Anonym (man) skrev 2020-03-12 11:17:41 följande:
Intressant att du tycker språkbruk är förkastligt men är helt ok med svek och lögner... det gäller ju att prioritera :)
Ditt exempel håller inte riktigt för den bygger på öppenhet, det du propagerar för är snarare nåt i stil med... dina kids vill ha kyckling men du avskyr det så därför lagar du nåt annat och så lurar du i dem att det är kyckling och rättfärdigare det med att "det man inte vet..."
Alla kan leva med att andra inte vill det man själv vill så länge man är öppen och ärlig med vad man vill ha, det som de flesta (utom du) INTE är ok med är att man lurar på någon annan det man själv vill bakom ryggen på personen.
Ditt språkbruk är förkastligt eftersom det är avsett att förminska och förolämpa mottagaren. I princip ingen är otrogen i avsikt att skada någon annan. Om du inte förstår skillnaden i avsikter så är det helt enkelt inte lönt att ha ett vidare samtal med dig. Du är ju otrevlig bara för att vara otrevlig, vilket jag tycker är mycket mer ruttet än att (i de flesta fall) helt utan att göra någon illa ha sex med en annan person än sin partner.
Det är klart den håller i det vi diskuterade - jag är ok med att allt i livet inte är perfekt och trevligt och bra och exakt som jag vill ha det, för det finns andra människor vars viljor och behov väger lika tungt, oavsett om de berättar för mig om sina innersta tankar eller ej.
På vilket sätt blir du påpackad något av att din partner har det gott utan att berätta det för dig? Jag förstår verkligen inte på vilket sätt det gör ont på dig om du varken vet eller någonsin får veta. Det påverkar enbart din partner, inte dig.