• Anonym (Villkorslös)

    Vad är "sexliv på dina/bådas villkor" för en man?

    Läser på https://www.expressen.se/halsoliv/9-skal-att-skiljas--eller-borja-kampa/

    "Du känner att ert sexliv inte längre är på dina villkor. ... det viktigaste är att ni känner att sexlivet är på bådas villkor."

    Är texten skriven med kvinnor som tappat lusten i åtanke, eller kan ni hjälpa mig begripa vad ovanstående konkret skulle betyda för en man?

    Under våra 20 år kan jag inte påstå att jag någon gång upplevt att sexlivet skulle ha varit "på mina villkor" (och förstår alltså inte hur jag skulle kunna bedöma om det inte längre är det).

  • Svar på tråden Vad är "sexliv på dina/bådas villkor" för en man?
  • New  Dawn
    blueblue skrev 2020-02-14 12:45:14 följande:

    Du och jag lever i exakt samma situation. Tänkt flera gånger att nu får det vara nog, jag får vara otrogen eller separera men har hela tiden bitit ihop!


    Det är ditt val att stanna. Det är du som prioriterar resten av er relation högre än sexlivet. Det är ett aktivt val att inte separera. Ditt val.

    Om din erfarenhet överensstämmer med "man 41" att din kvinna uppskattar dina initiativ, kanske det även passar bättre för henne med en man som gillar att ta initativ.

    En av mina vänner lever så. Hon tänker inte så mycket på sex själv och tar i princip inga initativ, men de har bestämt att han ska ta initiativ och har ett mycket levande sexliv som har utvecklat bådas sexliv.

    Man kan inte ha sex utifrån en rättviseprincip. Är man för olika funkar det inte. Älskar man varandra kan man givetvis vilja ge partnern en upplevelse /njutning som man själv kanske inte valt, men tycker om att göra för att man tycker så mycket om se ens partner njutning och kåthet. Att gå emot sin egen lust och göra saker som inte är skönt, upphetsande, och man helst skulle slippa, funkar inte. Definitivt inte i längden.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Perjonsson
    Anonym (BDSM-kvinna) skrev 2020-02-14 11:59:38 följande:

    Det där låter inte sunt. Man lever ut en sorts sexualititet för att man har den läggningen. Har man inte det, så är det inte världens bästa grej att bara testa runt ALLT och ge sig helst in i det mest extrema. Och att sedan också vilja intala partnern att hon är tråkig för att hon inte gillar allt som är så extremt  som möjligt - det är illa. 

    Du kommer att krascha och landa hårt. Du håller på att skita i all medmänsklighet och du kommer att sluta ensam och förbittrad. 


    Märker att du inte läst mitt inlägg speciellt väl!

    Har jag kanske inte skrivit att man tar ett steg i taget !! Och jag har inte sagt utan snarare varnat för att göra det du inbillar dej, nämligen man ska inte rusa för fort fram och hoppa direkt in till det mest extrema som du påstår!!!!

    Läs o förstå bättre nästa gång!!
  • blueblue
    New Dawn skrev 2020-02-14 13:07:50 följande:

    Det är ditt val att stanna. Det är du som prioriterar resten av er relation högre än sexlivet. Det är ett aktivt val att inte separera. Ditt val.

    Om din erfarenhet överensstämmer med "man 41" att din kvinna uppskattar dina initiativ, kanske det även passar bättre för henne med en man som gillar att ta initativ.

    En av mina vänner lever så. Hon tänker inte så mycket på sex själv och tar i princip inga initativ, men de har bestämt att han ska ta initiativ och har ett mycket levande sexliv som har utvecklat bådas sexliv.

    Man kan inte ha sex utifrån en rättviseprincip. Är man för olika funkar det inte. Älskar man varandra kan man givetvis vilja ge partnern en upplevelse /njutning som man själv kanske inte valt, men tycker om att göra för att man tycker så mycket om se ens partner njutning och kåthet. Att gå emot sin egen lust och göra saker som inte är skönt, upphetsande, och man helst skulle slippa, funkar inte. Definitivt inte i längden.


