Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

    Ärlig fråga om hållbarhet mat

    Lina100 skrev 2020-02-06 20:02:01 följande:
    Hur länge håller öppnat skinkpaket? (Står 5 dagar på förpackningen)

    Hur länge håller bröd man köpt på affären utöver datumet som står? Ska man slänga direkt?

    Skinkan kan hålla 10 dagar efter öppnadet, kan nog ätit äldre också utan sett problem.


    Det som börjar avslöja nått dåligt är på G är att det blir en glatt yta på skinkan(är då bakteriebildning)
    Rökt skinka har rök(i De fallen det är rökt) salt, nitrit och kanske även konserveringsmedel.
    Det tar en del att bryta sig igenom den bakteriedödande arsenalen.


    Och är det en lufttorkad sak, så är det än svårare är min erfarenhet.
    Den blir mest bara torrare.


    Smutsiga fingrar ökar på hastigheten, så aldrig ta i paketet än mer på de skivor man ska använda, och på plasten i paketet.


     


    Och detta med glatthet, det testar man sig fram med tiden, och känna på skinkan när den är bra.
    Hela bitar är svårare att få en uppfattning på mer än yta, men sällan folk köer så stora.


    Jag slänger inget utan gjort en bedömning först, och det är titta, lukta och smaka som gäller där.
    Det finns råvaror som blir bättre med tiden, som cräm fräs tex.
    Där jag ätit 7-8 månader över datumet, detta gäller bara oöppnade burkar, öppnar du den så är den ofta kass inom några veckor och beroende på hur ren sked man haft.


    Smakförvandlingen är god som sker, så god att det räcker pudra lite socker över och äta som dessert.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Ärlig fråga om hållbarhet mat