Inlägg från: Oerhörd |Visa alla inlägg
  • Oerhörd

Otrogen igen?

Anonym (man) skrev 2020-03-10 15:54:20 följande:

Jodå, jag sitter på facit eftersom 99% av alla människor ogillar svek lögner och manipulation. Det är till och med så att människor som själva utsätter andra för sånt inte alls gillar att utsättas för det själva.

Jaha så du menar att människor som är otrogna inte gör det av egen fri vilja? Intressant, förklara gärna närmare. Blir de tvingade med hot om våld? Blir de drogade?

Det är inga villfarelser, dina inlägg säger allt

Jo jag har läst din sk "sanning" många ggr, och den är lika löjlig varje gång och får samma respons varje gång. 

Myten om länder där folk accepterar svek och lögner är inget annat än en myt som människor med dåligt samvete gärna vill tro på. Folk skiljer sig pga otrohet även i Frankrike.

Återigen lutar du dig mer på otrevligt språk och förminskande av andra än på stadiga argument. Att jag inte gillar en sak betyder inte att den måste försvinna. Jag avskyr kyckling, men om det är vad barnen vill ha så lagar jag det, äter vad jag klarar av och glädjs år att ha gjort dem glada. Det jag inte gillar finns det andra som älskar eller kanske behöver, eller till och med bara vill ha. Jag kan leva med att inte alla vill exakt vad jag vill. Varför är det så svårt för dig?
  • Oerhörd
    molly50 skrev 2020-03-11 08:37:35 följande:

Jag är övertygad om att de flesta otrogna som blivit påkomna anser sig ha försökt sköta det snyggt.

Ändå så har det kommit fram och orsakat lidande för den som blivit bedragen.

Jag är dessutom en sådan som vill veta om min man skulle vara otrogen så jag också får en chans att välja hur jag vill leva mitt liv.

Det ska inte bara vara förbehållet den som bedrar.

Vill du ha en befriande tanke? Du behöver inte be någon om lov för att leva ditt liv som du vill. Just nu vill du leva monogamt med din man, och det gör du. Är inte allt gott så länge du är övertygad om att allt är som du vill ha det?
  • Oerhörd
    Anonym (Eh?) skrev 2020-03-11 13:27:05 följande:

Att otrohet ofta inte kommer fram motsäger inte mitt påstående att de flesta som trots allt blir upptäckta förmodligen trott sig sköta otroheten snyggt. Jag tror till exempel att mannen som var otrogen när han precis gift sig inte räknade med att han skulle bli påkommen.

Då är han inte särskilt smart helt enkelt. Det är inte svårt att radera eller dölja konversationer i mobilen. Den som inte vill bli påkommen har koll på det. Blir inte rätt många påkomna just så trots att det kan tyckas vara väl känt att partnern av misstag ser något och sen snokar vidare?
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-03-12 11:17:41 följande:

Intressant att du tycker språkbruk är förkastligt men är helt ok med svek och lögner... det gäller ju att prioritera :)

Ditt exempel håller inte riktigt för den bygger på öppenhet, det du propagerar för är snarare nåt i stil med... dina kids vill ha kyckling men du avskyr det så därför lagar du nåt annat och så lurar du i dem att det är kyckling och rättfärdigare det med att "det man inte vet..."

Alla kan leva med att andra inte vill det man själv vill så länge man är öppen och ärlig med vad man vill ha, det som de flesta (utom du) INTE är ok med är att man lurar på någon annan det man själv vill bakom ryggen på personen.

Ditt språkbruk är förkastligt eftersom det är avsett att förminska och förolämpa mottagaren. I princip ingen är otrogen i avsikt att skada någon annan. Om du inte förstår skillnaden i avsikter så är det helt enkelt inte lönt att ha ett vidare samtal med dig. Du är ju otrevlig bara för att vara otrevlig, vilket jag tycker är mycket mer ruttet än att (i de flesta fall) helt utan att göra någon illa ha sex med en annan person än sin partner.

Det är klart den håller i det vi diskuterade - jag är ok med att allt i livet inte är perfekt och trevligt och bra och exakt som jag vill ha det, för det finns andra människor vars viljor och behov väger lika tungt, oavsett om de berättar för mig om sina innersta tankar eller ej.

