• Mon 10 Feb 2020 10:33
    1687 visningar
    13 svar
    13
    1687

    Tips på semesteraktiviteter med snart 2-åring

    Hej!

    Letar efter tips på aktiviteter att göra på sommarsemestern med vår dotter. Hon kommer då att vara knappt 2 år (fyller i september) och jag undrar vilka typer av aktiviteter som kan passa?

    Syftar inte på ?vardagliga? aktiviteter såsom badhus, bada i sjö/havet, lekplatser etc utan andra typer. Vi har till exempel tänkt att åka till någon djurpark. Men vad kan man mer hitta på?

    Är hon för liten för att uppskatta Astrid Lindgrens värld?

    Hon är en väldigt energisk, social liten dam med mycket spring i benen ????

    Tack på förhand! ????

  • Svar på tråden Tips på semesteraktiviteter med snart 2-åring
  • Mon 10 Feb 2020 10:39
    #1
    sysffonc skrev 2020-02-10 10:33:33 följande:

    Hej!

    Letar efter tips på aktiviteter att göra på sommarsemestern med vår dotter. Hon kommer då att vara knappt 2 år (fyller i september) och jag undrar vilka typer av aktiviteter som kan passa?

    Syftar inte på ?vardagliga? aktiviteter såsom badhus, bada i sjö/havet, lekplatser etc utan andra typer. Vi har till exempel tänkt att åka till någon djurpark. Men vad kan man mer hitta på?

    Är hon för liten för att uppskatta Astrid Lindgrens värld?

    Hon är en väldigt energisk, social liten dam med mycket spring i benen ????

    Tack på förhand! ????


    Vill bara lägga till att alla märkliga tecken, t ex massa frågetecken, var tänkt att vara emojis. Men de blev frågetecken istället. Och det går inte att redigera sitt inlägg.
  • Mon 10 Feb 2020 12:33
    #3

    Hej Jemp,

    Tack för ditt svar. Men nu frågade jag specifikt om tips på aktiviteter eller kreativa idéer. Inte en förklaring om vilka behov mitt barn har eller inte har

  • Tue 11 Feb 2020 21:22
    #8
    cosinus skrev 2020-02-10 13:10:05 följande:

    Det så små barn brukar gilla med djurparker är ju de som har ställen där man får gå in till djuren och vara nära och kanske klappa. Då kan det duga lika bra med någon lokal 4H gård som en större djurpark.

    Vi var på Gröna Lund när vår dotter var 18 månader och åkte farfars bilar. Sjukt roligt såhär i efterhand hur vi ens kunde komma på den iden. Det är något man  bara gör med första barnet. Sen inser man att barnen är minst lika nöjda med stränder, lekparker, bad och liknande.


    Tack för bra tips cosinus! Ja, en 4H-gård kan säkert vara minst lika bra! Nöjesfält kanske också blir lite too much då...
  • Tue 11 Feb 2020 21:23
    #9
    Anonym (Mini) skrev 2020-02-10 21:08:53 följande:

    Tråkiga ickesvar du får! Min dotter blir två i vår och hon älskar Junibacken och Skansen, så ska ni till Stockholm så är det ett tips. :)


    Tack för tips!
  • Tue 11 Feb 2020 21:23
    #10
    Anonym (Mini) skrev 2020-02-10 21:08:53 följande:

    Tråkiga ickesvar du får! Min dotter blir två i vår och hon älskar Junibacken och Skansen, så ska ni till Stockholm så är det ett tips. :)


    Tack för tips!
  • Tue 11 Feb 2020 21:23
    #11
    Anonym (Mini) skrev 2020-02-10 21:08:53 följande:

    Tråkiga ickesvar du får! Min dotter blir två i vår och hon älskar Junibacken och Skansen, så ska ni till Stockholm så är det ett tips. :)


    Tack för tips!
  • Tue 11 Feb 2020 21:25
    #12
    Alexi skrev 2020-02-10 21:19:14 följande:

    Djurparker är jättebra. Stora ytor att gå och gå och gå på, lite lekytor och sen djur.

    ALV är ju toppen av samma anledning men kanske lite dyrt när man inte är intresserad av sagorna ännu,


    Tack Alexi. Ja, har lagt ALV på is, det får bli längre fram. Djurpark eller 4H-gård verkar vara heta tips!
  • Tue 11 Feb 2020 21:28
    #13
    Fröken W skrev 2020-02-10 21:51:46 följande:

    Astrid Lindgrens värld var vi till det året som vårt barn skulle fylla 3 (fyller också i september). Det var perfekt, eftersom hon då kände till många Astrid Lindgren

    figurer och klarade dagarna utan att sova middag men ändå inte bli trött och grinig. Så vänta till nästa sommar med det tycker jag :)

    Året när dottern skulle fylla 2 så var vi faktiskt utomlands och då blev ju det semestern, bada, gräva i sanden, bada lite till osv :)

    Junibacken är ju en lightvariant av Astrid Lindgrens värld så är ni i Stockholmstrakten så kan ju det vara något. Djurparker är ju också skoj, men välj någon mindre. Inte typ Kolmården, det kan ni spara något år till.

    Museer, Naturhistoriska med Cosmonova funkar ju.

    Men det är lite knepigt att hitta aktiviteter som riktar sig till så små barn, det känns som att mycket är från 3 år och uppåt (antagligen därför som de flesta djur- och nöjesparker tar entré för just barn från 3 år).

    Hoppas du får lite fler tips.


    Tack för många bra tips Fröken W! Vi ska faktiskt utomlands också men sedan har man ju några veckor i Sverige då man behöver underhålla det lilla aktiva livet Jag tänker nog att man får satsa på aktiviteter där man får ha med barn och som samtidigt är barnvänliga (typ stora ytor, nåt intressant att kolla på/greja med). Junibacken fick jag tips om tidigare, så det verkar lovande!
Svar på tråden Tips på semesteraktiviteter med snart 2-åring