• Anonym (Liten­)
    Tue 4 Feb 2020 19:12
    635 visningar
    6 svar
    6
    635

    Utsatt för psykisk och fysisk misshandel

    Hej!
    Jag vill bara öppna mig för någon. Jag har i snart sju år varit tillsammans med en man som jag tror är psykiskt sjuk. Vi är gifta nu sedan 1 år. Han har skapat ett eget samhälle innanför lägenhetens väggar. Här gäller egna regler. Egna normaliteter. Egna lagar. Han har ingen upptrappning till sina utbrott utan kan gå från glad till vansinnig på en minut. Han är helt normal när han inte är galen. Som vilken mysig kille som helst. Vi myser, vi går promenad med familjen, vi hälsar på svärföräldrar, vi äter middag, vi ser film, vi spelar basket. Men allting normalt är under ett ständigt hot om att när som helst kan det vända. Han använder sin röst för att kontrollera omgivningen. Han skriker så otroligt högt, och detta sker flera gånger i veckan. Det är en typ av misshandel som jag fan tycker är värre än fysisk misshandel. Det är enligt lag jämställt med fysisk våld. Han får ett annat röstläge. Han blir helt personlighetsförändrad och hotar med att döda mig och krossa mig. Ibland går det helt åt helvete och han tar tag i mig hårt, tar stryptag, trycker ner mig i golvet, slår sönder min dator/slår sönder stolar eller andra saker i hemmet. Han slår ju aldrig i ansiktet eller liksom med knytnäven så enligt honom har han inte slagit mig någon gång, utan det är normalt att bråka så, menar han. Efter någon dag ber han om ursäkt och kan själv kalla sig sjuk osv och de gånger jag försökt lämna så är han så extremt manipulerande och lovar att söka hjälp och han är så manipulerande att jag ser hur han framför ögonen manipulerar mig men jag är så skadad att jag låter mig hänföras av hans löften om att söka hjälp. Ingen vet. Några nära vet lite av det, långt ifrån allt, och de tycker ju han är helt sjuk i huvudet på det lilla de fått höra.
    Men de vet inte att han också är fysisk och att han får utbrott extremt ofta. Jag känner mig så fruktansvärt ensam och hjälplös. Har ringt kvinnojour med det är så obehagligt och man vet inte hur man ska börja ens. Jag funderar på att gå till psykolog, men jag har så extremt mycket på hjärtat att jag går sönder av att bara tänka tanken att berätta om allt. Jag förstår alla som inte lämnar. Man blir helt enkelt förlamad. Det är ju bara att gå liksom. Även om jag skulle förlora stort ekonomiskt på det osv, spelar väl ingen roll i utbyte mot frihet. Man förstår sig inte på sig själv som gift sig, flyttat ihop med människan och investerat allt i förhållandet. Det finns ingen logik. Psykisk våld leder till vanmakt och du är fängslad till den dagen du av någon anledning måste fly för ditt liv och får kraft.

  • Svar på tråden Utsatt för psykisk och fysisk misshandel
  • Anonym (f)
    Tue 4 Feb 2020 19:20
    #1

    Har varit med om samma.

    Han knuffade mig (så jag ramlade bakåt, en gång med bakhuvudet rakt ner i en stationär dator så det blödde) men han hade aldrig slagit mig. Han slog sönder saker, sa att han kände för att bryta mina armar osv Han tycker säkert än idag att han aldrig slagit mig.

    Bort, du måste bort. Du kommer se hur sjukt det var när du varit borta ur situationen i något år. 

    Problemet blir att man ofta litar på den andra personens åsikter om vad som händer i alltför hög grad. Det blir en dold värld, en som bara delas med honom. Han ansåg att det var jag som var störd. Han mådde dåligt pga mig, därför fick han utbrott. Det var jag som skulle söka hjälp. Och jag trodde på det här, tills jag gjort slut, gått tillbaka en gång (dumt, men det hände) och sedan blev dumpad på ett sjukt sätt igen och där valde jag att bryta helt. Känner som att det sjuka i det hela gradvis rinner av mig dag för dag. 

    Det kan bli bra igen. För dig.

  • Anonym (f)
    Tue 4 Feb 2020 19:21
    #2

    Han knuffade mig alltså på det sättet ett par gånger i månaden under 10 år. Ska jag tillägga. Ofta så jag skadade mig. Kastade saker på mig. Så nej, det var ju inte slag, men skillnaden är ju hårfin.

  • Anonym (Liten­) Trådstartaren
    Tue 4 Feb 2020 19:28
    #3
    Anonym (f) skrev 2020-02-04 19:20:15 följande:

    Har varit med om samma.

    Han knuffade mig (så jag ramlade bakåt, en gång med bakhuvudet rakt ner i en stationär dator så det blödde) men han hade aldrig slagit mig. Han slog sönder saker, sa att han kände för att bryta mina armar osv Han tycker säkert än idag att han aldrig slagit mig.

    Bort, du måste bort. Du kommer se hur sjukt det var när du varit borta ur situationen i något år. 

    Problemet blir att man ofta litar på den andra personens åsikter om vad som händer i alltför hög grad. Det blir en dold värld, en som bara delas med honom. Han ansåg att det var jag som var störd. Han mådde dåligt pga mig, därför fick han utbrott. Det var jag som skulle söka hjälp. Och jag trodde på det här, tills jag gjort slut, gått tillbaka en gång (dumt, men det hände) och sedan blev dumpad på ett sjukt sätt igen och där valde jag att bryta helt. Känner som att det sjuka i det hela gradvis rinner av mig dag för dag. 

    Det kan bli bra igen. För dig.


    Exakt så. Det är JAG som är ond och provocerar honom. JAG ska söka hjälp. Jag tror inte på honom men ändå är det som att jag gör det ändå för att jag har fått höra det så mycket. Jag lämnade också en gång för tre år sedan men gick tillbaka och trodde på något sätt att saker skulle ändras då. Men det blev hundra gånger värre än vad jag någonsin hade trott.


    Det jobbigaste är att vi är gifta och våra familjer är så otroligt lyckliga för det. Det var deras lyckligaste dag. Det känns som att jag bara inte klarar av att ta det ifrån dom. Sjukt jag vet, men det känns så.

  • Anonym (Ex-fr­u)
    Tue 4 Feb 2020 19:32
    #4

    Jag har varit med om liknande.Och jag lämnade .Jag vill aldrig utsätta mig själv i den situationen längre och mår bra av att vara ensam.Tänk på dig själv.

  • Wed 5 Feb 2020 08:49
    #5

    Han borde låsas in på psykavd.

  • Grossg­lanz
    Wed 5 Feb 2020 08:54
    #6

    En redig psykopat...lämna(vet att det inte är bara)

Svar på tråden Utsatt för psykisk och fysisk misshandel