På vilket sätt blir du påpackad något av att din partner har det gott utan att berätta det för dig? Jag förstår verkligen inte på vilket sätt det gör ont på dig om du varken vet eller någonsin får veta. Det påverkar enbart din partner, inte dig.
  • Oerhörd
    Anonym (FYI) skrev 2020-03-11 17:30:08 följande:

Oerhörd:

Är du polly? Bara så folk vet vad dom diskuterar med.

Citat: Jag är alldeles fruktansvärt ärlig i båda mina relationer, och alla tillfälliga jag har utöver dem också tack. Det där med påhopp vännen... du hittar på saker som du tycker borde vara sanna för att vi inte håller med dig, inte snyggt.

Jag har levt hedersamt troget monogamt med en person i tjugo år, och vi lever lyckligt tillsammans nu också. Båda har (bla sexuella) relationer utöver det sen några år. Hur lever du själv?
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-03-12 11:27:24 följande:

Är det inte ännu smartare att helt enkelt ge fan i att vara otrogen?

Naturligtvis. Men kunde du inte ens formulera en så kort och enkel mening utan att slänga in en svordom?
  • Oerhörd
    Feminina skrev 2020-03-12 14:52:51 följande:

Wow! Vi har helt olika erfarenheter. Jag försökte leva på liknande sätt, alltid snäll mot alla och att älska dem ovillkorligt. 

Det slutade med att jag blev nedtrampad, och inte bara av det manliga könet. Jag har till skillnad från det du skriver lärt mig att man ska stå på sig.

Det går att stå på sig utan att vara elak eller fördömande.
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-03-12 17:25:23 följande:

Att ingen håller med dig om dina sanningar är liksom bevis nog.

Varför säger du ens en sån sak? Jag vet bevisligen en person som håller med hen. Dina fantasier är inte argument som håller, helt obegripligt att du ens försöker.
  • Oerhörd
    Anonym (FYI) skrev 2020-03-13 00:09:57 följande:

Förstår jag dig rätt om du efter 20 år tillsammans med din partner, öppnade upp er förhållande, och ingick ett polly förhållande med två fasta partners. Din man och en extra, men utöver det har flera andra sexuella relationer vid sidan om?

I.s.f ser jag inget fel i det, så länge alla inblandade parter är fine med det.

Men det är inte det som är syftet med denna tråden. Tråden handlar om en fru som har familj och barn som efter en AW hoppar i säng med en kollega. Känner ingen ångrer över det, och har ingen intention att tala med sin man om detta... för hon älskar ju honom... utan tvärtom hoppas det skall hända igen, vilket det också gör fyra mån. senare. Fortfarande inga betänkligheter...Hon älskar ju sin man och om han skulle få reda på det kanske han skulle gå...juu..

Jag tror inte du är intresserad av hur jag lever mitt liv, utan din fråga om mig var nog mera menat som en spydighet eftersom att du i det fallet inte ligger långt efter "man" som du tycker är så otrevlig.

Men eftersom du svarade på min fråga kan väl jag svara på din.

Har levt monogamt i drygt 30 år tillsammans med min fru. Ett antal förhållanden innan, men aldrig varit otrogen. Har däremot blivit bedragen i två tidigare förhållande som gjorde att jag varken litade på eller blev djupare engagerad i efterföljande förhållanden.

Tror inte jag har berömt ts någonstans.

Jo, jag tänkte faktiskt att den som frågar gott kan vara lika öppen själv, och jag varken vill ha eller behöver någons godkännande av hur jag sköter mina relationer, annat än från de personer jag relationar med. Beklagar att du utsatts för svek och haft så svårt att komma över det. Hoppas det fungerar bättre nu.
  • Oerhörd
    molly50 skrev 2020-03-13 09:40:14 följande:

Jo,men om ett förhållande ska fungera så måste det ju också byggas på ärlighet och inte på lögner.

Det är ju faktiskt inte sant. Ett förhållande där lögner förekommer kan fungera hur bra som helst, förutsatt att den som ljuger gör det tillräckligt bra för att den andra inte ska få ens minsta lilla magkänsla om att något skaver.

Jag föredrar visserligen ärlighet, det gör nog de flesta, men jag förstår också att en lögn jag inte känner till faktiskt inte påverkar min bild av verkligheten.
Svar på tråden Otrogen igen?