• EmsHelge

    Min sambo går aldrig upp med barnen

    Måste få skriva av mig.

    Har ett jätte problem med min sambo. Vi har två barn. En 4 åring och en som är 2 år. Jag har ALLTID, med båda barnen varit den som gått upp på natten och morgonen när barnen vaknar. Vår 2 åring vaknar vanligast runt 04.30. Min sambo säger att han verkligen inte vaknar och vi har försökt olika sätt för att han ska ha lättare att komma upp. Vi har ställt larm, vi har flyttat spjälsängen, jag har puttat på honom osv. Men de mesta kräver att jag vaknar först för att få upp honom. Så då känner jag att jag lika gärna kan slippa bli irriterad och bara gå upp med dottern själv. Grejen är att han varje morgon ber om ursäkt för att han inte vaknar. Men jag känner att jag inte längre tar det. Känns så oäkta och ego. Jag jobbar dessutom heltid på en skola och han pluggar. Mina tider är fasta och hans är mer flexibla. Ibland börjar han vid 12 på dagen tex. Jag tycker då att de är självklart att barnen får kortare dagar på förskolan om han har möjlighet att lämna dem senare än 7 som jag måste. Men där är vi inte alls överens. Utan han ser det som enklare att jag lämnar så att han hinner plugga på morgonen. (Vilket han oftast inte hinner av olika anledningar, enligt honom själv). Nä usch. Känner mig så trött på förhållandet. Sen försöker han även kompensera genom att tex fixa frukost eller åka och handla, tömma diskmaskinen eller gå ut med sopor. Och de är så uppenbart att han anstränger sig för att visa din omtanke då. Tyvärr för honom så funkar de inte längre. Jag går bara runt och känner mig sur på honom. Tror ni att de finns något jag kan göra? Eller är det bara dags att gå?

  • Svar på tråden Min sambo går aldrig upp med barnen
  • scanmia

    Det första jag vill säga är att det här är ett övergående problem. Du har redan tagit dig igenom den tuffaste tiden vad de gäller nattvak (om ni inte planerar fler barn vill säga). Andra sidan av samma mynt är att om han inte har klarat av att vara pappa på nätter och morgnar på fyra år så lär han heller inte förändra sig nu. DU kan förändra dig, som du har fått förslag om att sova i annat rum eller kanske ta en liten semester hos en kompis eller så, eller välja att separera, men sannolikheten att han kommer att göra det av egen maskin är mycket liten.

    Om du väljer att fortsätta ta nätter och morgnar så kan du be om att han kompenserar dig.  Kanske göra lite mer av andra saker så att du känner att du har tid att gå och lägga dig tidigare eller ta en middagslur utan att du behöver välja bort andra saker. Och även att han verkligen respekterar din sömn när han är vaken. Men det är bättre att ni kommer fram till en överenskommelse så att du inte behöver gå runt och känna dig utnyttjad och han inte behöver gå runt med dåligt samvete.

     

  • Monkii
    StevenDiese skrev 2020-02-08 07:52:44 följande:

    Lite hårda ord här. Eftersom jag var i exakt samma stol så tycker jag du ska analysera situationen annorlunda.

    Vissa människor behöver mer sömn. Vissa människor har svårt att vakna och gå upp.

    Detta blev tydlig hos oss redan med vårt första barn som hade kolik. Jag fick helt enkelt acceptera att det var som det var.

    Visst var ju sur som fan ibland för att jag aldrig fick vila ut under småbarnsåren. När partnern väl vaknat så är man själv så vaken att man likaväl kan gå upp.

    Men detta var ju inget hon gjorde av ondo.

    Så ni som skriver slacker vet inte vad ni pratar om. Det handlar om sömnmönster inte att alla som vaknar på morgonen är så jävla duktiga. Sen verkar ts partner vara en kille, då är det helt accepterat att stämpla som slacker. Könsdiskriminering.

    Ts du skriver ju att han försöker kompensera sin brist med att göra annat. Det tyder ju på att det är en reko kille. Under denna tid kanske du kan vila?

