• Anonym (Lof88­5)
    Wed 5 Feb 2020 03:07
    679 visningar
    31 svar
    31
    679

    Kan någon förklara ordspråket?

    Vad betyder att något är "nyhetens behag"? Kan någon ge exempel?

  • Svar på tråden Kan någon förklara ordspråket?
  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Thu 6 Feb 2020 00:29
    #4

    Tack alla! Men jag undrar varför man menar att det ska bli tråkigt efter ett tag, efter nyheten lagt sig?

  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Thu 6 Feb 2020 02:48
    #6
    Anonym (S) skrev 2020-02-06 02:29:30 följande:

    Vad menar du med frågan? Varför man upplever att något verkar bero på "nyhetens behag" skiljer sig förstås från fall till fall, när någon väljer att använda uttrycket.

    Det behöver heller inte innebära att det blir direkt tråkigt senare utan mer att man är väldigt entusiastisk i början. För att ta ett par exempel som jag hittar på nötet och som jag skummat igenom:

    1. Ett café har startat och det går jättebra. Ägarna tror att det beror på "nyhetens behag" men inser snart att så inte är fallet. Man tror alltså att det kommer mycket folk i början bara för att det är nytt men att det ska bli färre folk när caf?et inte är nytt och spännande längre. Artikeln skrivs när man redan vet att så inte är fallet, att folk faktiskt fortsätter att strömma dit.

    2. En diskussionstråd om att ha pool. Någon skriver att lite av ett nyhetens behag är det allt, i betydelsen att poolen nog användes mer när den var ny, och att intresset avtar något efter ett tag.

    Så varför man menar att intresset nog kommer lägga sig beror ju på sammanhanget när begreppet används.


    Tack så hjärtligt för din förklaring!!! Tror jag förstår.. Jag har aldrig varit med om det .. därför förstår jag inte. Tack för bästa förklaringen
  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Tue 11 Feb 2020 00:48
    #7

    Kan någon förklara ett annat ordspråk! Jag har Asperger och har svårt att förstå just ordspråk..

    " man skördar det man sår"

  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Tue 11 Feb 2020 00:49
    #8

    "Man får det man förtjänar"

  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Tue 11 Feb 2020 04:44
    #10
    Anonym (glittra) skrev 2020-02-11 01:23:01 följande:

    Även ordspråket "som man bäddar får man ligga".

    Dessa tre betyder att alla ens handligar har konsekvenser, och ordspråken tyder ju oftast på dåliga konsekvenser.

    Tex om du är otrogen.

    "Du skördar det du sår" om man är otrogen så är det du som förstört tilliten, dvs du sådde att man inte kan lita på dig, nu får du skörda (uppleva det)

    "Man får det man förtjänar" kanske är den du var otrogen mot otrogen tillbaka (du förtjänar att känna samma smärta)

    "Som man bäddar får man ligga" den du var otrogen mot gör slut med dig.


    Jättetack för jättebra förklaring!
  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Tue 11 Feb 2020 05:10
    #11

    Förlåt om jag kanske frågar konstigt men varför har man ordspråk? Vad visar dem?

  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Tue 11 Feb 2020 22:22
    #12

    Kan någon tolka "Att man sopar allt under mattan?"

    "Gräset är inte grönare på andra sidan?"

  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Tue 11 Feb 2020 22:52
    #14
    Kodia skrev 2020-02-11 22:33:05 följande:

    Att sopa något under mattan är att gömma det, ljuga om att något inte har hänt, ignorera ett problem, osv. Tänk på om du ska städa, och bara sopar in dammet under mattan. Då finns den ju kvar, även om man inte ser den...

    "Gräset är inte grönare på andra sidan" tror jag är från en berättelse om en åsna, som så gärna ville till den andra ängen, på andra sidan staketet, för gräset såg grönare ut där. Men när den väl kom dit var det inte så. Man använder det om när någon tror att det är bättre på ett annat jobb, med en annan partner, i en annan stad  eller i någon annans livssituation, och man inte tror på det.


    Tack för att du verkligen är helt bäst på att få mig att förstå. Går just nu en kurs ganska ironiskt nog i svenskan och det kommer upp massa ordspråk som jag inte fattar. Du är ju så extremt tydlig...

    Tänkte fråga bara så jag förstår rätt utifrån denna mening.