    Att ständigt ta initiativ är något man också växer ifrån. Vore trevligt att få en invit så man får den där känslan av att känna sig uppskattad.
  • Anonym (Lite salt)
    Perjonsson skrev 2020-02-14 05:27:51 följande:

    Nu ska jag citera mitt egna inlägg och utveckla mer.

    Tidigare var jag mer av er andras åsikt där resp person gillar vissa saker och inte andra. Och att porr inte avspeglar äkta i riktig sex.

    Men jag har de senaste 5åren hängt i olika sexforum för mer o mycket mer kinky sex och jag och att jag själv kommit ut garderoben och själv praktiserat ny radikal sex. Alltså ny superhärlig sex som jag för 5årsedan inte fanns på min karta och totalt uteslutet i min mentala värld då. Men tänk vad jag lyckades överaska mej själv och med öppensinnighet sänka garden till min tjuriga panna och bara kasta mej in i steg 1. Man ska inte bara prova en gång, utan ärligt o possitivt göra det ett antal gånger före man öppnar munnen med en analys. Ok det var kanon och därmed blev jag öppen för steg2 o steg3 osv.

    Dvs porr som jag såg ansåg jag som overklig där kvinnan exploraterades och egenteligen inte är hon bara med för pengarna för vilken kvinna vill bli piskad, bunden, knullad i alla hål av 5 afrikaner osv osv.. Men jag har ändrat åsikt och vet att både kvinnor o män önskar o söker det som Svensson anser som absurt. Jag känner själv en kvinna som inte är nöjd förens hon är blåslagen och har en knytnäve i båda sina hål. Och jag chattar med många andra kvinnor med bissarra önskemål.

    Så när jag hör er säga att jag är nöjd med mitt alldagliga ex och att et där tycker jag inte om så anser jag att ni har mentala spärrar, provar saker med fel taktik o teknik och för snabbt fäller er dom om var gränser går och den attityden och gränser försöker ni överföra på andra vilket är väldigt lyckligt.

    Jag skulle vilja göra en jämförelse med bilar. Ja det är normalt o lagom att folk kör runt en sedan, kombi, suv osv, men så har vi de som går ett steg till och kör folkrace, och sen rally osv osv och i slutet av alla steg har vi de som kör Dragracing, indy, Nascar och F1.

    Visst är det coolt att nå upp till F1 och inte är det något fel med det. Men om du hoppar från din volvo kombi till en F1 så kommer du skita knäck och aldrig med våga prova igen och du idiotförklarar F1. Det är samma med sex. Våga lämna Svensson sexet och i lagom steg göra allt med vågade saker öppensinnigt och snart är du själv på porrfilms nivå kan jag lova er alla om ni plockar bort era mentala spärrar.


    Men måste alla "inte bara prova en gång, utan ärligt o possitivt göra det ett antal gånger" testa saker som att bli blåslagna och få knytnävar i alla hål. Jag är hyfsat övertygad om att jag inte skulle gilla det, oavsett hur många gånger jag provade. Tvärtom skulle jag tycka det var vidrigt, speciellt om min partner förväntade sig att jag skulle prova.
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Perjonsson skrev 2020-02-15 02:18:16 följande:
    Märker att du inte läst mitt inlägg speciellt väl!

    Har jag kanske inte skrivit att man tar ett steg i taget !! Och jag har inte sagt utan snarare varnat för att göra det du inbillar dej, nämligen man ska inte rusa för fort fram och hoppa direkt in till det mest extrema som du påstår!!!!

    Läs o förstå bättre nästa gång!!
    Även om du kanske har byggt in nån liten varning så är hela din text ju inte bara entusiastiskt positivt-uppmanande utan även en tydligt utmaning, med konsekvensen att alla som INTE vill prova saker är hämmade, att det är något fel på dem. Och det är helt tokigt. Alla ska få göra det de känner för - vanlig vanilj eller mer eller mindre extrema saker. Det ÄR individuellt olika. 

