• Zia29

    Vad ska man tänka på innan man köper hus?

    Ja, som rubriken lyder. Vad ska man tänka på? Vad ska man speciellt titta efter när man går på visningar? Skriv allt ni kan komma på :) Något ni önskar att ni hade vetat innan köpet? Något ni hade gjort annorlunda?

    Vi har en bostadsrätt just nu, men avser köpa hus inom 2-3 år. Är inne och kollar i områdena, där vi vill bo, ganska ofta för att få ett hum om utgångs- och slutpriser.

  • Svar på tråden Vad ska man tänka på innan man köper hus?
  • Lönnsirap

    Ha tillräckligt med buffert!

    Lär dig olika de sakerna som gäller där du vill bo? (Hur ser marknaden ut? Vad är ett bra läge? Vad kostar det att fixa taket?)

    Och sist men inte minst!

    Ett hus är en kompromiss! Det finns alltid något som man önskar och hade velat, men som inte går.

    De flesta hus som säljs har inte nytt tak, ny el och ny dränering... De ligger oftast inte både vackert till och brevid kollektivtrafik! Försök rangordna vad ni vill ha. Det är stressade att leta efter en dröm, bara för att upptäcka att säljaren "plötsligt" sålt till någon annan!

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Byggaren) skrev 2020-02-14 00:05:15 följande:
    Förstår inte riktigt en del av dina råd ?

    Är man inte van att köpa bostad kan man tycka att allt går väldigt fort! och ja! det ska man vara medveten om när man väl ger sig in i en budgivning, vinner man så är det ofta kontrakt samma eller dagen efter, vilket många inte förstår.

    När man väl har en köpare till sin bostad vill mäklaren skriva omg! detta gäller alla! just för att köparen inte ska hoppa av eller börja tveka, detta skulle innebära att man då ska börja höra av sig till andra budgivare och priset kan då gå ner eller att man får gå ut igen.

    Så man ska vara medveten om att det går väldigt fort till att skriva när man vunnit en budgivning.

    Man skriver först ett avtal med bla tillträdesdag, handpenning, alla fakta mm samt alla tillkommande saker man vill ha in och som då ska vara uppfyllt vid slutkontraktet som tex bes mm, du menar att ni inte skrev in det där ? och i så fall varför skrev ni då på ?

    Sen skriver man kontrakt på själva tillträdesdagen det är då man ska betala resten och man blir ägare, därefter går inte att göra några tillägg.

    Sen beror det ju på om man köper hus med renoveringsbehov eller inte ? och självklart blir ju priset därefter.

    Så tex objekt med renoveringsbehov måste man snabbt uppskatta vad nödvändigaste renoveringarna kan kosta ? Tex tak, dränering, badrum, el, VVS, saker som man ofta lejer bort.

    Men det bästa är att börja undersöka dessa saker innan! man ger sig in i en budgivning, OM det är renovering som behövs.

    Du säger att man inte ska ge sig in i en budgivning ( krig) vet inte hur du menar ?

    Att köpa en bostad idag utan budgivning är i princip omöjligt ! och säga att det inte är värt det ??

    Det beror väl helt på priset, objektet och hur mycket bostaden är värd för just mig och vad jag ser för möjligheter.

    Jag har köpt väldigt många bostäder med många budgivare, både höga och låga bud, och som lönat sig rejält ! så dina förslag stämmer dåligt med min verklighet och erfarenhet.

    Sen skriver du att man bara ska småhöja ?? varför då ?

    Om jag vill ha bostaden kan det skrämma iväg många budgivare om jag höjer mycket på en gång, att bara småhöja drar ofta upp priset då man inte tycker det är så mycket man höjer.

    Men alla har sin teknik och man får känna av från gång till gång.

    Men ! Sätt ett tak på var din gräns går, och håll dig till den.

    Du skriver att utgångsbudet ska vara lite lägre än försäljningspriset ? hur kommer du fram till detta ? allt handlar ju om vad denna fastighet är värd ?

    Det kostar inte att köpa med pantbrev, det kostar att ta ut pantbrev, och en lagfart måste du alltid betala för.

    Ha det gott!

    / B
    Detta är mina upplevelser från när vi köpte vårt hus. DU får stå för DINA upplevelser och det kan du delge ts men du behöver inte hacka på mig för den sakens skull som om allt jag skriver är fel! Mansplaina för någon annan är du snäll.
  • Anonym (Byggaren)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-14 10:10:42 följande:

    Detta är mina upplevelser från när vi köpte vårt hus. DU får stå för DINA upplevelser och det kan du delge ts men du behöver inte hacka på mig för den sakens skull som om allt jag skriver är fel! Mansplaina för någon annan är du snäll.


    Ber om ursäkt!

