• Sötsug

Känner ni till någon guldperson som tar ansvar fast de inte behöver?

Man hör ju ofta om bonusförälder som är sura mot bonusbarnen. Mor- och farföräldrar som särbehandlar barnen etc.

Men känner ni någon som gör tvärtom, någon riktig guldperson som gör det där lilla extra fast de inte egentligen behöver?

Jag känner till en farmor som mer än gärna även tar hand om sitt barnbarns halvsyskon som mamman har med en annan man. Barnbarnet är alltså äldst. Mamman har sedan träffar en ny och ett par år senare fick dem barn. Dvs mamman lever inte med farmorns barn längre. Det tycker jag är riktigt engagemang :)

Sen vet jag även en pappa som har sina bonusbarn varannan vecka utan att själv ha några biologiska barn. Barnens pappa finns inte med i bilden och mamman och bonuspappa var ett par sedan minsta var bara några månader. De var tillsammans i ungefär 5 år innan separation.

• Svar på tråden Känner ni till någon guldperson som tar ansvar fast de inte behöver?
  • Barbro45

De människor du beskriver finns det många av. De hjälper f.d. svärföräldrar ibland trots att det är en konflikt med exet, de hjälper gamlingar i sin närhet utan att de är släkt, de tar emot barnens kompisar till dess att föräldrarna slutar jobbet. Det här är såna jag har i min närhet.

De ser det inte som något konstigt det de gör, att hjälpa till där det behövs är naturligt för de flesta människor. Det finns gott om goda människor. Det är den egenskapen hos oss människor som gjort oss till den mest framgångsrika arten på jorden.

Det man hör och läser om är där det inte fungerar så.

Svar på tråden Känner ni till någon guldperson som tar ansvar fast de inte behöver?