• Tue 4 Feb 2020 11:28
    705 visningar
    8 svar
    8
    705

    Du kunde förhindra något - men lät bli. Är du moraliskt ansvarig?

    Frågeställningen är som följer: Du låter bli att ta förebyggande åtgärder mot något som är relativt lätt att förutsäga. Något dåligt händer som hade hindrats med de förebyggande åtgärderna. Är du moraliskt ansvarig, eller delansvarig, till det som hände?

  • Svar på tråden Du kunde förhindra något - men lät bli. Är du moraliskt ansvarig?
  • Tue 4 Feb 2020 13:19
    #4
    cosinus skrev 2020-02-04 12:52:11 följande:

    Beror helt och hållet på allvaret i vad som händer och hur lätt andra har att förutse det och om jag ö h t har något med saken att göra.

    Grannarna har en studsmatta utan skyddsnät och deras unge ramlar ut och bryter armen - lätt förutse den risken men jag är inte på något sätt ansvarig för det. Grannarna har gjort ett medvetet val som jag inte har något med att göra.

    Men säg att jag bor vid älven och ser att någon sågar upp en vak nära ett populärt gångstråk utan att märka ut det och det snöar och är kring nollan. Där är man ett djäkla as om man sitter i soffan hemma och ser folk ramla i vattnet utan att förebygga (eller ringa någon som kan förebygga om man inte har de fysiska förutsättningarna själv)

    Ser jag att grannarna åkt iväg utan att komma ihåg att släcka sitt stora blockljus i köket bör jag agera. Ser jag att de låtit bli att skotta bort snön från taket så att den riskerar att ramla ner på deras bil orkar jag inte agera. Det sker liksom inte över dagen och alla vet hur snö och tak fungerar.


    Säg att du är den som drabbas. Får du skylla dig själv då? Dvs, är du delansvarig? Behöver iofs. inte vara moraliskt delansvarig, utan kanske bara delansvarig för det som hände.

    Alla vet hur blockljus fungerar också. Vad är den relevanta skillnaden på det och snön menar du? Att skadorna blir större?

    Samma när det gäller studsmattan och vaken. För att folk kan dö i vaken men "bara" bryta armen på mattan?
  • Tue 4 Feb 2020 15:21
    #7
    cosinus skrev 2020-02-04 14:53:25 följande:
    Självklart är jag huvudansvarig om jag är den som drabbas. Det är jag som glömt ett ljus, låtit bli att skotta o s v. Men i fallet med ett brinnande ljus som glömts bort så är det ett uppenbart misstag, en enstaka händelse. Har man inte skottat är det en kalkylerad risk man tagit att det nog går bra en dag till.

    I fallet med studsmattan är det inget man ens kan lägga sig i. Det är upp till var och en att ha skyddsnät eller låta bli. Jag kan tycka det är en dålig ide och jag kan förbjuda mina egna barn att hoppa när de är där men inte mer än så.

    I fallet med vaken är det självklart den som sågat som är ansvarig, den som ramlar i ev beroende på hur oaktsam denne varit (hur lätt det är att faktiskt se vaken). Men eftersom det är så stor risk att någon råkar riktigt illa ut bör det anmälas/märkas ut illa kvickt om man noterar det. 
    Så om du ser någon såga upp en vak och du sen trillar i den så är du huvudansvarig? För att du är den som drabbas?

    Säg att du sett ett djur trilla ner i en vak tidigare och på så sätt fått reda på att det är dålig is, istället för att någon sågat. Skiljer ditt ansvar då? Jag menar, givetvis är någon annan ansvarig för sina handlingar, men är det skillnad på ditt ansvar för det du drabbades av i de olika fallen? Du var ju lika medveten om risken.
Svar på tråden Du kunde förhindra något - men lät bli. Är du moraliskt ansvarig?