• Thu 13 Feb 2020 12:01
    3048 visningar
    11 svar
    11
    3048

    Lavendelolja för bebisens sömn?

    Är det eterisk olja vi talar om? I sådana fall skulle jag hälla en droppe på en sten eller bomullstuss och ha i rummet vid sänggåendet.

    Med tanke på att ditt barn är så litet så rekommenderas det inte att du använder eterisk olja på kroppen.

    Har du en diffuser (aromalampa) kan du använda den (3-5 droppar eo per 100ml vatten). Ha diffusern i gång 30 minuter i sovrummet och stäng av den sedan.

    Lavendel kan ha en lugnande effekt men långt ifrån alla reagerar så. Vädra då i ordentligt i rummet så försvinner oljan från luften.

  • Fri 14 Feb 2020 08:28
    #8
    Astriidlind skrev 2020-02-13 23:49:28 följande:

    Nej inte på kroppen har jag inte använt det. La två droppar igår på kudden asså innanför örngottet. Och idag la jag två-tre droppar på ett par plastblommor som jag har vid fönsterkarmen ca 4 meter ifrån honom. Hur kan dom annars reagera ?


    Jag skulle rekomendera dig att ta färre droppar. Eteriska oljor är starka och din lille är bara 9 månader. En droppe i rummet räcker.

    Sedan får du återgå till en bommulstuss/ sten eller tygbit. Plast är aldrig bra ihop med eteriska oljor och ska undvikas.

    Det kan bli tvärtom effekt. Att istället för att varva ner kan vissa personer bli pigga.

    Jag kan rekommendera en fb grupp som jobbar aktivt för säkerhet med eteriska oljor. SUOEGEO -safe use of edens garden essential oils.

    Du kan få många tips därifrån :)
  • Mon 17 Feb 2020 11:36
    #11

    Att lavendel orsakar hormonella störningar enligt nämnd artikel tidigare i tråden finns inga belägg för.

    Ledande forskare inom aromaterapi Robert Tisserand skriver så här.

    roberttisserand.com/2013/02/lavender-oil-is-not-estrogenic/

Svar på tråden Lavendelolja för bebisens sömn?