gjort) Otroligt tråkigt att det har gått så dåligt med era försök, det måste vara jättejobbigt. Hoppas verkligen att nästa försök blir en bebis för er.

    Jag var 30 och min man 34 när vi började försöka och vi har legat på och direkt gått på utredning och fått remiss till IVF direkt när det var möjligt så jag tycker inte att vi är för gamla eller har väntat för länge. I mitt landsting går de som är över 35 före i och med att de bara behöver försöka 6 månader innan de får utredning och sen kan gå direkt till IVF och det tycker jag är fullt rimligt eftersom de har mycket mindre tid att spela på än vad vi har. Men alla utgår vi från våra egna erfarenheter, hade jag vart i din situation hade jag säkert tyckt som du.
  • Anonym (M)
    ETFH skrev 2020-02-22 11:11:25 följande:

    Förstår vad du menar.

    Men oavsett om vi blivit gravida en gång på 2 år så har det inte hjälpt och inget bebis för det...så det är ju inte mycket till hjälp att fått missfall liksom....


    Nä jag förstår verkligen din synvinkel också och hade jag vart i din situation hade jag säkert också tyckt som du. Man utgår ju alltid från sig själv.

    Men såg du skrev du var 35 så kolla reglerna för ditt landsting för ni kanske bara behöver försöka 6 mån efter missfallet istället för ett år. Minns inte om ni blivit utredda men om ni ska gå på utredning så hitta en privat landstingsanknuten gyn som gör utredning för det går ofta mycket mycket fortare än att gå via landstinget och man betalar inte mer. Skulle du råka bo inom rimligt avstånd från Malmö rekommenderar jag Pia Saldeén på limhamns kvinnoklinik. Vår utredning där tog 6 v och betalade vanlig patientavgift. Och hon är verkligen superduktig. Hoppas verkligen det blir er tur med bebis snart.
  • ETFH
    Anonym (M) skrev 2020-02-22 14:27:09 följande:

    Nä jag förstår verkligen din synvinkel också och hade jag vart i din situation hade jag säkert också tyckt som du. Man utgår ju alltid från sig själv.

    Men såg du skrev du var 35 så kolla reglerna för ditt landsting för ni kanske bara behöver försöka 6 mån efter missfallet istället för ett år. Minns inte om ni blivit utredda men om ni ska gå på utredning så hitta en privat landstingsanknuten gyn som gör utredning för det går ofta mycket mycket fortare än att gå via landstinget och man betalar inte mer. Skulle du råka bo inom rimligt avstånd från Malmö rekommenderar jag Pia Saldeén på limhamns kvinnoklinik. Vår utredning där tog 6 v och betalade vanlig patientavgift. Och hon är verkligen superduktig. Hoppas verkligen det blir er tur med bebis snart.


    Nyss fyllda 35...så måste kolla upp hur det är. Nää tyvärr så bor vi inte nära Malmö. Visst fick man upp hoppet när man blev gravid/fick missfall...men efter några månader så är man nere igen. Går upp å ner hela tiden..men tillslut nån gång går det väl på nåt sätt... men tänk dig själv att du väntar på ivf....ett halvår till, då blir du gravid,får missfall...så då får du vänta ett år till...så totalt vänta i minst 1,5 år TILL för att överhuvudtaget få någon hjälp...då är missfallet inte så jävla positivt längre....

    Tack för rekommendationerna ändå :)
  • Anonym (Hjälp kan ni få)
    ETFH skrev 2020-02-22 15:51:46 följande:

    Nyss fyllda 35...så måste kolla upp hur det är. Nää tyvärr så bor vi inte nära Malmö. Visst fick man upp hoppet när man blev gravid/fick missfall...men efter några månader så är man nere igen. Går upp å ner hela tiden..men tillslut nån gång går det väl på nåt sätt... men tänk dig själv att du väntar på ivf....ett halvår till, då blir du gravid,får missfall...så då får du vänta ett år till...så totalt vänta i minst 1,5 år TILL för att överhuvudtaget få någon hjälp...då är missfallet inte så jävla positivt längre....

