• Anonym (Kaffedraken)

    Är det orimligt av mig att be om detta?

    Födde barn nyligen och kan känna sån ångest inför att säga ifrån till folk. Exempelvis har jag ingen aning om hur jag ska känna mig bekväm med att säga, eller hur jag ens ska formulera mig i att jag inte vill att man ska gosa så mycket i bebisens ansikte, pussa och liknande. Och speciellt inte när man har snus i/ är rökare. Är det en orimlig grej av mig att be om?

    Eller som att be folk tvätta händerna, att folk ska låta bli att stoppa fingrarna i munnen på barnet, eller be om att få tillbaka barnet när någon annan håller. Det blir bara ångest för mig att be om det/ställa de kraven. Har bett min partner ta tag i att säga detta till hans sida av familjen eller åtminstone säga ifrån om det händer, men vet att han nog inte kommer ta tag i det ändå. Han är mesig på så vis.

    Hur ska jag göra?

    Hur kan man nämna på ett snällt sätt att man inte vill att det pussas på bebis osv, kanske skriva ett sms med hur man vill ha det runt barnet eller blir det konstigt?

  • Svar på tråden Är det orimligt av mig att be om detta?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2020-02-13 12:19:45 följande:

    Du får först ta din man i örat och komma överens om vad som gäller. Sen får du vara tydlig med att han håller vad ni är överens om.

    Ni verkar både ha lite svårt att stå upp mot omgivningen.


    Jag har inte svårt att stå upp emot folk alls egentligen, och speciellt inte min egen familj, uttrycker min man att han är obekväm med något de gör så är jag där illa kvickt och förklarar det för dom. Hade aldrig begärt att han skulle ta någonting sånt med min familj själv. Förväntar mig självklart samma tillbaka då. Anledningen till att jag har svårt att stå upp för mig och min vilja emot hans familj är för att de visat otaliga gånger att de inte respekterar mig. Känner mig liten i deras närvaro pga tidigare incidenter, som jag skrivit tidigare i tråden med tror jag.

    Hur är jag tydlig med det?, känns nästintill omöjligt att lita på att han håller vad han sagt och faktiskt säger ifrån till sin pappa exempelvis. Det är där jag blir osäker och jag får väldigt mycket ångest av att tänka på att behöva träffa dom och behöva tåla eventuella situationer som uppstår, inte själv våga säga något och inte heller veta om min man kommer det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-13 12:01:22 följande:

    Tack! Ja nej, det var barnets farfar som gjorde det en gång, han har lite svårt att förstå vad som är ok i både tal och handling.

    Har du några tips på hur jag kan formulera detta på ett bra sätt när jag säger till dessa personer?


    Hmm kan vara svårt med äldre.. Säg som det är, vi älskar er o det är självklart att ni ska få träffa ert barnbarn/er släkting - men hen är liten just nu o har inget immunförsvar direkt. Vi vill därför att ni tvättar händerna innan ni håller för att minska risken för smittor, och vad gäller rök vill vi inte att ni håller i hen när ni har rökt nyligen o lukten sitter i hår, hud o kläder. Det är störande för barnets andning o kan faktiskt orsaka plötslig spädbarnsdöd.

    Med detta sagt hoppas jag ni kommer ha förståelse för vår förfrågan, det är inte riktat mot nån av er personligen utan detta är vad vi ber alla om
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-13 12:08:35 följande:
    Jo det kan jag förstå. Det är endast barnets farfar jag känner att jag isåfall skulle vilja säga till i förväg, alt faster också.

    Om min man inte gör det då? Har bett innan men dels tycker vi olika gällande vissa saker. och sen har han väldigt svårt att stå upp emot sin pappa som det är. Min man vill gärna vara till lags och har väldigt svårt att säga ifrån, göra någon besviken eller stött.
    Är de ifrån en annan kultur? Jag frågar för att det kan förklara att din man inte vill säga till. Vad säger din man då om du säger till. Han blir inte arg på dig, eller tycker att du inte ska säga något? Om inte, så skulle jag säga till farfar. Bara du inte drar en lång lista på allt som är förbjudet. Jag skulle nog be honom snällt att tvätta händerna och att inte pussa eller hålla på i ansiktet på barnet (just nu, när barnet är så litet). 

    Jag har faktiskt varit med om att en kollega till mig som tog sitt barn med till jobbet presenterade såna regler och vi accepterade ju det. Det är ju hennes barn. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2020-02-13 13:00:33 följande:

    Är de ifrån en annan kultur? Jag frågar för att det kan förklara att din man inte vill säga till. Vad säger din man då om du säger till. Han blir inte arg på dig, eller tycker att du inte ska säga något? Om inte, så skulle jag säga till farfar. Bara du inte drar en lång lista på allt som är förbjudet. Jag skulle nog be honom snällt att tvätta händerna och att inte pussa eller hålla på i ansiktet på barnet (just nu, när barnet är så litet). 

