• Mon 3 Feb 2020 10:41
    301 visningar
    3 svar
    3
    301

    Fibromyalgi, dödsdom?

    Orkar man leva med diagnosen eller är det bara ge upp?

    Kommer man orka leva om man får diagnosen som 27åring och har en 1åring och en 2åring?

    Får alla AS ont eller har en del en mild variant? Kan det lindras? Blir man värre med åren?

    Har inte fått diagnos men är utmattad och har många symtom som ex. Ömma punkter på huvudet, ont i ?fettet? på överarmar, lår osv. Hugg/elstötar i huvudet. Strålande smärta i olika delar av kroppen då och då i sekunder. Ont i nacken. Huvudvärk sekundvis. Osv...

    Får sån ångest över att kanske fått fibro.. kan inte sova. Och så fort jag vaknar så mår jag piss.. hur ska man orka med både en utmattning och fibro?

  • Svar på tråden Fibromyalgi, dödsdom?
  • Anonym (Andre­as)
    Mon 3 Feb 2020 10:50
    #1
    erlas skrev 2020-02-03 10:41:20 följande:

    Orkar man leva med diagnosen eller är det bara ge upp?

    Kommer man orka leva om man får diagnosen som 27åring och har en 1åring och en 2åring?

    Får alla AS ont eller har en del en mild variant? Kan det lindras? Blir man värre med åren?

    Har inte fått diagnos men är utmattad och har många symtom som ex. Ömma punkter på huvudet, ont i ?fettet? på överarmar, lår osv. Hugg/elstötar i huvudet. Strålande smärta i olika delar av kroppen då och då i sekunder. Ont i nacken. Huvudvärk sekundvis. Osv...

    Får sån ångest över att kanske fått fibro.. kan inte sova. Och så fort jag vaknar så mår jag piss.. hur ska man orka med både en utmattning och fibro?


    Fibro är absolut ingen dödsdom, så du ska absolut inte ge upp. Jag har både fibro och EDS. Fick min diagnos när jag var i din ålder, är 32 nu. Jag har två barn, 6 och 3år gamla.

    Jag har också flera i min bekantskap som har fibro och visst, det slår olika på alla. Men det finns bra verktyg för att hantera sin smärta. Både i form av smärtlindring men också i hur man hanterar sin vardag. Jag orkar jobba heltid och vara en aktiv del i mina barns liv, med vissa begränsningar. Förstår att du mår skit just nu, vet precis hur du känner. Men det kommer lösa sig!

    Men en stor del i din framtid är ditt mind set. Du är fortfarande du, men du har (ev) en sjukdom som begränsar dig. Men du ÄR inte sjukdomen. Du kommer fortfarande kunna vara en bra mamma och dina barn kommer älska dig lika mkt som innan. Men man får anpassa sig lite
  • Anonym (Tea)
    Mon 3 Feb 2020 11:12
    #2

    Jag tycker du ska ta prover och se hur dina värden är först. Att få ont i kroppen, bli stressad, svårigheter med sömn, irritation osv allt kan bero på hormoner.

    Så innan du tar ut allt i förskott att du fått fibro så gå på en undersökning.

    Du skriver att du har två små barn också. Det om något kan göra att man äter sämre och med smittor från barnen gör att kroppen kämpar i motvind. Du kan vara undernärd fast du kanske inte tror det.

  • Mon 3 Feb 2020 11:25
    #3
    Anonym (Tea) skrev 2020-02-03 11:12:19 följande:

    Jag tycker du ska ta prover och se hur dina värden är först. Att få ont i kroppen, bli stressad, svårigheter med sömn, irritation osv allt kan bero på hormoner.

    Så innan du tar ut allt i förskott att du fått fibro så gå på en undersökning.

    Du skriver att du har två små barn också. Det om något kan göra att man äter sämre och med smittor från barnen gör att kroppen kämpar i motvind. Du kan vara undernärd fast du kanske inte tror det.


    Har tagit prover för några månader sedan.. allt man nämner nu efter jag fick min utmattningsdiagnos skylls bara på den. Allt är pga stress. Så det är ingen ide att nämna något. Antingen är de pga utmattning eller så hittar jag på. Har gått till olika läkare. Verkar ha fått någon hittepå stämpel.
Svar på tråden Fibromyalgi, dödsdom?