    Min personliga teori - och mycket talar för det - är dessutom att folk som har extrema läggningar oftast har råkat ut för ganska svåra öden, en del för tydliga trauman. Många har gått i terapi och är i balans och lyckliga med sitt liv. Men man behöver inte, och kan inte, kräva att det ska vara så för alla andra också. 
  • New  Dawn
    blueblue skrev 2020-02-15 07:40:31 följande:

    Att ständigt ta initiativ är något man också växer ifrån. Vore trevligt att få en invit så man får den där känslan av att känna sig uppskattad.


    Ja, man måste få känna sig älskad i en relation och ofta är det där problemet ligger. Folk tror att de har sexproblem men egentligen är det mer ett kärleksproblem. (Man kan ju ändå fungera ihop som familjeteam)

    I mina vänners relation uttrycker hon mycket kärlek och uppskattning, men han tar initiativen och får uppskattning då.(och annars) De har levt tillsammans länge, så nej, man behöver inte växa ifrån det.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-02-15 08:27:35 följande:

    Men måste alla "inte bara prova en gång, utan ärligt o possitivt göra det ett antal gånger" testa saker som att bli blåslagna och få knytnävar i alla hål. Jag är hyfsat övertygad om att jag inte skulle gilla det, oavsett hur många gånger jag provade. Tvärtom skulle jag tycka det var vidrigt, speciellt om min partner förväntade sig att jag skulle prova.


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Villkorslös)
    AndreaBD skrev 2020-02-14 11:51:56 följande:

    Vad? Jag tror du pratar förbi mig där. Det vore inte någon skillnad om könsrollerna vore omvända. Och min erfarenhet är att män inte reagerar mer tillmötesgående om kvinnan tafsar på dem när de verkligen inte vill. 

    Jag säger bara man måste ta det på allvar om personen säger att hen inte känner för det. Att då säga: Men du måste väl låta mig försöka kåta upp dig, innan du säger så - det kan vara lite av ett övergrepp. I värsta fall, inte alltid förstås. 

    Naturligtvis beror det helt på hur man brukar göra. Jag menar, min partner och jag är inte jätte-försiktiga där, men då vet han att jag säger ifrån tydligt om det inte är okej. Och likaså tvärtom. Funkar kommunikationen, så spelar det inte så stor roll hur man gör. Bara man tolkar partnern rätt. Och ni verkar ju någonstans inte riktigt vara överens där. 

    Det man inte kan kräva är att partnern ska ha lust oftare. Och även att ta initiativ är inte så enkelt. Det är dock vanligt att kvinnor ofta är mer passiva där.  Och att då säga att det är inte är på samma villkor, det tycker jag är lite snett. Folk är olika. Det kan inte vara exakt likadant. Det ska vara likvärdigt. 


    Det blir tyvärr lite svårt att tro på att det är oberoende av kön, när du väljer att fokusera på min önskan att kunna påverka när sex blir av, mer än min avsaknad av veto för när sex inte ska bli av. Att hon "tvingar" mig är inget problem, men att jag önskar att någon gång ha sex när jag är sugen är det...?
  • AndreaBD
    Anonym (Villkorslös) skrev 2020-02-15 18:00:01 följande:
    Det blir tyvärr lite svårt att tro på att det är oberoende av kön, när du väljer att fokusera på min önskan att kunna påverka när sex blir av, mer än min avsaknad av veto för när sex inte ska bli av. Att hon "tvingar" mig är inget problem, men att jag önskar att någon gång ha sex när jag är sugen är det...?
    Du tänker lite märkligt där. Det är alltid så att om man har olika behov hur ofta man vill ha sex, så kan man inte träffas någonstans i mitten, alltså kompromissa, eftersom ingen ska tvingas ställa upp bara för att partnern vill. Det finns självklart också fall där kvinnan vill oftare. 

