• yodi

    hur gäller köplagen i det här fallet

    ska försöka beskriva problemet så kortfattat som möjligt


    i augusti bestälde och betalade jag med swish för mössor och halstuber till barnen, beställde från en privat person som har det som typ hobby och tar emot beställningar. ska tillägga att jag betalade för spårbar frakt.

    en månad senare frågade jag säljaren hur det gick med beställningen och då var den snart klar, ytterligare tre veckor senare skrev jag igen och undrade hur det gick och skrev då även att jag skulle behöva dom till v 43 då vi skulle norrut och fick ok till svar från säljaren.

    bara några dagar innan vi skulle iväg så fick säljaren i väg paketet och jag fick be upprepade gånger om spårnumret, till slut fick jag ett som när man sökte på det bara gav till svar att numret var felaktigt, tog upp problemet med säljaren som menade på att appen inte hunnit uppdateras än, när det fortfarande blev samma resultat några dagar senare så menade säljaren på att paketet var inlämnat men att butiken missat att scanna in det, enligt post nord så borde det i så fall ha ståt att frakten var bokad när man sökte på numret, enligt post nord så är numret bara fel.

    inget paket dök upp, tre veckor efteråt så sydde säljaren upp ett till sett som blev färdigt i slutet av november men av olika anledningar så postades det inte förrän i mitten av december, fick återigen tjata om att få spårnumret, fick till svar att säljaren inte var hemma men hade kvittot hemma och skulle återkomma så fort hen kom hem till helgen.

    på måndagen kontaktade jag åter säljaren som inte hört av sig, fick svar på torsdagen att säljaren pratat med post nord som haft problem med sina aviseringar ( fick fortfarande inget nr )

    den tredje januari hittade postnord paketet och skickade det åter till säljaren ( enligt säljaren) den 27 januari var paketet åter hos säljaren och är fortfarande kvar hos säljaren då säljaren inte har haft möjlighet att posta, kan även tillägga att säljaren vägrar att betala tillbaka pengarna och vill inte möta upp min sambo för att överlämna paketet ( han jobbar i staden som säljaren bor i ) utan envisas med att paketet ska postas när hen hinner.

    jag börjar bli lite trött på att vänta, sen dels så har jag sedan länge varit tvungen att köpa andra mössor och sen är det inte så mycket kvar av vinterperioden, som mest kommer barnen hinna använda mössorna två månader innan det blir för varmt.

    har försökt läsa köpelagen för att lista ut vad som gäller i det här fallet men blir inte riktigt klok på det, har jag rätt att häva köpet pga för lång leverans tid ?

  • Svar på tråden hur gäller köplagen i det här fallet
  • Kjell2
    Anonym (Skattebetalare) skrev 2020-02-13 09:25:31 följande:
    När blir att tillverka saker för försäljning som hobby i stället näringsverksamhet?

    Hur är det med moms etc?

    Jag skulle hota med Skatteverket om jag inte fick mina prylar.
    Det är en annan fråga än bedrägeri. Men det är möjligt att säljarens verksamhet ska räknas som näringsverksamhet och redovisas, momsas mm.


  • Anonym (Skattebetalare)

    skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/delningsekonomi/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

    skatteverket.se/download/18.7eada0316ed67d72829d0/1576223876833/hobbyverksamhet-skv344-utgava14.pdf

    Ger din hobby inkomster?Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djur­uppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet. Till hobby hör även andra inkomster om verksamheten saknar vinstsyfte eller är av mindre omfattning och därför inte är närings­verksamhet. Det kan t.ex. vara internetinkomster som du får som influencer, bloggare eller från e­sport eller liknande.Vad menas då med hobby? Tre saker är utmärkande:?Hobby är något du själv utövar på din fritid.?Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.?Du utför inte arbete på uppdrag av någon anna

  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2020-02-13 09:26:52 följande:
    Står väldigt tydligt där att Köplagen gäller mellan privatpersoner om man inte avtalar om annat. Dvs säger, är man inte tydligt överens, är det Köplagen som gäller.
    Det står också att den lagen inte är tvingande utan att det i första hand handlar om vad köpare/säljare kommit överens om. Vissa säljare har t ex på sin webbsida säljvillkor och då kan man hävda rätt därigenom.

