• Anonym (sladd­is)
    Fri 7 Feb 2020 07:56
    297 visningar
    2 svar
    2
    297

    Skaffa ett sladdbarn?

    Jag vet inte om det är min biologiska klocka som spelar mig ett spratt, men senaste året tänker jag dagligen på att skaffa ett sista 3e barn. Vi har en son och dotter på 12 och 8 år redan, och jag fyller 35 år. Min man är inte lika övertygad då han tycker det är bekvämt som det är nu när barnen är självständiga, men jag kan ändå inte släppa tanken och hittar lösningar på alla hans argument emot, som att vi inte kan göra saker ihop som att gå på bio ihop med dem äldre , mina föräldrar bor på samma gata och kan säkerligen ställa upp på 2 tim passning om vi skulle vilja åka iväg på något med de äldre barnen. Han argumenterar att resor etc är 2 vuxna  + två barn, jag menar på att den äldsta inte går som barn längre då han passerat 12 år. Småbarnstiden, tidiga morgnar mm Tiden går fort och jag är alltid uppe före 07 på helgen (morgonpigg). Sladdisen kommer inte få några syskon att leka med, då dom andra är äldre. Dottern på 8 år vill gärna ha ett småsyskon och tjatar, min barndomsvän hade en 7 år yngre syster och idag som vuxna är dom väldigt tighta och gör allt ihop. 


     


    Hur resonera ni om att skaffa ett sladdbarn? Blev det "bra" eller skulle ni tänka om?

  • Svar på tråden Skaffa ett sladdbarn?
  • Anonym (Agnes­)
    Fri 7 Feb 2020 08:21
    #1

    Min mans bror som är runt 40 har just fått sitt tredje barn, syskonen är 12 och 10 år gamla. Än så länge verkar det fungera fint! De äldre tar jättemycket ha s om den lilla och är väldigt stolta. Bebisen för mest hänga med, och i praktiken blir det ju som att "bara" ha ett barn iom att de andra är så stora.

  • Anonym (Beror på)
    Fri 7 Feb 2020 09:24
    #2

    Om det går bra/dåligt beror ju på familjen och/eller den nya bebisen.

    Det kan bli jättebra för er men det kan bli påfrestande, jobbigt, tungt etc. Att redan nu räkna med hjälp från dina föräldrar är inte bara att anta och jag tycker personligen att man inte ska använda det som ett argument till att skaffa barn. Att man kan få avlösning av familjemedlem alltså. Om man sen kan få det i verklighet så är väl det bra, men jag hade inte haft det som fördel så att säga.

    Jag personligen vet inte heller om jag hade velat skaffa en sladdis om jag måste lägga upp fördelar när min sambo kommer med nackdelar.

    Men hur som haver - det kan bli jättebra !! Lugn snäll bebis som är lätt att ta med överallt, som sover bra etc

    Men det kan ju bli en bebis som kräver mycket.

    Ni måste prata igenom och tänka igenom.

    Hoppas det blir bra för er :)

    Ps vi är många syskon varav det skiljer 9 år mellan näst yngsta och yngsta (22 år mellan äldsta och yngsta) och den yngsta har aldrig saknat ett jämngammalt syskon. Vi äldre syskon har tagit med syskonet ofta på mycket aktiviteter, Leos lekland, bio, badhus, lekparker, åkt pulka, skridskor, lekt tillsammans.

    När syskonet började på förskola så var mamma och pappa noga med att knyta ann till vårt syskons bästa kompisar på förskola så det var mycket lekträffar och sova över som skedde :)

Svar på tråden Skaffa ett sladdbarn?