Inlägg från: JeSuisMoi |Visa alla inlägg
  • JeSuisMoi

    Armar och ben på ultraljud vecka 7 (6+)?

    Hej! Är lite nyfiken på vad ni andra har sett på era ultraljud i vecka 6+, dvs vecka 7. Tycker nämligen att jag ser både små armar och ben på mitt lilla embryo (som för övrigt hade ett fint tickande hjärta).

    Någon annan som tycker sig sett mer?

    Embryot är det som är en liten ostbåge nedtill, med huvudet upp till höger och stjärt ner mot vänster. Tycker man skymtar utbuktningar för armar och ben? :)

  • Svar på tråden Armar och ben på ultraljud vecka 7 (6+)?
  • JeSuisMoi

    Embryot har visst armar och ben i vecka 7, klart de inte är fullt utvecklade som hos ett foster men som ni kanske missade i TS: UTBUKTNINGAR för armar och ben. 

    Ja, jag har sett många bilder på embryon i vecka 7, här har ni två, och det är ungefär såhär jag tycker mig skymta på den videon jag har från mitt ultraljud när man går upp och ner i skikten. En liten "boll" nedtill och en upptill. Förstår inte varför det skulle vara omöjligt haha. 

  • JeSuisMoi

    Tydligare på videon förstås där man går upp och ned genom skikten, men det är såhär jag ser det. Orangea är konturen för embryot och det gula de små utbuktningarna. 
     

  • JeSuisMoi
    Gurkan25 skrev 2020-02-06 10:21:34 följande:
    Är jättedålig på att se på ultraljudsbilder, men grattis till graviditeten
    Tack! Ja det är inte helt lätt, på den printade bilden från mitt UL ser det bara ut som en dammtuss ungefär haha.
  • JeSuisMoi
    EllaLo skrev 2020-02-06 09:46:55 följande:

    Hur många dagar är du inne i när du gjorde VUL, 6 + ?

    Ska göra VUL nästa vecka i 6+1 tror jag det blir, spännande att få se hur det ser ut och om hjärtat förhoppningsvis tickar :)!


    Jag har gjort två ultraljud i veckan, ena var enligt ägglossning räknat i 6+2, men vulet räknades till 5+6. Då såg man hinnsäck, gulesäck och en liten, liten klump med ett hjärta som slog. 

    Andra ultraljudet, varifrån den här bilden kommer ifrån, gjordes i 6+4 enligt ägglossning, men vul räknade till 6+1. Det är svårt att mäta embryot när det är så väldigt litet så därför är det vanligt att det diffar några dagar :) Men jag tyckte att embryot redan såg större ut i förhållande till gulesäcken än vad den gjorde två dagar tidigare. 


    Men i 6+1 är det stor sannolikhet att man ser ett tickande hjärta. Grattis till graviditeten och lycka till :) 

    (Om någon undrar varför jag gjort två ultraljud så var det ena på kvinnokliniken då man ville utesluta utomkveds på grund av huggande smärtor på vänster sida, andra gången var på mitt redan inplanerade gynekologbesök)

  • JeSuisMoi
    EllaLo skrev 2020-02-06 11:41:21 följande:
    Åh hoppas verkligen jag får vara med om det nästa vecka. Tror dock jag kommer räknas bakåt några dagar också, jag fick nämligen negativt på äl + 10 sen testade jag inte förens äl+ 16 och plussade jätte starkt och fick 2-3 veckor gravid på digital.

    Men då måste vi ju ligga relativt lika ändå? :)

    Grattis och lycka till du också <3

    Jag fick en svag skugga på äl+9 (kan ha varit äl+10 också..). Testade dagen innan det och då var det TOTALBLANKT. Men det var testa tidigt och skuggan var verkligen svag haha. 

    Jag tror inte du behöver räknas bakåt för det, men det beror ju lite på om du vet när du hade ägglossning, vilken metod du använt :) 


    På lördag går jag in i vecka 8, och kommer åka utomlands i två veckor. Känns skönt att komma bort och få njuta lite av semester de här veckorna när tiden går sååååå långsamt haha :) 

  • JeSuisMoi
    Anonym (Lil) skrev 2020-02-06 12:09:22 följande:
    Jag hoppas du skojar haha. Men absolut honey ;) om du mår bättre av att tro att det är armar och ben på ditt 7 veckors embryo så fine. Lycka till med graviditeten!

    Vad är grejen med att alla är så extremt otrevliga? Vad fan är det här? Varför skulle embryot TVUNGET visa sig helt platt på ultraljud om den inte är helt platt? Det finns uppenbart redan utbuktningar för armar och ben så om man nu ser embryot i olika skikt som jag gör på videon, så är det väl inte helt jävla otänkbart att det är det man ser? Vad är det annars? Bölder? Alltså stick från min tråd.


    Så jävla grisigt beteende. Kanske dags att lämna familjeliv om det är den här tonen det ska behöva vara. USCH.