    Det finns en del intressant information där men jag skulle säga att det inte är många som drar en privatperson till tingsrätten för att häva köp för några mössor...
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Skattebetalare) skrev 2020-02-13 09:29:33 följande:

    skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/delningsekonomi/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

    skatteverket.se/download/18.7eada0316ed67d72829d0/1576223876833/hobbyverksamhet-skv344-utgava14.pdf

    Ger din hobby inkomster?Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djur­uppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet. Till hobby hör även andra inkomster om verksamheten saknar vinstsyfte eller är av mindre omfattning och därför inte är närings­verksamhet. Det kan t.ex. vara internetinkomster som du får som influencer, bloggare eller från e­sport eller liknande.Vad menas då med hobby? Tre saker är utmärkande:?Hobby är något du själv utövar på din fritid.?Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.?Du utför inte arbete på uppdrag av någon anna


    Precis! Det var det där med vinstsyfte som jag bl.a. tänkte på. Varaktighet står nu inte med just där men de menar att det inte är något som man gör spontant lite då och då utan att det är mer en stadigvarande försäljning, dvs det kan inte räknas till "mindre omfattning". Och sen då på slutet det där med beställningarna.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-13 09:30:58 följande:
    Det står också att den lagen inte är tvingande utan att det i första hand handlar om vad köpare/säljare kommit överens om. Vissa säljare har t ex på sin webbsida säljvillkor och då kan man hävda rätt därigenom.

    Det finns en del intressant information där men jag skulle säga att det inte är många som drar en privatperson till tingsrätten för att häva köp för några mössor...
    Precis, det måste finnas andra villkor som ersätter de i Köplagen. Finns inte andra villkor gäller Köplagen. Om nu köparen hänvisar rätten att häva köpet enlig Köplagen får säljaren visa på andra överenskommelser som gäller istället för villkoren i Köplagen.

    Att man som inte orkar gå till domstol för några mössor är en annan frågeställning. 


  • yodi
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-13 09:21:28 följande:
    Gäller och gäller. Den existerar men är inte tvingande. Man sitter med skägget i brevlådan om säljaren inte är medgörlig.

    T ex, har ni något som helst skrivet "kontrakt" med säljvillkor? Det är isf det enda du har att stödja dig mot. Då tänker jag på sådant som ångerrätt, leveranstider etc. Detta är det som kommit överens om vid köptillfället. Så om säljaren inte specificerat leveranstid i förväg kan man inte kräva särskilt mycket där.
    jag skrev att jag behövde dom senast v 43 vilket säljaren godkände, det borde väl räknas som avtalat leverans datum ?
  • Kjell2
    yodi skrev 2020-02-13 11:00:47 följande:
    jag skrev att jag behövde dom senast v 43 vilket säljaren godkände, det borde väl räknas som avtalat leverans datum ?
    Ja, så vad tänkre du göra nu?

    Enligt min bedömning utifrån det du har berättat, borde du enligt köplägen, som gäller,  ha rätt att häva köpet och få tillbaka dina pengar.


  • yodi
    Kjell2 skrev 2020-02-13 11:02:58 följande:
    Ja, så vad tänkre du göra nu?

    Enligt min bedömning utifrån det du har berättat, borde du enligt köplägen, som gäller,  ha rätt att häva köpet och få tillbaka dina pengar.
    skicka till säljaren igen och säga att enligt köplagen och dom paragraferna du skrev har jag rätt att häva köpet.

    sen några funderingar som dykt upp, säljaren har en fb sida där hen tar emot beställningar och har gjort i sex år nu, finns det något sätt för mig att kolla upp på huruvida säljaren skattar för det? innan jag i så fall hotar med att kontakta skatteverket.

    sen fråga nr två, när jag först tog upp att jag ville ha pengarna tillbaka menade säljaren på att första paketet kunde ha kommit fram till mig och att jag försökte luras, att det var ord mot ord, men i och med att jag betalt spårbar frakt och spår numret säljaren gav mig var fel och enligt post nord var ingen frakt bokad till det numret och inget paket inlämnat eller utlämnat knutet till det numret  är det då verkligen ord mot ord? 
  • Kjell2
    yodi skrev 2020-02-13 11:19:47 följande:
    skicka till säljaren igen och säga att enligt köplagen och dom paragraferna du skrev har jag rätt att häva köpet.

    sen några funderingar som dykt upp, säljaren har en fb sida där hen tar emot beställningar och har gjort i sex år nu, finns det något sätt för mig att kolla upp på huruvida säljaren skattar för det? innan jag i så fall hotar med att kontakta skatteverket.

    sen fråga nr två, när jag först tog upp att jag ville ha pengarna tillbaka menade säljaren på att första paketet kunde ha kommit fram till mig och att jag försökte luras, att det var ord mot ord, men i och med att jag betalt spårbar frakt och spår numret säljaren gav mig var fel och enligt post nord var ingen frakt bokad till det numret och inget paket inlämnat eller utlämnat knutet till det numret  är det då verkligen ord mot ord? 
    Vad menar du med ord emot ord?