    I såna lägen får man helt enkelt ta ställning till om man kan leva med det, om allt annat är så pass bra att man ändå vill hålla fast vid relationen, eller om för lite sex är en så pass negativ faktor att man vill avsluta relationen. 

    Sedan såg jag att jag kanske har missat att det var andra problem också, saker som jag inte har tagit hänsyn nu, för att jag inte har läst allt. Jag säger bara generellt är det ju så att man bara kan ha sex så ofta som båda vill. Det är klart då den som vill mer drabbas. Då har man bara möjligheten att avgöra om man vill hålla fast vid relationen eller inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (Villkorslös) skrev 2020-02-15 18:00:01 följande:
    Det blir tyvärr lite svårt att tro på att det är oberoende av kön, när du väljer att fokusera på min önskan att kunna påverka när sex blir av, mer än min avsaknad av veto för när sex inte ska bli av. Att hon "tvingar" mig är inget problem, men att jag önskar att någon gång ha sex när jag är sugen är det...?
    Sorry, jag missade att du skrev i ditt andra inlägg att du förväntas ha sex när hon är på humör. Det hade jag missat. Samtidigt undrar jag dock - varför gör du det då?  Jag menar - när hon inte vill säger hon ifrån, så det blir inget. När du inte vill, säger du INTE ifrån. Ser du skillnaden?

    Går du med på det, för att du tänker att det kanske inte blir sex alls? Då har du ändå bestämt att det är bättre än ingenting, och det är ju ditt beslut då. Annars - säg ifrån, så klart! 
  • Anonym (Villkorslös)
    AndreaBD skrev 2020-02-15 18:28:08 följande:
    Sorry, jag missade att du skrev i ditt andra inlägg att du förväntas ha sex när hon är på humör. Det hade jag missat. Samtidigt undrar jag dock - varför gör du det då?  Jag menar - när hon inte vill säger hon ifrån, så det blir inget. När du inte vill, säger du INTE ifrån. Ser du skillnaden?

    Går du med på det, för att du tänker att det kanske inte blir sex alls? Då har du ändå bestämt att det är bättre än ingenting, och det är ju ditt beslut då. Annars - säg ifrån, så klart! 
    Om du hade läst ytterligare lite noggrannare så hade du sett att jo, jag säger ifrån att jag inte vill. Men det tas inte på allvar. Jag är ju man så jag förväntas alltid vilja - eller ställa upp - även om jag säger nej?

    När hon inte vill lyssna på mitt nej, så ger jag med mig, det medger jag. Inte så mycket för att det är bättre än inget, som för att jag själv vet hur ledsamt det är att bli nekad när man verkligen vill, och det önskar jag inte min fru.
  • AndreaBD
    Anonym (Villkorslös) skrev 2020-02-18 21:45:20 följande:
    Om du hade läst ytterligare lite noggrannare så hade du sett att jo, jag säger ifrån att jag inte vill. Men det tas inte på allvar. Jag är ju man så jag förväntas alltid vilja - eller ställa upp - även om jag säger nej?

    När hon inte vill lyssna på mitt nej, så ger jag med mig, det medger jag. Inte så mycket för att det är bättre än inget, som för att jag själv vet hur ledsamt det är att bli nekad när man verkligen vill, och det önskar jag inte min fru.
    Det var det jag menade - du ger ju efter till slut. Och det efter att hon inte har lyssnat på dig, det kan ju ge fel signaler. Någon gång måste man ju göra det tydligt, om det nu finns en sån orättvis situation, så får man nog stå på sig. Och kanske borde ni prata om ifall det finns någon annan fakta, dvs. kanske har ni så olika behov när det gäller t.ex. tid, att ni måste titta närmare på det och se om det finns sätt att kompromissa. Då behöver man inte lika mycket neka. Förstår du hur jag menar?

