• Sat 8 Feb 2020 11:56
    768 visningar
    4 svar
    4
    768

    Tror ni att jag kan få en underlivsoperation?

    Jag är en ung tjej på 20 år. Har sedan 13 års åldern i samband med första mensen varit drabbad av återkommande svampinfektioner och uvi och bakteriell vaginos. Har pågående svampinfektioner med extrem klåda och sveda i princip hela tiden. Får det direkt jag badar i pool, har sex med partnern eller rider som är mitt stora intresse och om jag inte avstår från alla dessa aktiviteter i några veckor så läker det heller inte ut. Kan avstå från allt i en månad och känna mig helt återställd och direkt jag har sex med partnern kommer det tillbaka. Det innebär att jag nästan hela tiden går runt med svamp. Utan överdrift är jag symptomfri ungefär en vecka per månad OM jag inte gjort något av ovanstående på några veckor. Jag har såklart varit i kontakt med läkare och barnmorska och testat olika behandlingar men inget funkar i längden. Testat sockerfri diet, naturbehandlingar, homeopati och alla husmorsknep utan framgång. Följer såklart de allmänna råden också kring att undvika svamp. Barnmorskan har i princip sagt att eftersom jag har kronisk svamp är det något jag får leva med och helt enkelt acceptera.

    Nu till min fundering. Har inre blygdläppar som sticker ut lite och är i det större laget. Det är på dem jag får extrem klåda av svampen. Kan ibland inte sova eller gå ut för att det kliar och svider på mycket på inre blygdläpparna. Dessutom gör det såklart ont att ha på mig trosor och byxor och sitta, rida, cykla, promenera osv när dem redan är svällda och ömma pga svampen. Misstänker att jag kliar mig i sömnen för dem känns såriga ibland. Är detta anledning nog att få en operation bekostad av landstinget? Tror verkligen att svampen skulle bli lättare att hantera om jag var utan inre blygdläpparna.

  • Svar på tråden Tror ni att jag kan få en underlivsoperation?
  • Sat 8 Feb 2020 12:12
    #1

    Landstinget bekostar inte sådana operationer även om man har problem med gör operation och betala själv kommer du säkert få bort alla problem. Jag gjorde det och aldrig problem längre så i längden sparar man pengar slippa lägga på medicin och läkarbesök. Hjälpte mig i alla fall.

  • Sat 8 Feb 2020 13:10
    #2

    Det finns inga medicinska belägg för att svamp blir mindre jobbigt/vanligt med mindre blygdläppar så de kommer inte operera dig av den anledningen. Som någon sade ovan, vill du ha det gjort så måste du betala själv. Men - visst har du provat behandla din partner mot svamp? Menar nu inte med typ krämer utan med såna där piller man tar via munnen. Jag hade liknande problem som du när jag var yngre med den partner jag hade då och det visade sig att han smittade mig hela tiden (utan att själv ha symptom), därför det kom tillbaka efter sex. När han blev ordentligt behandlad så slapp vi båda svamp efter det. 


    Också viktigt att verkligen inte ha sex som svider det minsta lilla för då kan det uppstå mikroskopiska sår där svampen får fäste. 


    Du har kanske testat allt detta men jag tänkte det kan vara bra att nämna ändå eftersom du inte skrev om det ovan. 

  • Sat 8 Feb 2020 14:33
    #3

    Absolut kan du få det via landstinget. Opererat ett hundratals tjejer. Labiaplastik. Just för att dom får ont när dom cyklar, det skaver när dom använder jeans eller mår väldigt dåligt psykiskt. Prata med din gynekolog och berätta.

    Det tar nog inte bort svampen. Finns medicin som man kan få fär att rätta till ph-balansen i underlivet.

  • Sat 8 Feb 2020 16:08
    #4

    Mina svampproblem började efter flera antibiotikakurer under samma vinter. Det tog två års konstant elände innan jag kom till en gyn som tänkte till och konstaterade att jag är allergisk/överkänslig mot både svampen och anti-svampläkemedlet. Jag hade mycket kjol de åren.

    Så jag måste få en "bombkapsel" med flukonazol att svälja för att kunna läka ut svampen, och jag måste äta antihistamintabletter under behandling och några veckor efter behandling. Krämerna bara gör mina slemhinnor mer irriterade och är totalt no-no. 

    Om du inte har testat den kombon så kanske det kunde vara värt ett försök?

    Svamp har vi ju hela tiden, det är bara när den växer till sig för mycket som kroppen reagerar och det är då man får besvär.

    Efter att jag till sist läkte ihop det där har jag inte haft svamp nu på över ett decennium, men vissa saker vet jag ju ger början till problem:

    -I början kunde jag inte äta socker veckan före mens heller utan att få känning, men numera har den grejen försvunnit, underlivets flora är tydligen stabil igen.

    -jag kan fortfarande inte bada i kraftigt klorerade pooler 
    -jag kan inte ha tajta kläder mot underlivet i varma klimat. 
    -jag måste alltid gå upp och få bort resterna efter sex, bara med vatten och ett finger så är det okej. Somna med klägget kvar= inte okej.

    Jag har också fått föra "det får du bara acceptera för resten av livet" tre gånger i mitt liv men vården har haft fel varenda gång hittills- ge inte upp än!


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
Svar på tråden Tror ni att jag kan få en underlivsoperation?