    Det enda sättet du kan tvinga säljaren ge dig tillbaka pengarna om säljaren blåvägrar är att gå till domstol. Där kan du presentera utskrifter mm som styrker din sak. Om säljaren sen inte kan uppvisa kvitton från posten, mottagningsbevis mm så lutar mycket åt ditt håll.

    Om du nu tänker hota säljaren med skatteverk och kfm se till att du tänker verkställa hotet också och att det är trovärdig. Genom att tex fylla i Utmätningsblanketten hos kfm och skicka en kopia.

    Eller så skiter du i allt och sätter upp det på misstagskontot och lär dig att inte betala i förväg.
  • yodi
    Kjell2 skrev 2020-02-13 11:31:18 följande:
    Vad menar du med ord emot ord?

    Det enda sättet du kan tvinga säljaren ge dig tillbaka pengarna om säljaren blåvägrar är att gå till domstol. Där kan du presentera utskrifter mm som styrker din sak. Om säljaren sen inte kan uppvisa kvitton från posten, mottagningsbevis mm så lutar mycket åt ditt håll.

    Om du nu tänker hota säljaren med skatteverk och kfm se till att du tänker verkställa hotet också och att det är trovärdig. Genom att tex fylla i Utmätningsblanketten hos kfm och skicka en kopia.

    Eller så skiter du i allt och sätter upp det på misstagskontot och lär dig att inte betala i förväg.
    nu var det säljaren som menade på att det var ord mot ord, hens ord på att det är skickat och mitt på att det inte kommit ( antar det är så hen menar )

    men det är lite det jag menar, eftersom jag valde spårbarfrakt så är det väl upp till säljaren att bevisa att det är skickat och inte ord mot ord som säljaren vill ha det till.
  • Kjell2
    yodi skrev 2020-02-13 11:50:46 följande:
    nu var det säljaren som menade på att det var ord mot ord, hens ord på att det är skickat och mitt på att det inte kommit ( antar det är så hen menar )

    men det är lite det jag menar, eftersom jag valde spårbarfrakt så är det väl upp till säljaren att bevisa att det är skickat och inte ord mot ord som säljaren vill ha det till.
    Det normala enl Köplagen, se bla §13, är att säljaren bär risken till varan är levererad.

    Behöver du mer rättsutredning eller tänker du göra något?


  • yodi
    Kjell2 skrev 2020-02-13 12:15:53 följande:
    Det normala enl Köplagen, se bla §13, är att säljaren bär risken till varan är levererad.

    Behöver du mer rättsutredning eller tänker du göra något?
    tänker absolut göra något men brukar föredra att ha alla faktan klara för mig innan jag handlar.
  • Kjell2
    yodi skrev 2020-02-13 12:19:39 följande:
    tänker absolut göra något men brukar föredra att ha alla faktan klara för mig innan jag handlar.
    Du kommer inte få alla fakta då dels det är ett rätt stort tolkningsutrymme kring detta, detta är svårt att avgöra vad som faktiskt har hänt.

    Läsa Köplagen är en bra början.

    För eller senare måste du ta ett beslut baserat på det du har och tror är en bra väg framåt. Ingen här kan med säkerhet säga hur ett tvistemål i domstol skulle sluta.


  • Anonym (Anonym)
    yodi skrev 2020-02-13 11:19:47 följande:
    sen några funderingar som dykt upp, säljaren har en fb sida där hen tar emot beställningar och har gjort i sex år nu, finns det något sätt för mig att kolla upp på huruvida säljaren skattar för det? innan jag i så fall hotar med att kontakta skatteverket.
    Du kan begära ut personens deklaration, det är allmänna uppgifter. Det enda du behöver är namn och personnummer, behöver inte ens de fyra sista. Du hittar hennes personnummer via t ex birthday.se

    Du kan också fritt kontakta Skv och meddela att den här personen håller på med svartföretagande och hänvisa till hennes Fb-försäljning.
  • Anonym (Micke)

    Bara för att man har rätt så betyder det inte att man kan få rätt.

    Att lämna in en stämningsansökan till tingsrätt kostar väl 450:- kr
    Nu vet jag ju inte hur mycket du betalt för mössorna men du får väl väga
    för och nackdelar mot varandra.

    Skall du stämma personen så skall det ske i den tingsrätt där personen
    bor, så du måste alltså åka till den staden när det är dags för rättegång.
    Bara där kan det gå åt ett par tusen i kostnader som du inte kan få
    ersättning för.

Svar på tråden hur gäller köplagen i det här fallet