    Om det blir så att det nästan alltid är en av er som det inte fungerar för, så bör ni fundera på om det finns tider eller situationer som PASSAR, t.ex. Hon kan försöka säga mer generellt vad hon behöver för att det ska kunna fungera. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Villkorslös) skrev 2020-02-18 21:45:20 följande:
    Om du hade läst ytterligare lite noggrannare så hade du sett att jo, jag säger ifrån att jag inte vill. Men det tas inte på allvar. Jag är ju man så jag förväntas alltid vilja - eller ställa upp - även om jag säger nej?

    När hon inte vill lyssna på mitt nej, så ger jag med mig, det medger jag. Inte så mycket för att det är bättre än inget, som för att jag själv vet hur ledsamt det är att bli nekad när man verkligen vill, och det önskar jag inte min fru.
    Bra skrivit! 
  • Anonym (Jo)
    AndreaBD skrev 2020-02-18 23:03:32 följande:
    Det var det jag menade - du ger ju efter till slut. Och det efter att hon inte har lyssnat på dig, det kan ju ge fel signaler. Någon gång måste man ju göra det tydligt, om det nu finns en sån orättvis situation, så får man nog stå på sig. Och kanske borde ni prata om ifall det finns någon annan fakta, dvs. kanske har ni så olika behov när det gäller t.ex. tid, att ni måste titta närmare på det och se om det finns sätt att kompromissa. Då behöver man inte lika mycket neka. Förstår du hur jag menar?

    Om det blir så att det nästan alltid är en av er som det inte fungerar för, så bör ni fundera på om det finns tider eller situationer som PASSAR, t.ex. Hon kan försöka säga mer generellt vad hon behöver för att det ska kunna fungera. 
    -1
  • Perjonsson
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-02-15 08:27:35 följande:

    Men måste alla "inte bara prova en gång, utan ärligt o possitivt göra det ett antal gånger" testa saker som att bli blåslagna och få knytnävar i alla hål. Jag är hyfsat övertygad om att jag inte skulle gilla det, oavsett hur många gånger jag provade. Tvärtom skulle jag tycka det var vidrigt, speciellt om min partner förväntade sig att jag skulle prova.


    Märker att du väljer att inte begripa och plockar en detalj ur sitt sammanhäng.

    Nä jag upprepar att allt är som en stigande skala och paret hoppar inte från steg 1 till 27 direkt och börjar slå in skallbenet på varandra om du kan förstå???????

    Handlar det som det du snackar om att införa smärta, dominans osv har man redan en längre tit i tidigare steg börjat med lite smådask på skinkan, nafsa i vårtan mm och blir det en hit går man vidare steg för steg om det är något du kan begripa??
  • New  Dawn
    Perjonsson skrev 2020-02-21 19:28:07 följande:

    Märker att du väljer att inte begripa och plockar en detalj ur sitt sammanhäng.

    Nä jag upprepar att allt är som en stigande skala och paret hoppar inte från steg 1 till 27 direkt och börjar slå in skallbenet på varandra om du kan förstå???????

    Handlar det som det du snackar om att införa smärta, dominans osv har man redan en längre tit i tidigare steg börjat med lite smådask på skinkan, nafsa i vårtan mm och blir det en hit går man vidare steg för steg om det är något du kan begripa??


    Det finns ingen "stigande skala" när det gäller sex. Man gillar olika, så det som är högt på en skala för dig kan vara något trist och avtändande, eller obehagligt, för någon annan.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Perjonsson
    New Dawn skrev 2020-02-22 18:53:43 följande:

    Det finns ingen "stigande skala" när det gäller sex. Man gillar olika, så det som är högt på en skala för dig kan vara något trist och avtändande, eller obehagligt, för någon annan.


    Åk tillbaka till stenåldern tack
  • New  Dawn
    Perjonsson skrev 2020-02-24 00:49:07 följande:

    Åk tillbaka till stenåldern tack


    Jaha, till stenåldern då. Okej. Hur tänker du att jag skulle passa in där med tanke på sexliv? Hur tänker du att stenålderskvinnan, och mannen njöt av sex? Och varför tror du att just jag hade passat där?
    Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Vad är "sexliv på dina/bådas villkor" för en man?