    Tack för rekommendationerna ändå :)


    Men varför söker ni inte privat hjälp?
  • Dhalia
    Anonym (M) skrev 2020-02-22 14:10:37 följande:

    Fast om man lyckas så kan man ju bli gravid på egen hand, det är ju det som är poängen. Sen som sagt om det var en engångsföreteelse så är det klart man ska få ställa sig i kön efter ett år då. (Såg du skrev det var ett års väntetid till sahlgrenska och det är ju sjukt så då borde man få ställa sig i kön ändå för om man inte lyckas på vägen så kommer man ju ha försökt tillräckligt länge när man får börja precis som ni har gjort) Otroligt tråkigt att det har gått så dåligt med era försök, det måste vara jättejobbigt. Hoppas verkligen att nästa försök blir en bebis för er.

    Jag var 30 och min man 34 när vi började försöka och vi har legat på och direkt gått på utredning och fått remiss till IVF direkt när det var möjligt så jag tycker inte att vi är för gamla eller har väntat för länge. I mitt landsting går de som är över 35 före i och med att de bara behöver försöka 6 månader innan de får utredning och sen kan gå direkt till IVF och det tycker jag är fullt rimligt eftersom de har mycket mindre tid att spela på än vad vi har. Men alla utgår vi från våra egna erfarenheter, hade jag vart i din situation hade jag säkert tyckt som du.


    Fast hur ska man veta i förväg om en graviditet var en engångsförtelse. Det kan man faktiskt inte. Jag har två nära som inte lyckats bli gravida själva men de ena paret visade sig ha manligt faktor och de andra var oförklarligt barnlösa och båda paren lyckades på deras första IVF samt fick till frys. Man kan ju säga med facit i hand nu att jag borde gått före i kön eftersom vi egentligen behöver mer hjälp än dem. Men vi hade ju bara turen att bli gravida själva så utåt tror man att allt är bra. Därför tycker jag inte att någon ska gå före eller att man ska försöka igen efter 1 år efter ett missfall för de säger inte läkarna själva. Om allt är som de ska så är de försöka 1 år bli gravid och få barnet i sin famn. Inte 1 år och få missfall och försök igen 1 år. Ja vågar knappt hoppas längre har redan ställt in mig på att fortsätta privat sedan.

    De var 6 månaders väntetid från att remiss var inskickad tills vi fick komma på första mötet, så inte ett år alls. Men efter vårt missfall så trodde vi ju själva att vi inte har så stora problem så vi förlora tid på att försöka själva tills och sedan gick man på utredning å sen velade vi lite till eftersom alla prover var bra.

    Och vi var 27 och 29 när vi började försöka. Jag anser att oavsett ålder så hamnar man bara i kön men deras rekommendationer är ju försökt 1 år om mzn är under 35 och sen kan man skicka in remiss och ja e man över 35 så räcker de att man har försökt 6 månader. Men ingen går ju före i kön pga ålder de bara att kravet inte är desamma innan remissen kan skickas in och det är helt okej tycker ja för budskapet med de är ju att inte vänta för länge att söka hjälp om man e äldre. Medan vi som var så dumma och väntade 6 månader istället för att direkt efter missfallet borde gjort utredning och skickat remiss.

    Jag ser ju inte de som att den som är 35 och bara behövt försöka 6 månader innan deras remiss kan skickas in som att dem har gått före i mig i kön eftersom dem har också en väntetid sen, de kanske där vi ser de lite olika.
  • ETFH
    Anonym (Hjälp kan ni få) skrev 2020-02-22 20:59:41 följande:

    Men varför söker ni inte privat hjälp?


    Det är en lång historia..
  • Anonym (C)

    Hej,
    Jag är i samma situation. Jag fick precis avslag på IVF efter 8 missfall innan vecka 6 senaste 4 åren. Dem har utrett mig och min partner, hittar inga fel. Jag har fått letrozol behandling, hjälper inte. Opererats för muskelknut livmoder, hjälper inte. Har bekräftat låga äggreserver. 

    Jag förstår inte hur dem kan neka. Har inte varit gravid det senaste 8 månaderna alls, innan ett missfall. Är helt förstörd då mina ägg är få, så vet inte hur lång tid jag har på mig. Är 29 år. 

