• emarte­e
    Thu 6 Feb 2020 13:48
    972 visningar
    5 svar
    5
    972

    Knöl i bröstet, ammar

    Jag har helammat min dotter på 6 månader sedan hon föddes. Några veckor sedan hade jag vad som kändes som en mildare variant av mjölkstockning som gick över på ett dygn. Jag har sedan dess märkt en knöl i ena bröstet.

    Det kan komma ut lite mjölk om jag trycker mot bröstvårtan, men den försvinner inte, även när jag ammar klart bröstet. Jag är nu såklart rädd för att få problem, tex bröstböld eller i värsta fall cancer (min mamma hade bröstcancer ett par år sedan). Vart ska jag vända mig för att detta ska kollas upp? Min allmänläkare, amningsmottagning, BM, BVC? Hur kollas det?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Knöl i bröstet, ammar
  • Thu 6 Feb 2020 13:52
    #1

    Ring din vårdcentral eller 1177 så kan de hänvisa dig. Det varierar lite beroende på vad du bor och vad som finns tillgängligt. Vi var inne på kvinnohälsan i Linköping för att kolla en knöl i höstas (som inte var något alls), men som sagt, det kan variera. Kolla med 1177.

  • Anonym (Li)
    Thu 6 Feb 2020 13:54
    #2

    Jag hade vänt mig till vårdcentral. Knölen kan absolut bero på amning men ska undersökas lika kvickt som hos icke-ammande.

  • Thu 6 Feb 2020 13:57
    #3

    Jag gick via vårdcentralen. Bara ringde dit och sa att jag har en knöl i bröstet, hon ställde frågor över telefonen sen fick jag komma på besök och sen skickade hon remiss till bröstmottagning där mammografi gjordes.

    Jag ska göra ännu en mammografi den här månaden pga där var avvikande celler.

    Ammar min 4 månaders bebis och upptäckte som du en knöl i bröstet. Är 26 år.

  • Thu 6 Feb 2020 13:59
    #4

    du ska definitivt ta kontakt med vården, jag själv hade en knöl i högra bröstet som alltid var där, mer tydligt när bröstet var fullt. Det visade sig dock att vara en mjölksjö, en förstorad mjölkkörtel som inte tömdes lika bra som de andra. Den försvann efter jag slutade amma.

  • emarte­e
    Thu 6 Feb 2020 14:02
    #5

    Tack så mycket för era svar! Jag tar kontakt med vårdcentralen.

Svar på tråden Knöl i bröstet, ammar