    Småbarnsåren går över. Det har de gjort här och nu kan barnen gå upp själva på morgonen. Men jag är alltid först uppe ändå.


    Din sambo har grundlurat dig. Jag har också haft väldigt svårt att vakna på morgonen men det går faktiskt att lära sig och har man bara hållt på ett par veckor så vänjer man sig. Att inte ha lärt sig att gå upp på morgonen innan man får barn är riktigt tragiskt. Som vuxen förväntas man klara ännu svårare saker som att gå till jobbet varje dag och betala räkningar. Hur klarar man sitt jobb om man inte kan pallra sig upp på morgonen?
  • Bananböjaren

    Vissa människor behöver mera sömn, andra mindre. Här är det nog jag som går upp med barnen 99% av gångerna. Det är ok, jag klarar mig på 4-5h sömn per natt. Sambon behöver sova mera. Jag gör nog mera av hushållsarbetet överlag också, det är inte tungt på nått sätt, sambon är bra på annat.
    Jag tycker det allmänt är ganska mycket millimeterrättvisa och offerkoftmentalitet på det här forumet. Massor av kränkta feminister som  gnäller över att dom måste spendera tid med sina barn och lipar över hur tungt det är att plocka i diskmaskinen.

    Om du verkligen behöver 10-11timmar sömn per natt så har ni förstås ett problem, då måste ni komma fram till en lösning. Pappan kan kanske sova i barnens rumm vissa nätter.

  • Siden

    Herregud, vilket stolpskott till karl. Han pluggar hemifrån och du jobbar heltid på skola. Ändå får han sovmorgon medan du går upp med barnen och lämnar dom 07? Hur har du kunnat tolerera detta? Har din sambo någon diagnos eller nedsatt funktionsförmåga? Klarar han av arbetslivet? Han låter som ett riktigt b-lag bland män alltså. Det enda råd jag kan ge dig är att sätta ner foten ordentligt, skaffa en nyckel till ett av sovrummen och lås in dig där med öronproppar på nätterna från och med nu. Varannan natt åtminstone. Så löser säkert din sambo morgnarna, även om du riskerar att dina barn får väcka honom i början. Våga ta risken och sluta curla en vuxen man!

  • Sarah889
    Bananböjaren skrev 2020-02-09 14:17:04 följande:

    Vissa människor behöver mera sömn, andra mindre. Här är det nog jag som går upp med barnen 99% av gångerna. Det är ok, jag klarar mig på 4-5h sömn per natt. Sambon behöver sova mera. Jag gör nog mera av hushållsarbetet överlag också, det är inte tungt på nått sätt, sambon är bra på annat.

    Jag tycker det allmänt är ganska mycket millimeterrättvisa och offerkoftmentalitet på det här forumet. Massor av kränkta feminister som  gnäller över att dom måste spendera tid med sina barn och lipar över hur tungt det är att plocka i diskmaskinen.

    Om du verkligen behöver 10-11timmar sömn per natt så har ni förstås ett problem, då måste ni komma fram till en lösning. Pappan kan kanske sova i barnens rumm vissa nätter.


    Sånt bs. Varför är han i mer behov av sömn än du menar du? Du är kuvad, inget annat. Sluta påskina att det där en normal uppdelning.
  • Bananböjaren
    Sarah889 skrev 2020-02-09 14:32:30 följande:
    Sånt bs. Varför är han i mer behov av sömn än du menar du? Du är kuvad, inget annat. Sluta påskina att det där en normal uppdelning.
    Oj oj oj då. Bäst jag stiger upp på barrikaderna och kämpar för min rätt till millimeterrättvisa då. Man baxnar vilka stjärnor det finns på det här forumet, inte att undra på att de flesta här är inne på sitt sjunde barn med sex olika män.
  • Sarah889
    Bananböjaren skrev 2020-02-09 14:43:36 följande:

    Oj oj oj då. Bäst jag stiger upp på barrikaderna och kämpar för min rätt till millimeterrättvisa då. Man baxnar vilka stjärnor det finns på det här forumet, inte att undra på att de flesta här är inne på sitt sjunde barn med sex olika män.


