• Anonym (Frustrerad)

    Är träningen egentid?

    Behöver andras syn på det här. Anser ni att tid på gymmet räknas som egentid? Blivit tjafs här om att den ena föräldern vill ha mer egentid och vi är inte överens om ifall gymmet räknas. Det är två timmar varje vardagsmorgon (6-8) och ibland på helgerna också, men oftast inte.

  • Svar på tråden Är träningen egentid?
  • Anonym (Sunt)
    cosinus skrev 2020-02-07 10:42:14 följande:

    Är nog olika hur man upplever det helt enkelt. Nu är mina ganska stora men om jag ser tillbaka till dagistiden så hade jag aldrig problem att få till lämningarna smidigt. 

    Att hämta däremot innebär att man måste uppfinna middag 5 dagar i veckan och där har jag däremot problem. Så skulle jag välja, utifrån minsta motståndets lag, hade jag valt lämningar före hämtningar. Däremot är det trevligare att hämta och man kan ha mycket kul då med. Personligen föredrar jag en mix så man lämnar/hämtar några dagar i veckan.

    Min man skulle behöva träna men har sjukt svårt att få tummen ur. För han måste det verkligen vara optimalt och precis som han tänkt sig. Det innebär extremt få träningspass och jag skulle ställa upp på att han fick träna precis när han ville bara han fick tummen ur.

    Jag är tvärtom, jag tar chanserna där de dyker upp. Tränar lunch, medans barnen tränar, under kalas, springer till folk vi ska besöka (och lånar deras dusch) eller hem efteråt. Så lite extratid som möjligt från övriga familjen men där luckor dyker upp helt enkelt. Jag får ihop rätt många timmar i veckan men extremt sällan är det något som de andra måste planera efter. Det händer kanske 3-4 ggr på ett år att jag har en planerad tid i förväg som ska genomföras även om det ställer till det lite (tex ett 10 km lopp i min stad varje år)


    Precis som du så föredrar jag en mix. På mitt förra jobb hade jag 1 dag per v som min man lämnade där jag bara kunde gå upp och i lugn och ro åka och vara tidigt på jobbet och det tyckte jag var jätteskönt. Även om lämningarna går hyfsat smidigt så känns det ju som en enda lång startsträcka från det man går upp tills barnen är lämnade, sedan har de två äldsta en tendens att tjafsa just på morgonen, vilket gör det mindre trevligt.

    Middagen planeras oftast i förväg och är den inte det så är det ofta jag som får handla nåt lämpligt på vägen hem.

    Jag hade valt hämtningar istället för lämningar. Känns ändå som jag oftast får komma på vad vi ska äta.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2020-02-07 11:40:37 följande:
    Det är jag som önskar mer egentid.

    Det är jag som själv roddar både lämningar och hämtningar. Han jobbar hemifrån när han inte reser och på något magiskt sätt blir han alltid klar för dagen typ en kvart efter alla barn har lagt sig. Jag har knappt gått till ica själv senaste åren om jag inte gör det när barnen är i skolan, har inte varit ute och träffat vänner utan barnen på fler år än jag vill räkna efter.
    Han tycker att om jag ska få mer egentid så ska han det också, medan jag tycker att han redan har massor. Han är ute med kompisar på lunch och middag ganska ofta, men han tycker inte det räknas eftersom de jobbar för samma företag, så han kallar det jobblunch och dyl.
    Börja med att dela hämtningar och lämningar samt alla nattningar såklart. Se över allt annat också såsom städ,tvätt, matlagning.

    Annars lämna det där egot! Du kommer klara dig bättre själv, när du ändå får göra allt.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2020-02-07 11:40:37 följande:
    Det är jag som önskar mer egentid.