  • ETFH
    Anonym (C) skrev 2020-11-05 15:49:14 följande:

    Hej,

    Jag är i samma situation. Jag fick precis avslag på IVF efter 8 missfall innan vecka 6 senaste 4 åren. Dem har utrett mig och min partner, hittar inga fel. Jag har fått letrozol behandling, hjälper inte. Opererats för muskelknut livmoder, hjälper inte. Har bekräftat låga äggreserver. 

    Jag förstår inte hur dem kan neka. Har inte varit gravid det senaste 8 månaderna alls, innan ett missfall. Är helt förstörd då mina ägg är få, så vet inte hur lång tid jag har på mig. Är 29 år. 


    Hej,

    Förstår dig å känner med dig! Det är verkligen förjävligt att det fungerar så, helt sjukt tycker jag. Som ett straff för att man får missfall. Blir arg. Okej, så nu har du alltså 4 mån till det gått ett år utan missfall och då kan ni alltså ansöka igen? Ska ni göra det eller gå vidare privat? För oss blev de så att jag inte stod ut längre, vi sökte privat å fick tid ganska snart efter. Vi hade tur å blev äntligen gravid på första ivf försöket, är nu i vecka 30.

    Om du kan vänta 4 mån gör de, annars om de känns för långt å om ni kan ekonomiskt, gå privat. För oss var det såklart värt det...jag var helt knäckt innan de beslutet.
  • ETFH
    ETFH skrev 2020-11-17 22:59:02 följande:

    Hej,

    Förstår dig å känner med dig! Det är verkligen förjävligt att det fungerar så, helt sjukt tycker jag. Som ett straff för att man får missfall. Blir arg. Okej, så nu har du alltså 4 mån till det gått ett år utan missfall och då kan ni alltså ansöka igen? Ska ni göra det eller gå vidare privat? För oss blev de så att jag inte stod ut längre, vi sökte privat å fick tid ganska snart efter. Vi hade tur å blev äntligen gravid på första ivf försöket, är nu i vecka 30.

    Om du kan vänta 4 mån gör de, annars om de känns för långt å om ni kan ekonomiskt, gå privat. För oss var det såklart värt det...jag var helt knäckt innan de beslutet.


    Just de, kan tillägga..vi kunde inte gå privat innan men sen när vi fick godkänt med allt å papper osv...så var det inget hinder. Fick första besöket i april, Blev alltså gravid i maj, å ser att senast skrev jag i feb. Så allt gick väldigt fort, fick tid 2 veckor efter jag ringde för första besök. Hoppas ni kan göra liknande om ni har möjlighet till privat.
  • Anonym (C)
    ETFH skrev 2020-11-17 22:59:02 följande:
    Hej,

    Förstår dig å känner med dig! Det är verkligen förjävligt att det fungerar så, helt sjukt tycker jag. Som ett straff för att man får missfall. Blir arg. Okej, så nu har du alltså 4 mån till det gått ett år utan missfall och då kan ni alltså ansöka igen? Ska ni göra det eller gå vidare privat? För oss blev de så att jag inte stod ut längre, vi sökte privat å fick tid ganska snart efter. Vi hade tur å blev äntligen gravid på första ivf försöket, är nu i vecka 30.

    Om du kan vänta 4 mån gör de, annars om de känns för långt å om ni kan ekonomiskt, gå privat. För oss var det såklart värt det...jag var helt knäckt innan de beslutet.
    Vad roligt att höra att ni äntligen har lyckats, grattis! :) Ger mig lite hopp. Vi genomgår Letrozolbehandling och har överklagat så ska få träffa överläkaren nästa vecka. Kommer inte ge med mig. 
  • ETFH
    Anonym (C) skrev 2020-11-23 10:21:55 följande:

    Vad roligt att höra att ni äntligen har lyckats, grattis! :) Ger mig lite hopp. Vi genomgår Letrozolbehandling och har överklagat så ska få träffa överläkaren nästa vecka. Kommer inte ge med mig. 


    Tack! Nej gör inte de!, spec nu när ni ska träffa överläkaren! Jag håller tummarna! Berätta gärna hur de går sen <3
Svar på tråden Ivf remiss inte godkänd pga missfall?