    Jag förstår att ni äldre damer är vana vid hur det var förr i tiden. Lyckligtvis har den yngre generationen ett mer nyktert sätt att se på jämställdhet. Men du är väl jättestolt att kunna skylta med att du varit hushållsslav i över 20 år i ditt cv? Personligen så vill jag inte behöva förlita mig på mannen i huset.
  • Bananböjaren
    Sarah889 skrev 2020-02-09 14:47:41 följande:
    Jag förstår att ni äldre damer är vana vid hur det var förr i tiden. Lyckligtvis har den yngre generationen ett mer nyktert sätt att se på jämställdhet. Men du är väl jättestolt att kunna skylta med att du varit hushållsslav i över 20 år i ditt cv? Personligen så vill jag inte behöva förlita mig på mannen i huset.
    Jag är man din tomte. Det kanske kommer som en nyhet för dig att många mån tar ansvar för hushållet?
  • Siden
    Bananböjaren skrev 2020-02-09 14:50:23 följande:

    Jag är man din tomte. Det kanske kommer som en nyhet för dig att många mån tar ansvar för hushållet?


    Haha! Detta var dagens skratt :D
  • Sarah889
    Bananböjaren skrev 2020-02-09 14:50:23 följande:

    Jag är man din tomte. Det kanske kommer som en nyhet för dig att många mån tar ansvar för hushållet?


    Just i den här tråden då, eller? För i andra trådar som du skrivit i har du utgett dig för att vara kvinna.
  • Bananböjaren
    Sarah889 skrev 2020-02-09 15:07:21 följande:
    Just i den här tråden då, eller? För i andra trådar som du skrivit i har du utgett dig för att vara kvinna.
    Men jösses, vad är det med folk på detta forum? Jag tror nog jag vet bäst själv att jag är man. Och nej, jag har aldrig påstått att jag skulle vara kvinna, sluta gå fram med lögner.
  • Studentpappa
    Sarah889 skrev 2020-02-09 14:32:30 följande:

    Sånt bs. Varför är han i mer behov av sömn än du menar du? Du är kuvad, inget annat. Sluta påskina att det där en normal uppdelning.


    Sarah889 skrev 2020-02-09 14:47:41 följande:

    Jag förstår att ni äldre damer är vana vid hur det var förr i tiden. Lyckligtvis har den yngre generationen ett mer nyktert sätt att se på jämställdhet. Men du är väl jättestolt att kunna skylta med att du varit hushållsslav i över 20 år i ditt cv? Personligen så vill jag inte behöva förlita mig på mannen i huset.


    Bananböjaren skrev 2020-02-09 14:50:23 följande:

    Jag är man din tomte. Det kanske kommer som en nyhet för dig att många mån tar ansvar för hushållet?


    Det här var ju stor humor, är banaböjaren inte förtryckt längre eftersom han inte är kvinna?
    Ride it like you stole it
  • Siden
    Studentpappa skrev 2020-02-09 19:38:27 följande:

    Det här var ju stor humor, är banaböjaren inte förtryckt längre eftersom han inte är kvinna?


    Självklart inte :D
  • StevenDiese
    Monkii skrev 2020-02-09 13:53:07 följande:

    Din sambo har grundlurat dig. Jag har också haft väldigt svårt att vakna på morgonen men det går faktiskt att lära sig och har man bara hållt på ett par veckor så vänjer man sig. Att inte ha lärt sig att gå upp på morgonen innan man får barn är riktigt tragiskt. Som vuxen förväntas man klara ännu svårare saker som att gå till jobbet varje dag och betala räkningar. Hur klarar man sitt jobb om man inte kan pallra sig upp på morgonen?


    Du verkar ha lässvårigheter.

    *styrkekram*
Svar på tråden Min sambo går aldrig upp med barnen