    Va inte menat att hoppa på dig.
  • gbgumman

    Jag har alltid tänkt på läget. Tillräckligt nära kollektivtrafik och tillräckligt långt från vägen för att slippa höra den. Tomt som åtminstone till viss del är insynsskyddad från väg.

  • AndreaBD
    Zia29 skrev 2020-02-13 20:32:57 följande:
    Tack så mycket för svar! Det här med besiktningen, när görs den?
    De flesta som säljer ett hus låter den besiktigas numera. Alla stora företag som gör såna besiktningar är väldigt seriösa. De förtiger ingenting, för de vill inte hamna där att de får dåligt rykte. Vår mäklare försökte säga till besiktningsmannen att vi skulle fixa en grej som de skulle skriva i besiktningsprotokollen innan vi säljer, men han gick inte ens med på det och skrev in det ändå. 

    Därför skulle jag strunta i att göra en egen besiktning. Den kostar ju ungefär 20.000. Kolla bara att det står att det är besiktigat, och vem som har gjort det och läs protokollet. Som köpare får du t.o.m. boka en tid med besiktningsmannen och gå igenom eventuella anmärkningar. 
  • fjanten

    För det första: ALLA hus (nåja) har sina fel och brister, och sin charm.

    Följ slutpriser på hus på platser ni är intresserade av. Efter ett tag får ni en bild av vad husen går för där i olika skick.

    Läs på om hus som byggdes under olika tider och på olika sätt, och vilka fördelar och nackdelar de olika sortens hus ofta har.

    Tycker heller inte att man behöver vara livrädd för ett gammalt tak, eller ändröta på träfasaden. Däremot får man då budgetera in ett nytt tak inom de närmaste åren, och fundera på om man tycker en offerbräda är snygg eller inte. (Detta var bara exempel)

    Vi bad om förhandsvisning på huset vi köpte, för tre hus i samma område som vi varit intresserade av såldes innan visning. Så detta hus ville vi inte förlora

    Har däremot budat på bostadsrätter, och då gjorde vi som ovan att vi drog till ordentligt i hopp om att skrämma bort folk. Funkade för oss.

  • Anonym (Mia)

    Stirra dej inte blind på fula tapeter och golv. Det tillhör det billiga att fixa. Kök och badrum är dyra att renovera. Dränering är en annan sak som är dyr.

  • snedtak
    AndreaBD skrev 2020-02-14 19:31:25 följande:
    De flesta som säljer ett hus låter den besiktigas numera. Alla stora företag som gör såna besiktningar är väldigt seriösa. De förtiger ingenting, för de vill inte hamna där att de får dåligt rykte. Vår mäklare försökte säga till besiktningsmannen att vi skulle fixa en grej som de skulle skriva i besiktningsprotokollen innan vi säljer, men han gick inte ens med på det och skrev in det ändå. 

    Därför skulle jag strunta i att göra en egen besiktning. Den kostar ju ungefär 20.000. Kolla bara att det står att det är besiktigat, och vem som har gjort det och läs protokollet. Som köpare får du t.o.m. boka en tid med besiktningsmannen och gå igenom eventuella anmärkningar. 
    Och jag skulle aldrig köpa ett hus utan att göra en egen besiktning. Den kanske man kan skippa om man köper ett totalt renoveringsobjekt, men som köpare har du en långtgående undersökningsplikt. Om man är mycket kunnig på området så kan man uppfylla undersökningsplikten själv, men annars är det bra med proffs. Om den egna besiktningsmannen missar något som borde upptäckts finns det en ansvarsförsäkring och du kan ställa krav på ersättning. Säljarens besiktningsman har inga som helst förpliktelser mot dig.
    Om man läser på tex. Byggahus istället för familjeliv så finns det gott om fall där säljarbesiktningarna har missat saker (medveten eller omedvetet är svårt att veta).

    En besiktning kostar snarare 8000-10 000 kr än 20 000, och om man köper ett hus för 3 miljoner (vilket är ganska normalt) är det en mycket liten kostnad i sammanhanget.
  • AndreaBD
    snedtak skrev 2020-02-15 20:05:20 följande:
    Och jag skulle aldrig köpa ett hus utan att göra en egen besiktning. Den kanske man kan skippa om man köper ett totalt renoveringsobjekt, men som köpare har du en långtgående undersökningsplikt. Om man är mycket kunnig på området så kan man uppfylla undersökningsplikten själv, men annars är det bra med proffs. Om den egna besiktningsmannen missar något som borde upptäckts finns det en ansvarsförsäkring och du kan ställa krav på ersättning. Säljarens besiktningsman har inga som helst förpliktelser mot dig.
    Om man läser på tex. Byggahus istället för familjeliv så finns det gott om fall där säljarbesiktningarna har missat saker (medveten eller omedvetet är svårt att veta).

