• Thu 6 Feb 2020 16:44
    5099 visningar
    33 svar
    33
    5099

    Vart skulle ni i Stockholm bo?

    Hej! Jag har ett dilemma här jag behöver hjälp med. Vill gärna att ni som bor eller har bott i Stockholm hjälper mig. Jag ska flytta till Stockholm och jag har blivit erbjuden en lägenhet i Liljeholmen men andrahands 15000:- i månaden utan el, bredband.

    Är även erbjuden en lägenhet i brandbergen förstahandskontrakt för 8000:- i månaden.

    Vilket borde jag ta som har barn? Har medel ekonomi. Nu under föräldraledigheten får vi inte in lika mycket heller. Men har hårt dåliga saker om brandbergen. Men hur dåligt är det? Jag har växt upp i dåliga områden och det är inget som stör mig. Men tänker på mitt barn. Vad tycker ni stockholmare?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vart skulle ni i Stockholm bo?
  • Thu 6 Feb 2020 17:02
    #2
    Anonym (Oppi) skrev 2020-02-06 16:56:46 följande:

    Från barnets perspektiv, Liljeholmen. Skulle helst inte vilja att mitt barn växte upp i Haninge. Det sagt ett förstahandskontrakt är ju guld värt och betyder stabilitet och trygghet på ett annat sätt.


    Ja vi kommer bo i lägenhet isåfall Max 4-5 år och sen köpa en lägenhet. Men det kommer ju ta lite längre tid om vi väljer att bo i Liljeholmen..
  • Fri 7 Feb 2020 11:07
    #6
    Anonym (blåsarkultur) skrev 2020-02-06 21:24:10 följande:

    Låter ovanligt dyrt och dåliga val. Har du kollat nybyggen, finns hur mycket som helst i Stockholm. Har hört att den marknaden är lätt att få tag på något i första hand. Kolla bostadsförmedlingen och privata husvärdar, även kommunala. Tror du kan få något mycket bättre för mitt emellan de priserna och i hyfsat område i första hand nybygge.

    Liljeholmen är nära Hornstull och Södermalm men är rätt otryggt på sina håll och otryggt. Haft bekanta där.

    Blå linjen och Järvafältet med Spånga, Tensta, Rinkeby, Husby, Rissne är stökigt och mycket muslimer, likaså röda linjen mot Norsborg. Hade hellre försökt få något på gröna linjen kanske Farsta Strand, Farsta, Högdalen/ Bandhagen, Hagsätra eller åt andra hållet mot Hässelby strand, Välligby, alternativt Skärholmen/Kungens Kurva där det byggs mycket runt shopping centrena.

    Kanske också Järfalla även om det endast är pendel dit.


    Tack så mycket. Ja jag har letat i några månader men dessa är det enda relevanta jag har blivit erbjuden. Är med i bostadsförmedlingen men man måste ju vänta i flera år, körtiderna är ju jätte långa.. men tack för tipsen, ska kolla upp de du skrev och hålla koll på privata hyresvärdar.
  • Fri 7 Feb 2020 11:07
    #7
    Anonym (blåsarkultur) skrev 2020-02-06 21:24:10 följande:

    Låter ovanligt dyrt och dåliga val. Har du kollat nybyggen, finns hur mycket som helst i Stockholm. Har hört att den marknaden är lätt att få tag på något i första hand. Kolla bostadsförmedlingen och privata husvärdar, även kommunala. Tror du kan få något mycket bättre för mitt emellan de priserna och i hyfsat område i första hand nybygge.

    Liljeholmen är nära Hornstull och Södermalm men är rätt otryggt på sina håll och otryggt. Haft bekanta där.

    Blå linjen och Järvafältet med Spånga, Tensta, Rinkeby, Husby, Rissne är stökigt och mycket muslimer, likaså röda linjen mot Norsborg. Hade hellre försökt få något på gröna linjen kanske Farsta Strand, Farsta, Högdalen/ Bandhagen, Hagsätra eller åt andra hållet mot Hässelby strand, Välligby, alternativt Skärholmen/Kungens Kurva där det byggs mycket runt shopping centrena.

    Kanske också Järfalla även om det endast är pendel dit.


    Tack så mycket. Ja jag har letat i några månader men dessa är det enda relevanta jag har blivit erbjuden. Är med i bostadsförmedlingen men man måste ju vänta i flera år, körtiderna är ju jätte långa.. men tack för tipsen, ska kolla upp de du skrev och hålla koll på privata hyresvärdar.
  • Fri 7 Feb 2020 18:40
    #9

    Mannen jobbar i Solna, men spelar inte så stor roll men helst inte en timme mer in till stan. Har kollat blockat, men känns oseriöst. Litar inte så mycket på andrahands då jag har barn.. denna jag är erbjuden gör man kontrakt via föreningen, så vi kan inte bli utslängda på gatan hur som helst

  • Fri 7 Feb 2020 20:21
    #13
    Anonym (Tänk) skrev 2020-02-07 18:45:08 följande:

    Självklart ett förstahandskontrakt. Och vem fan betalar 15.000? Idioti!


    Om man kollar blocket så finns det 1or på Södermalm/Östermalm för 17k, inte billigt att leva idag
  • Fri 7 Feb 2020 20:24
    #14
    Anonym (Mis) skrev 2020-02-07 18:52:10 följande:

    Jag har bott i Brandbergen och även jobbat länge på några förskolor i området. Bodde gjorde jag dock innan jag fick barn. Jag bodde då i utkanten av området. Generellt tycker jag att det är rätt fint i Brandbergen med lekplatser och gångvägar. Dock gick jag bara till centrum i undantagsfall. På förskolorna är det stor del av barnen med invandrarbakgrund. Vilket även ökade med flyktingvågen för några år sen. Många barn lever socialt utsatt med den problematiken som då uppstår och för förskolan att hantera. Många människor man ser i rörelse i Brandbergen tillhör olika socioekonomiskt utsatta grupper. Nu vet jag inte var ni skulle bo men utkanten och närheten till svartbäckens by hade jag sett som plus medan mitt i smeten minus. Liljeholmen känner jag inte till alls.


    Vabra, om det är mycket invandrare bryr jag mig inte om. Min unge är bara 50% svensk och ser inte alls svensk ut. Bryr mig om det är mycket skjutningar, pundare, rån, våldtäkter osv :)
  • Sat 8 Feb 2020 20:13
    #32
    Anonym (Bibbi) skrev 2020-02-08 14:48:43 följande:

    Fråga: Bränner du någon kötid om du tar lägenheten i Brandbergen?


    Nej dem tar den som tjänar mest och uppfyller kraven.
Svar på tråden Vart skulle ni i Stockholm bo?