    Det är jag som själv roddar både lämningar och hämtningar. Han jobbar hemifrån när han inte reser och på något magiskt sätt blir han alltid klar för dagen typ en kvart efter alla barn har lagt sig. Jag har knappt gått till ica själv senaste åren om jag inte gör det när barnen är i skolan, har inte varit ute och träffat vänner utan barnen på fler år än jag vill räkna efter.
    Han tycker att om jag ska få mer egentid så ska han det också, medan jag tycker att han redan har massor. Han är ute med kompisar på lunch och middag ganska ofta, men han tycker inte det räknas eftersom de jobbar för samma företag, så han kallar det jobblunch och dyl.
    Att äta lunch med sina kollegor inom den vanliga arbetstiden är inte "egentid".

    Att gå ut efter jobbet och äta middag, om det inte är en direkt arbetsuppgift (typ kunder), är egentid.

    Är du den som gymmar 10-14 timmar i veckan?
  • Vinterankan
    Anonym (Sunt) skrev 2020-02-07 21:21:58 följande:
    Nu hämtar inte han varje dag, jag hämtar 1 till två dagar i snitt men tar ändå alla lämningar. Men ingen av oss går ändå på sådana spontanträffar som du beskriver utan sådant planeras i förväg hos oss. Jag har tydligt sagt att om maken vill följa med på nåt med jobbet, tex träning när ordinarie arbetstid slutar, så kan jag försöka hämta den dagen. Spontana kan vi vara ibland om båda är lediga men i vardagen med 3 barn ryms inga spontana träffar efter jobbet. Den som inte hämtat glider inte in när middagen är undandukad och aktiviteterna är avklarade, utan vi ser till att en fixar middag och den andra tar ev aktivitet under tiden. Mina längsta dagar är till kl 17, max 2 dagar/v. Är då hemma ca 17.20 och dom dagarna försöker jag schemalägga så att maken slipper släpa med flera barn på aktivitet. Sedan tränar jag 2 dagar under veckan men det sker efter att både middag och disk är avklarat. Har du det alltså så att du fixar både middag och disk flera dagar i veckan innan din partner kommer hem? Det hade ingen av oss accepterat.
    Vi har delat upp det så att han tar alla lämningar och jag alla hämtningar,men vi har både mor- och farföräldrar som också hjälper till vid behov mne då behöver det ju planeras in. De skulle gärna  hämta en dag var i veckan (om det bara planerades in) så att jag egentligen bara ansvarade för 3 dagar men egentligen har jag inte det behovet så det blir att jag alltid hämtar ändå. Det jag saknar är just lyxen av att kunna vara spontan både vad gäller en aw, men främst att kunna stanna kvar på jobbet längre om behovet plötsligt uppstår och då är det försent att ringa t.ex. farmor. Och det känns ju dumt att boka in att någon annan hämtar regelbundet om jag själv ändå kommer hem samma tid de allra flesta gånger.

    När min man lämnar vid åtta så innebär det att han är på jobbet strax efter 9 så att komma hem strax efter 19 är vad det blir med heltid + pendling och inte så mycket som går att styra över och han har också mindre flexibla arbetstider så skulle itne funka så bra att vi bytte då det skulle ge barnen längre dagar. 
  • Anonym (moderna människor....)

    Svar ja. All tid borta från familjen som inte är för familjen är egentid.

  • Anonym (Sunt)
    Vinterankan skrev 2020-02-09 18:00:20 följande:

    Vi har delat upp det så att han tar alla lämningar och jag alla hämtningar,men vi har både mor- och farföräldrar som också hjälper till vid behov mne då behöver det ju planeras in. De skulle gärna  hämta en dag var i veckan (om det bara planerades in) så att jag egentligen bara ansvarade för 3 dagar men egentligen har jag inte det behovet så det blir att jag alltid hämtar ändå. Det jag saknar är just lyxen av att kunna vara spontan både vad gäller en aw, men främst att kunna stanna kvar på jobbet längre om behovet plötsligt uppstår och då är det försent att ringa t.ex. farmor. Och det känns ju dumt att boka in att någon annan hämtar regelbundet om jag själv ändå kommer hem samma tid de allra flesta gånger.

    När min man lämnar vid åtta så innebär det att han är på jobbet strax efter 9 så att komma hem strax efter 19 är vad det blir med heltid + pendling och inte så mycket som går att styra över och han har också mindre flexibla arbetstider så skulle itne funka så bra att vi bytte då det skulle ge barnen längre dagar. 