  • JeSuisMoi
    EllaLo skrev 2020-02-06 13:24:04 följande:
    Åh okej vi får se :) hade äl på cd 16-17, positivt på cd 16 men man vet ju inte när ägget släpper exakt.

    nejmen vad skönt :D det hade man ju inte tackat nej till! Hoppas du får en toppen resa!

    Nä exakt, jag hade positivt på kvällen cd17, och tror att jag haft ägglossning tidigt cd19 :) sen tar det ju olika lång tid för ägget att fästa, så det påverkar ju också :) 


    Tack så mycket! :) 

  • JeSuisMoi
    Anonym (Li) skrev 2020-02-06 13:52:38 följande:

    Öh, okej. Foster ska ha utbuktningar för armar och ben v 7. Du ser att ditt foster har det. De som inte håller med dig gör dig upprörd.

    Vad är syftet med tråden?


    Jag blir inte upprörd över folk som inte håller med mig? Jag blir upprörd över tonen. "Jag hoppas du skojar haha. Men absolut honey ;)".  Det kanske var du som gjorde "Gumman"-meddelandet också eftersom det verkar ha försvunnit? 
    Vad är det för sätt att svara i en tråd? Man kan säga att man själv inte tror på det men lär dig hålla god ton. 


    Sen kan du svara på vad det är jag i så fall ser, om det nu är helt absurt att det är utbuktningarna till armarna och benen, som faktiskt finns där. 


    Helt otroligt. 

  • JeSuisMoi
    Anonym (Li) skrev 2020-02-06 13:52:38 följande:

    Öh, okej. Foster ska ha utbuktningar för armar och ben v 7. Du ser att ditt foster har det. De som inte håller med dig gör dig upprörd.

    Vad är syftet med tråden?


    Dessutom var syftet med tråden att höra ifall andra sett liknande. Har du inte sett liknande? Har du inget vettigt att tillföra? Vad gör du då här?
  • JeSuisMoi
    Anonym (K) skrev 2020-02-06 15:32:12 följande:

    Jag har sett mängder av aborterade foster och det är extremt svårt att ens med blotta ögat se ngt som liknar armar och ben i v 6-7. Klart att anlagen finns där men men..


    I vecka 6 förstår jag att man inte ser mycket, då tror jag inte ens att det finns antydan till armar/ben, men alla bilder man ser verkar de ju bukta ut rätt bra i vecka 7? Skulle vara kul om jag kunde lägga upp videon jag har så ni får se vad jag menar men jag tror inte det går..

    Hur som helst så spelar det ju ingen roll, tyckte bara det var kul att det ser ut som små utbuktningar för armar och ben på mitt ultraljud :)
  • JeSuisMoi

    Om jag får flika in så tror jag också att har man ett embryo i handen som är 5-10 mm långt så är svårt att urskilja saker, om man inte verkligen försöker. Men med ultraljudet så går man ju i skikt, vilket gör att i ett skikt ser man ingenting annat än en utbuktnad för arm till exempel, det är det som gör att det kanske blir lite mer "3D" av det hela. Men ultraljudet för övrigt är ju annars väldit blurry.

  • JeSuisMoi
    Anonym (Anonym 1312) skrev 2020-02-07 18:07:11 följande:

    Ser ut att vara en pojk du väntar ????


    My. God. Vad är det för fel på folk egentligen.
  • JeSuisMoi
    Anonym (Lil) skrev 2020-02-15 22:38:02 följande:

    Det undrar du? Haha! Herregud. Du som verkar ha någon suuuperbra ultra HD syn och kan urskilja ben och armar på en liten cellklump. Cool.


    Och folk verkar inte vara läskunniga med tanke på att jag endast pratar om små utbuktningar, knappast om riktiga armar eller ben. Men alla embryon kanske är helt platta innan det en dag bara POFF färdigutvecklade armar och ben. Det låter ju rimligt.
  • JeSuisMoi
    Anonym (H) skrev 2020-02-23 08:33:52 följande:

    Strunt i trollen Je suis moi. Om du googlar 7 week ultrasound så kan du jämföra bilder och då ser man många ultraljudsbilder där små arm- och benanlag syns. Nu lär väl din bebis vara ännu större och finare :) Stort grattis till graviditeten!

    Jag gjorde förresten ultraljud i vecka 9+3 med min bebis och då såg armar och ben ut såhär så jag är inte förvånad om du tyckte dig urskilja något två veckor tidigare.


    Så fin! Tack snälla, jag är dock väldigt orolig för MA, har en väldigt stark känsla att det inte kommer finnas något levande vid nästa ultraljud. Ska till mvc på tisdag då jag är i 9+3 och kommer eventuellt att få göra ett nytt ultraljud då eller någon annan gång i veckan (NIPT), och hoppas innerligt på lika fin bild som du har där! :)
  • JeSuisMoi

    Allt har gått bra för mig, liten bebis mår bra i magen och fått lägsta risken på alla trisomier. Och NU vet man ju ändå att man ser armar och ben haha! Mina svaga symptom var helt enkelt bara en hyfsat lätt graviditet (i alla fall första trimester). Är nu i vecka 14 <3

Svar på tråden Armar och ben på ultraljud vecka 7 (6+)?