• Anonym (Ensamma mamman)

    Min man vill inte ha fler barn, förkrossad

    Vi har varit tillsammans sedan år 2000, min make och jag, det känns som att vi vuxit upp tillsammans. Vi har jättefina barn. Det yngsta är ca 2 år och är nu inte längre en bebis, pratar mycket, kan göra jättemycket själv och går på dagis mm. Jag längtar verkligen efter ett till barn men min man säger nej. Han tycker att vi är klara. Istället längtar han efter att få mer frihet. Han vill inte ha någon mer som är beroende av honom säger han. Jag älskar homom, jag vill inte förstöra familjen. Men samtidigt så är detta min absolut sista chans att få uppleva en graviditet igen och få en ny bebis. Jag funderar på att skaffa barn ensam då eftersom han inte vill, även om det skulle innebära slutet för vårt äktenskap (vilket jag absolut inte vill men jag känner att jag kommer bli bitter om han sumpar min sista chans att få en ny bebis). Att "lura" honom ocg ta ut spiralen utam hans vetskap är verkligen inte ett alternativ.

    Jag vet inte vad jag ska göra.

  • Svar på tråden Min man vill inte ha fler barn, förkrossad
  • Kexsmula

    Hur många barn har ni nu?

    Jag skulle verkligen tänka igenom beslutet att skaffa barn på egen hand flera gånger innan om jag vore du. Skulle du kunna se dina barn i ögonen och säga att anledningen till att du splittrade familjen var att du ville ha en bebis till innan det var för sent. Skulle du kunna säga det utan att få dåligt samvete? När barnen tvingas flytta runt varannan vecka...

  • Anonym (aare)

    Skärpning du är alltså bered att bryta upp en familj och göra det jobbigt för barnen av rena egoistiska skäl. Du har med än ett barn. Det är fullt nog. Egentligen borde det inte ens vara tillåtet att ha mer än två barn på grund av överbefolkning. Men sen du har ett litet barn som du bör lägga energin på istället för att hela tiden vilja ha en bebis. Du verkar ha en osund syn på barn. Du tycks hela tiden vilja ha en bebis. Barn är inte en leksak. Det finns naturtrogna bebis dockor för sådana som dig skaffa dig en sån och lek med. Men skärp dig och bry dig om dom barn som du har. Barn är fina även efter att dom kommit förbi bebis stadiet och dom behöver fortfarande en mamma.

  • fjanten

    Är det värt att missa halva dina befintliga barns barndom för en eventuell till graviditet och bebis? Ja? Bryt då upp er kärnfamilj. Nej? Lägg av och inse att det är trist att bebistiden är förbi, sörj det, men kom över det.

  • Anonym (aare)
    Mackan1978 skrev 2020-02-08 22:47:27 följande:

    Jag skulle också vilja ha något barn ytterligare


    Då bör du också skärpa dig och lägga krutet på dom du har istället.
  • Anonym (Ö)

    Han sumpar inte din chans. Du är fri att skaffa hur många barn du vill.

  • Mimosa86
    fjanten skrev 2020-02-08 22:39:41 följande:

    Är det värt att missa halva dina befintliga barns barndom för en eventuell till graviditet och bebis? Ja? Bryt då upp er kärnfamilj. Nej? Lägg av och inse att det är trist att bebistiden är förbi, sörj det, men kom över det.


    TS, Jag vet att barnlängtan kan vara otroligt stark. Så jag förstår Att du känner en otrolig sorg om du inte får en till bebis.

    MEN :fjantens: inlägg här är mycket klokt.

    Skiljer ni er så kommer du förmodligen tappa halva tiden med era barn. Dvs du får ett till barn men förlorar tid motsvarande ett helt barn.

    Helt klart värt att reflektera kring detta.

    Har ni ett bra äktenskap och liv så måste du väga in hur barnen skulle må om de tvingas leva halva tiden med de som de älskar mest. Kommer de ta emot det nya syskonet med öppna sinnen om hen var anledningen till att familjen splittrades?

    Som sagt, många aspekter som behöver vägas in i ditt beslut.
  • Anonym (....)

    Jag hade varit supertydlig med hur viktigt ett till barn var för mig. Ge honom tex tre månader att fundera, och när de tre månaderna är slut så försöker ni antingen skaffa ett barn till eller så skiljer ni er.

    Hade aldrig valt att ignorera min längtan efter barn. Det skulle bara gjort mig bitter och gjort att jag tyckt illa om mannen, dvs i längden ändå lett till skiljsmässa.

    Det är inte han som bär barnet, föder det eller ammar och tar den tunga biten med föräldraledigheten i början.

    Så ge honom lite tid och lämna sen. Boka resa till Danmark helt öppet. 

Svar på tråden Min man vill inte ha fler barn, förkrossad