    En besiktning kostar snarare 8000-10 000 kr än 20 000, och om man köper ett hus för 3 miljoner (vilket är ganska normalt) är det en mycket liten kostnad i sammanhanget.
    Men risken att de har missat något är inte särskilt stor. De som utför besiktningarna vill inte få dåligt rykte. Och om man läser på lite eller tar med sig någon som kan lite om det, så kan man titta lite extra på dem sakerna som skulle bli dyra. 

    Man kan ju också gå efter: När har det senast renoverats vissa delar. Om just dem dyrare sakerna har gjorts nyligen, så skulle jag inte se någon större risk där. Sedan hänger det väl lite på om man är inställt på att man kanske måste fixa några saker ändå och har avsatt pengar för det. 
  • MammaTillDansband
    Zia29 skrev 2020-02-12 22:30:36 följande:

    Ja, som rubriken lyder. Vad ska man tänka på? Vad ska man speciellt titta efter när man går på visningar? Skriv allt ni kan komma på :) Något ni önskar att ni hade vetat innan köpet? Något ni hade gjort annorlunda?

    Vi har en bostadsrätt just nu, men avser köpa hus inom 2-3 år. Är inne och kollar i områdena, där vi vill bo, ganska ofta för att få ett hum om utgångs- och slutpriser.


    Några tips från en som gjort en eller annan husaffär:
     Du kan ändra på allt utom läget, så det är det allra viktigaste för den som letar hus (eller borde vara).
    Titta är bra på visningen, ja, men lukta är ännu bättre. Fuktskador och mögelangrepp visar sig oftast genom att det luktar i huset. Jag har en känslig näsa, så det har hänt att jag har vänt i dörren på visningar eftersom ett hus, som sett härligt ut på bilderna, luktat mögel. Har man mindre känslig näsa kan man ändå känna att en unken lukt satt sig i kläderna när man kommer hem från visningen. Köp inte, mao!
    Vänd på varenda sten innan budgivning och köp. Det finns mycket offentlig information i Sverige, kartor och register, utnyttja det till din fördel. Prata med kommunens byggnadskontor t ex.
    Lita inte på säljarens besiktning med vidhängande försäkring, det är ett skydd för säljaren, inte för köparen. Om du upptäcker ett dolt fel på fastigheten du köpt, får du processa mot säljarens försäkringsbolag, som har duktiga advokater och gör allt för att slippa betala en krona i ersättning. Finns ingen Dolda fel-försäkring eller liknande, får du istället rikta dina krav direkt mot säljaren. (I de flesta fall är "dolda fel" inte så lätta att få igenom, oavsett, så punkten nedan:)
    Undersök huset noga! En byggnadsingenjör, som besiktningsmännen ofta är, är visserligen kunnig och kan skriva fina protokoll, men hen kanske inte har svar på era frågor om vad du måste åtgärda och vad det kan tänkas kosta. Låt en vanlig hederlig snickare (med erfarenhet) göra besiktningen istället, snickaren har det praktiska kunnandet om vilka problem som kan uppstå och vad som kan göras åt dem, eller om det inte är lönt att ens lägga bud på huset eftersom de upptäckta felen är för dyra och besvärliga att åtgärda. Själv kan du undersöka mycket; klättra upp på vinden, kolla under badkaret t ex. En elektriker och rörmokare kan hjälpa dig med att inspektera el och VVS.
    Hur är eventuella renoveringar gjorda? Har man slängt ut 200 000 på ett nytt kök, men struntat i att byta det 50 år gamla taket? Köp inte hus av folk med taskig prioritetsordning, det kan bli dyrt för dig! Det allra ärligaste är ett orenoverat hus, för då vet du precis vad du får.
    När ni lägger bud, tänk några steg framåt. Vad händer vid ett dödsfall eller en skilsmässa/separation, eller bara en sån sak som arbetslöshet eller ni får ett barn till?
    Låt dig inte luras av ytliga saker som tapeter, färg och homestyling!
    Lita på magkänslan!
  • Zia29

    Oj, vad många som har svarat! Tack till alla er som tog sig tiden att svara och komma med en massa tips och råd. Visste att det var en del att tänka på, men inte att det var såhär mycket!


    Mamma till världens underbaraste lille pojke
  • Lönnsirap
    Zia29 skrev 2020-02-16 19:06:48 följande:

    Oj, vad många som har svarat! Tack till alla er som tog sig tiden att svara och komma med en massa tips och råd. Visste att det var en del att tänka på, men inte att det var såhär mycket!


    Väldigt klokt att lyfta ämnet långt innan köp! Finns väldigt mycket aspekter på att hitta och köpa hus.
Svar på tråden Vad ska man tänka på innan man köper hus?