    Ok, tyckte det lät mer som att han jobbade över eller gick på aw och därför gled in lagom till middagen var ubdandukad. Då förstår jag bättre. Verkar jobbigt att komma så sent och knappt hinna träffa barnen.

    Men om du har så bra med både far och mor-föräldrar som gärna ställer upp vid behov, varför inte planera in minst en dag/v då du kan jobba över eller gå på aw eller ta en fika med en vän? Och om inget av det blir aktuellt, varför inte träna eller handla vad som nu behövs.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (ja) skrev 2020-02-09 14:42:12 följande:

    Att äta lunch med sina kollegor inom den vanliga arbetstiden är inte "egentid".

    Att gå ut efter jobbet och äta middag, om det inte är en direkt arbetsuppgift (typ kunder), är egentid.

    Är du den som gymmar 10-14 timmar i veckan?


    Fast om de gör det för nöjes skull och inte för att de egentligen jobbar ihop då så tycker jag att det är gränsfall till egentid. Han lägger upp sina dagar som han vill eftersom han jobbar hemifrån. Tar han långlunch så betyder det i regel att han sitter hela kvällen sen.

    Hur kan du tolka det som att det är jag som gymmar när jag skriver att jag själv hanterar både lämningar och hämtningar och att jag knappt har handlat utan barnen på flera år?
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Egentid är all tid du har till förfogande att göra exakt vad du vill. Det brukar inbegripa tid som inte är arbetstid eller barntillsyn. När du helt kan välja aktiviteter själv. Man måste dock räkna bort att hushållssysslor görs, även om det är ett "val" så måste det ju göras. Men utöver det, all tid man har till fritt förfogande.

    Om då den ena vuxna väljer att spendera detta på träning så är det fortfarande egentid. Andra personer kanske väljer att prioritera denna fria tid på ett annat sätt.

  • Anonym (ja)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2020-02-10 10:38:49 följande:
    Fast om de gör det för nöjes skull och inte för att de egentligen jobbar ihop då så tycker jag att det är gränsfall till egentid. Han lägger upp sina dagar som han vill eftersom han jobbar hemifrån. Tar han långlunch så betyder det i regel att han sitter hela kvällen sen.

    Hur kan du tolka det som att det är jag som gymmar när jag skriver att jag själv hanterar både lämningar och hämtningar och att jag knappt har handlat utan barnen på flera år?
    Lunch på jobbtid är lika mycket egentid som fikarasten på jobbet är, dvs inte alls.

    Jag (och fler med mig) "tolkar" för att du inte svarar rakt ut på frågan om det är du som gymmar två timmar varje morgon. Det sätt du uttrycker dig på i tråden är inte glasklart men kan peka på att det är du som gör det, inte han.

    Du svara fortfarande inte "ja" eller "nej". Då kommer folk att undra. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (ja) skrev 2020-02-10 13:10:18 följande:

    Lunch på jobbtid är lika mycket egentid som fikarasten på jobbet är, dvs inte alls.

    Jag (och fler med mig) "tolkar" för att du inte svarar rakt ut på frågan om det är du som gymmar två timmar varje morgon. Det sätt du uttrycker dig på i tråden är inte glasklart men kan peka på att det är du som gör det, inte han.

    Du svara fortfarande inte "ja" eller "nej". Då kommer folk att undra. 


    För de flesta kanske det inte är det, tycker inte det är lika självklart när det gäller hans jobb. Han kan ibland ta ?lunch? i två-tre timmar för att shoppa, är det ändå inte egentid trots att han jobbar in den tiden på kvällen istället? Bara för att han inte behöver meddela någon sin arbetstid så kan han alltså ta långa pauser mitt på dagen utan att det räknas som egentid?

    Hur skulle jag kunna rodda allt själv om det är jag som är på gymmet? Får inte ihop logiken. Så alltså nej, det är inte jag som gymmar.
Svar på tråden Är träningen egentid?