• Anonym (Anna)

    Gå ner i vikt inför graviditet?

    Hej alla glada! Jag och min man planerar att försöka skaffa ett syskon. Vi har tänkt köra igång bebisverkstaden efter sommaren. Jag behöver dock gå ner i vikt (väger ungefär 15-20 kg mer än min trivselvikt). Någon annan som är i samma situation? Jag tycker att det är svårt att gå ner i vikt men vet att jag kommer må bättre som gravid utan en massa extra kilon.

  • Svar på tråden Gå ner i vikt inför graviditet?
  • Anonym (Jag)

    Ett tips är att promenera dagligen, ät rätt och lagom mängd. Börja röka så blir du smalare.

  • Anonym (Men)

    Börja röka är ett väldigt dåligt råd för någon som vill bli gravid!!

    Det som funkat bäst för mig är räkna kalorier... Tråkigt men sant. Även att se till att äta ordentliga måltider 3 ggr per dag men inget läsk, godis, snacks o alkohol. Jag fick äta choklad en gång i veckan för att hålla motivationen uppe!

  • Anonym (Jag)

    Det där med rökningen var ett litet skämt hehe

  • Anonym (M)

    Hej Anna, jag är i samma situation, tänker mig 10-15 kg för att lättare bli gravid :) Började i fredags och vägde mig då. Har lyckats hålla igen relativt bra under helgen, inte perfekt men tillräckligt så jag hoppas att om jag fortsätter så här så märks det skillnad på vågen snart.

  • Anonym (Anna)

    Tack för era svar :) försöker äta tre huvudmål men faller enkelt dit ändå på tex sötsaker. Ska lägga till två mindre proteinrika mellanmål och se om det blir enklare då. Får okej vardagsmotion (ligger på ungefär 10k steg) men borde försöka träna lite också. Däremot vet jag att kosten är det viktigaste

  • Anonym (Jag)

    Jag har själv jätteproblem med sötsug. Jag är verkligen sockerberoende.

  • Anonym (M)

    Kosten är det enda som funkar för mig, jag har inte nog ork med att träna. Snittar nog på 6000 steg / dag gissar jag men ska kolla vid tillfälle. Äter två mål per dag och nyttiga snacks typ rädisor emellan. Någon chokladbit slinker med ibland. Stora mängder kaffe och te, älskar och småäta så försöker dricka det istället... 

  • Anonym (var där)

    Jag var i samma situation. Jag och min kille blev ihop och visste båda att vi ville ha barn, något vi hade pratar om att vi båda ville redan flera år innan vi ens blev ihop. Felet var bara att jag vägde över 120 kg så det var bara att ta tag i vikten, och orsakerna bakom, på en gång. Samma vecka som han flyttade in hos mig så bokade jag en läkartid för att kolla upp så jag inte hade något fel på ämnesomsättningen och kolla vitaminer och mineraler, och sen var det bara att köra igång. För min del handlade det om att lära mig äta rätt, både själva maten och när jag åt den och hur mycket. Min kille var och är ett stort stöd för hans matvanor var och är ju faktiskt vettiga. Jag hade inte ätit så mycket grönsaker i hela mitt liv som under första månaden vi bodde ihop, eller så lite godis. När jag hade gått ner till 80 kg så slängde vi preventivmedlen för då orkade vi inte vänta längre plus att det ju kan ta lite tid att få till det där barnet. Under graviditeten stod vikten nästan helt stilla, jag vägde 81 när barnet väl var ute. Fortfarande övervikt men inte en helt extra persons kroppsvikt. Idag är barnet 2 och jag väger 61 kg och väntar barn nr 2 Solig

  • Anonym (cissi)
    Anonym (var där) skrev 2020-02-02 19:12:52 följande:

    Jag var i samma situation. Jag och min kille blev ihop och visste båda att vi ville ha barn, något vi hade pratar om att vi båda ville redan flera år innan vi ens blev ihop. Felet var bara att jag vägde över 120 kg så det var bara att ta tag i vikten, och orsakerna bakom, på en gång. Samma vecka som han flyttade in hos mig så bokade jag en läkartid för att kolla upp så jag inte hade något fel på ämnesomsättningen och kolla vitaminer och mineraler, och sen var det bara att köra igång. För min del handlade det om att lära mig äta rätt, både själva maten och när jag åt den och hur mycket. Min kille var och är ett stort stöd för hans matvanor var och är ju faktiskt vettiga. Jag hade inte ätit så mycket grönsaker i hela mitt liv som under första månaden vi bodde ihop, eller så lite godis. När jag hade gått ner till 80 kg så slängde vi preventivmedlen för då orkade vi inte vänta längre plus att det ju kan ta lite tid att få till det där barnet. Under graviditeten stod vikten nästan helt stilla, jag vägde 81 när barnet väl var ute. Fortfarande övervikt men inte en helt extra persons kroppsvikt. Idag är barnet 2 och jag väger 61 kg och väntar barn nr 2 


    Bra jobbat! Och grattis till två barn.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (var där) skrev 2020-02-02 19:12:52 följande:

    Jag var i samma situation. Jag och min kille blev ihop och visste båda att vi ville ha barn, något vi hade pratar om att vi båda ville redan flera år innan vi ens blev ihop. Felet var bara att jag vägde över 120 kg så det var bara att ta tag i vikten, och orsakerna bakom, på en gång. Samma vecka som han flyttade in hos mig så bokade jag en läkartid för att kolla upp så jag inte hade något fel på ämnesomsättningen och kolla vitaminer och mineraler, och sen var det bara att köra igång. För min del handlade det om att lära mig äta rätt, både själva maten och när jag åt den och hur mycket. Min kille var och är ett stort stöd för hans matvanor var och är ju faktiskt vettiga. Jag hade inte ätit så mycket grönsaker i hela mitt liv som under första månaden vi bodde ihop, eller så lite godis. När jag hade gått ner till 80 kg så slängde vi preventivmedlen för då orkade vi inte vänta längre plus att det ju kan ta lite tid att få till det där barnet. Under graviditeten stod vikten nästan helt stilla, jag vägde 81 när barnet väl var ute. Fortfarande övervikt men inte en helt extra persons kroppsvikt. Idag är barnet 2 och jag väger 61 kg och väntar barn nr 2 


    Bra jobbat! Stort grattis. Jag väger 83 kg idag och är 170 lång, så är inte superstor men har ju en hel del att ta av. Ska verkligen skärpa till mig för jag vet ju varför jag vill och behöver gå ner.
  • Anonym (-12 kg)

    Jag gick ner 12 kg på tre månader innan jag blev gravid för snart två år sedan. Från 94 till 82. 173 cm lång. 82 kan tyckas mycket men jag är faktiskt smal vid den vikten.

    Jag körde ketogen diet. Alltså under 20g kolhydrater per dag och kombinerade detta med periodisk fasta. Fördelen med detta är att kroppen inte hamnar i svältläge oavsett om man drar ner på kcal väldigt mycket. Samt att kroppen hamnar i ?fettbrännarläge? och man går alltså ner främst fett och riskerar inte samma tapp av muskler som vi bara minskat kcal intag.

    Eftersom du vill gå ner snabbt så kan detta absolut vara en metod som passar dig. Det är dessutom så att det tar 2-14 dagar för kroppen att ställa om sig till fettförbrännarlögw. Kroppen drivs då av ketonkroppar istället för kolhydrater. Det gör att det inte är värt att fuska på samma sätt som vid en vanlig diet. För då hamnar man i lite nolläge igen.

    I övrigt kan jag rekommendera dig att läsa på om vår genetiska förändringar och påverkan på våra barn. Våra gener förändras hela tiden. Om du är överviktig när du blir gravid så har du gener som är anpassade efter det vilket barnet då får med sig. Detta gäller även psykiska problem. Man har även sett att barn påverkas mycket av det vi äter när vi är gravida. En graviditet är alltså absolut ingen bra period att ursäkta sig med att ha rätt att proppa i sig socker.

    Lycka till!

  • Anonym (Mamma till 3)

    Hej! Jag har tre barn men vill gärna ha en fjärde (inget jag vågat berätta för min man ännu ;)) men innan det ens är aktuellt så måste jag ner i vikt. Har fetma enligt bmi, så gärna ner en 20 kg iaf. Inte lätt, nä, men själv har man så dålig karaktär...När jag blev gravid med trean så vägde jag 89 kg vid inskrivning, gick dock endast upp nio kg. Fick hypertoni och jag tror det berodde på övervikten...

Svar på tråden Gå ner i vikt inför graviditet?