• Anonym (billå­n?)
    Mon 3 Feb 2020 23:57
    540 visningar
    17 svar
    17
    540

    Låna till bil?

    Vad tycker ni om att låna för att köpa bil?

    Jag har haft som princip att man bara lånar till studier och bostad och bil köper man kontant. Vi har ingen bil i dagsläget, men nu har behov uppstått och vi tittat på att köpa en. Våra krav är följande:


    Hatar att meka med bil. Så inte för gammal och trasig. Helst en elbil eller laddhybrid så man kan göra i alla fall korta sträckor utan att använda fossila bränslen. Absolut inte en dieselbil eftersom vi mest kör i stan. Dragkrok Det är ett ganska dåligt utbud av begagnade bilar som uppfyller våra krav, så nu har vi börjat titta på att köpa en helt ny bil. Men då "måste" vi låna till typ 60% av bilen (dvs. vi kan kontantbetala, men vill helst behålla pengarna till buffert och renoveringar). Är jag galen som överväger billån?
  • Svar på tråden Låna till bil?
  • Anonym (billå­n?) Trådstartaren
    Tue 4 Feb 2020 19:30
    #5

    Tack för era svar. Det kanske inte är helt galet ändå, även om det på sätt och vis är en form av konsumtionslån.

    Det totala månadsutgiften blir drygt 4000 kr/mån med 40% insats så det känns rätt ok (kostnaden blir ju större såklart inräknat värdeminskning), räknat på att vi amorterar i takt med värdeminskningen. Vi har råd med det även om någon blir sjuk eller arbetslös.

    Det är en lite skum känsla när man är på väg att fatta ett beslut man aldrig trodde man skulle ta, haha.

  • Anonym (billå­n?) Trådstartaren
    Tue 4 Feb 2020 21:56
    #8
    Anonym (.) skrev 2020-02-04 20:55:31 följande:
    Själv har jag hållt på principen att aldrig låna till bil, men har alltid köpt lite äldre bilar. Men jag kan sköta om en hel del själv, för bilarna brukar inte vara självgående direkt.

    Jag har velat att mina pengar ska investeras istället för att konsumeras. När du låter bufferten vara orörd och lönar istället, tror du att du får bättre avkastningen på bufferten jämfört med lånet till bil? Jag hade tagit buffert först, och lånat i andra hand. Överväg att belåna bostaden istället för blancolån. Ger lägre ränta.

    Jag hade nog satsat på en 3-5 år bensinbil som gått typ 10 000mil eller mindre, istället för att ny elbil. Det är en galen värdeminskning på nya elbilar, tror kostnaden sjunker en hel del om man gör så, även om en och annan verkstadsnota lär dyka upp.

    Ska man låna på bil, se till att amortera i snabbare takt än värdet sjunker.
    Jag tror inte man vi räkna med att bufferten får högre avkastning än lånet, även om det gått ganska bra för fonder och aktier hittills (lägre avkastning för buffert på sparkonto). Men det är ju dyrt att köpa en ny bil över huvud taget, även om elbilar tycks ha en lägre värdeminskning för tillfället än bensinbilar. Vi har tittat en del på begagnade laddhybrider, finns en del ute som är ca 3-4 år gamla och gått 11-13 000 mil. Men jag är lite rädd för jobbiga motorfel, pallar verkligen inte att hålla på att vara inne på verkstad i tid och otid. Vid hur många mil börja tex en Passat GTE krångla?

    Att köpa en bil som bara kan drivas på bensin är helt uteslutet. Vi försöker minska vårt klimatavtryck, och då går en bensinbil bort. Även om man "bara" kör 1000 mil om året orsakar det ungefär 2 tons koldioxidekvivalenter från enbart bensinförbrukningen.
  • Anonym (billå­n?) Trådstartaren
    Tue 4 Feb 2020 22:55
    #10
    Anonym (.) skrev 2020-02-04 22:37:46 följande:
    Tittar man på en livscykelanalys så tycker jag inte en ny elbil känns så självklart.

    Du får väga risken för jobbiga motorfel mot värdeminskningen (och risken för jobbiga elfel...).

    För mig känns det i alla fall värt att hålla liv i en bil tills den är minst 10-12år gammal, och gått runt 20 000 mil. Äldre bilar än så har i alla fall jag fått ungefär samma totalkostnad för att hålla vid liv, som en nyare.

    För min egen del så tycker jag det helt enkelt inte är värt att åka en helt ny bil. Den verkliga milkostnaden blir för hög helt enkelt.
    Så enligt din erfarenhet är en bil med mellan 10 000 och 20 000 mil på mätaren värd pengarna?

    Min första tanke var en begagnad laddhybrid som är 3-4 år och gått 6000-10000 mil. De verkar kosta runt 220-300 000 kr beroende på årsmodell, men tyvärr finns nästan alla i Stockholm som är drygt 60 mil bort...
  • Anonym (billå­n?) Trådstartaren
    Wed 5 Feb 2020 19:07
    #14
    Anonym (.) skrev 2020-02-05 00:13:51 följande:
    Köper dem runt 10, säljer vid 20. Men det beror ju på märke och så också.

    6-till 10000 mil och 3-4år gammal, ligger rätt nära min preferens på ca 3-5år gammal och helst <10 kmil när man köper den . Det är nog inte helt fel. Man får ganska problemfritt i många mil, till hyggliga pengar.

    Min chef har elbil, 2018 års modell. Den har varit inne på verkstad flera gånger och bogserats dit. Min bil hade 1 verkstadsbesök (plus service) på samma tid, så jag vet inte om elbilar är så problemfria. Andra problem kanske...
    Jag är medveten om att en ny bil inte är en garanti för att undvika problem. Mina föräldrar hade en XC90 av första årsmodellen när den nya versionen kom, och den var på verkstad hela tiden i början.

    Det kanske är värt att hålla koll på Bytbil och Blocket ett tag och hoppas att det dyker upp en bil som passar vår kravspec.
Svar på tråden Låna till bil?