    "Man använder det om när någon tror att det är bättre på ett annat jobb, med en annan partner, i en annan stad eller i någon annans livssituation,(((( och man inte tror på det.))))" Är det en själv som inte ska tro på det?
  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Wed 12 Feb 2020 00:34
    #16
    AndreaBD skrev 2020-02-11 23:56:40 följande:

    Beror ju på sammanhanget. Den som säger om någon annan att gräset inte är grönare på andra sidan, tänker ju att den andra personen tror just nu att hen kommer att få det bättre genom att byta (jobb, partner, eller annat), men hen kommer snart att märka att det inte är så. Typ att man säger: "Han tror att gräset är grönare på andra sidan." 

    Eller också: "Nu har han märkt att gräset inte är grönare på andra sidan."


    Tack snälla! Ni båda borde bli svenska lärare! Grymt bra på att förklara.. inte ens den lärare jag har kan förklara så jag förstår!
  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Wed 12 Feb 2020 17:07
    #19
    AndreaBD skrev 2020-02-12 10:04:57 följande:

    Jag är engelsklärare. Kanske duger det. ;) 


    Hahahhah det förvånar mig inte! Ni är så riktigt bra på att förklara..
  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Wed 12 Feb 2020 17:09
    #20
    Elle N skrev 2020-02-12 00:58:25 följande:

    Saker har väl ofta blivit ordspråk efter kända händelser och/eller berättelser. Det blir en gemensam referensram som de flesta känner till. Får några år sedan kom begreppet "att göra en pudel" eller "pudla" om att efter att ha sagt/gjort något fel direkt lägga sig på rygg, alltså att medge sitt fel (och kanske tom gå med på motsatsen till vad man eexempelvis har sagt/påstått).

    Nu skulle jag kunna anbända det för att jag tycker att det är enklare att bara säga "pudla", än att beskriva att en person haft fel och när ifrågasatt eller överbevisad direkt ändrat sig eller dylikt. Det blir en förenkling som är praktisk.


    Tack för att du svarade på denna fråga! Så det är säker som andra genomgått som blir en sägelse när andra upprepar det?
  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Wed 12 Feb 2020 21:51
    #23
    Anonym (både engelsk- och svenskfröken) skrev 2020-02-12 21:40:16 följande:

    Du vet att du kan googla på alla dessa va? Istället för att fråga här  uttryck efter uttryck, så finns det massor med bra sidor för just sånt här. Är språknörd själv så jag vet :) 

    Där kan du läsa varför sådana uttryck finns och var  de kommer ifrån. 

    Du kan söka på Idiomatiska uttryck, så kommer du hitta bra sidor. 

    Och som du redan fått förklaring på så är många utryck ett bildspråk - "det är ingen ko på isen" tex. Man kan tänka sig en tydlig bild när man hör begreppet. Eller "köpa grisen i säcken" osv (du får googla dem) 


    Tack snälla för ditt svar! Jag tar till mig det absolut. Däremot är människor här så himla pedagogiskt duktiga på att förklara. Jag minimerar risken för att misstolka därav skriver jag här.. då jag kan ställa följdfrågor. Sen verkar det som jag även lär mig bättre. Jag går en kurs som jag skrev tidigare och även där nämns många av dessa ordspråk, men när jag försöker få hjälp så blir det bara mer invecklat än innan.
  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Wed 12 Feb 2020 21:54
    #24
    Elle N skrev 2020-02-12 21:45:56 följande:

    Ja... de flesta klassiska ordspråken har ju hängt med sedan väldigt lång tid, men inget ligger egentligen i vägen för att något vi säger nu ska bli ett talesätt. Kriterierna är väl mer att det ska vara allmänt känt och vedertaget liksom, ett fast uttryck. Pudla var kanske egentligen inte ett klockrent exempel, eftersom det inte är ett ordspråk. Men ordspråken är - enligt mig - också till för att enkelt få fram ett budskap, där man vet att man menar samma sak. Alla människor har olika referensramar, men säger jag "surt så räven om rönnbären" så refererar jag till en specifik berättelse, som folk kommer att känna igen, och därmed enklare förstå vad jag vill få fram.


    Jag tror jag förstår! :):):):).. perfekt!. Jätte bra hjälp jag får här.

    Finns det någon sanning i ordspråken, exempelvis som man bäddar får man ligga?
  • Anonym (Lof88­5) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 22:11
    #26
    Elle N skrev 2020-02-12 22:08:32 följande:

    Absolut! Den kan du ta helt bokstavligen som ett exempel. Har du gjort ett hafs-jobb när du bäddat din säng, lagt täcket på fel håll och kudden i fotändan, ja, då kommer du nog inte sova så gott där sen. Lite: den ansträngning / det arbete du lägger in avgör vilket resultat du får i slutändan.


    Aah!, så man kan inre ta alla ordspråk som att det kommer bli som man säger..
Svar på tråden Kan någon förklara ordspråket?