Anonym (.) skrev 2020-02-04 20:55:31 följande:
Själv har jag hållt på principen att aldrig låna till bil, men har alltid köpt lite äldre bilar. Men jag kan sköta om en hel del själv, för bilarna brukar inte vara självgående direkt.
Jag har velat att mina pengar ska investeras istället för att konsumeras. När du låter bufferten vara orörd och lönar istället, tror du att du får bättre avkastningen på bufferten jämfört med lånet till bil? Jag hade tagit buffert först, och lånat i andra hand. Överväg att belåna bostaden istället för blancolån. Ger lägre ränta.
Jag hade nog satsat på en 3-5 år bensinbil som gått typ 10 000mil eller mindre, istället för att ny elbil. Det är en galen värdeminskning på nya elbilar, tror kostnaden sjunker en hel del om man gör så, även om en och annan verkstadsnota lär dyka upp.
Ska man låna på bil, se till att amortera i snabbare takt än värdet sjunker.
Jag tror inte man vi räkna med att bufferten får högre avkastning än lånet, även om det gått ganska bra för fonder och aktier hittills (lägre avkastning för buffert på sparkonto). Men det är ju dyrt att köpa en ny bil över huvud taget, även om elbilar tycks ha en lägre värdeminskning för tillfället än bensinbilar. Vi har tittat en del på begagnade laddhybrider, finns en del ute som är ca 3-4 år gamla och gått 11-13 000 mil. Men jag är lite rädd för jobbiga motorfel, pallar verkligen inte att hålla på att vara inne på verkstad i tid och otid. Vid hur många mil börja tex en Passat GTE krångla?
Att köpa en bil som bara kan drivas på bensin är helt uteslutet. Vi försöker minska vårt klimatavtryck, och då går en bensinbil bort. Även om man "bara" kör 1000 mil om året orsakar det ungefär 2 tons koldioxidekvivalenter från enbart bensinförbrukningen.