    Jag har faktiskt varit med om att en kollega till mig som tog sitt barn med till jobbet presenterade såna regler och vi accepterade ju det. Det är ju hennes barn. 


    Nej, vi är svenskar hela högen.. nej det skulle jag inte säga att han blir, eller han har inte visat nåt sånt iallafall. Förstår..

    får träna in en mening att säga så blir det kanske inte lika ångestladdat för mig. Nå förslag?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (53) skrev 2020-02-13 12:52:13 följande:

    Hmm kan vara svårt med äldre.. Säg som det är, vi älskar er o det är självklart att ni ska få träffa ert barnbarn/er släkting - men hen är liten just nu o har inget immunförsvar direkt. Vi vill därför att ni tvättar händerna innan ni håller för att minska risken för smittor, och vad gäller rök vill vi inte att ni håller i hen när ni har rökt nyligen o lukten sitter i hår, hud o kläder. Det är störande för barnets andning o kan faktiskt orsaka plötslig spädbarnsdöd.

    Med detta sagt hoppas jag ni kommer ha förståelse för vår förfrågan, det är inte riktat mot nån av er personligen utan detta är vad vi ber alla om


    Det här tyckte jag var diplomatiskt och bra formulerat!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (53) skrev 2020-02-13 12:52:13 följande:

    Hmm kan vara svårt med äldre.. Säg som det är, vi älskar er o det är självklart att ni ska få träffa ert barnbarn/er släkting - men hen är liten just nu o har inget immunförsvar direkt. Vi vill därför att ni tvättar händerna innan ni håller för att minska risken för smittor, och vad gäller rök vill vi inte att ni håller i hen när ni har rökt nyligen o lukten sitter i hår, hud o kläder. Det är störande för barnets andning o kan faktiskt orsaka plötslig spädbarnsdöd.

    Med detta sagt hoppas jag ni kommer ha förståelse för vår förfrågan, det är inte riktat mot nån av er personligen utan detta är vad vi ber alla om


    Tack! Skicka sms om detta elr säga när man träffas? Vadå skulle du gjort?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Säg det bara? Vi vill att ni tvättar händerna innan ni håller honom för det är rstider. Jag antar att det bara är nära familj och vänner som ni träffar i början så om de är friska spelar det väl ingen roll om de pussar bebisen. När du vill ta honom så säger du nu vill han komma till mamma och ta bebisen helt enkelt. Gör inte så stor sak av det.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-13 12:18:34 följande:

    Hur har du sagt då?

    Jag tänker ju, som du också skriver, att när han är liten påverkas han inte av det rent integritetsmässigt riktigt men jag kan tycka att det är ofräscht och att man faktiskt kan låta bli. Vänta med att pussa tills han är stor nog att vilja pussas/kramas själv, och då även inte göra det mot hans vilja, utan låta honom istället. Men där är jag och min man(samt hans familj) väldigt olika. Dom tycker att det är hur ok som helst och nästintill en rättighet att de ska få pussa, hålla osv. Där är jag ensam i att tycka annorlunda och eftersom min man ändå inte står upp för våran vilja, OM vi nu kommit överens om något. Så är det jag som får ta det oavsett, vilket istället bara leder till att jag vill undvika besök helt och hållet. Undvika jobbiga situationer där jag måste vika mig och se på när, exempelvis, hans far ska gosa, pussa och hålla barnet trots att han stinker rök.

    Då är det lättare att undvika det helt och hållet, blir alldeles för illa till mods.


    Jag har nog mest sagt att "hen behöver inte kramas om hen inte vill" och hjälpt barnet att "hålla undan". De släktingar som har sådana tendenser är inte ensamma med våra barn (även av andra anledningar) så vi har faktiskt inte tagit en djupare diskussion.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker att dina önskemål är fullt rimliga! Förstår också hur svårt det kan vara att säga ifrån, men att skylla på risk för rs är verkligen rimligt de närmaste månaderna åtminstone.

    Ett tips för att slippa att barnet ska skickas runt som en trofé och att de ska vara upp i ansiktet är att använda sjal/bärsele. Ligger bebis i famnen frågar folk snabbt om de får hålla, ligger de i sjal eller sele har åtminstone jag upplevt att folk inte frågar lika mycket, och det är ju enklare att säga nej och hänvisa till att bebis är nöjd där han är för tillfället.

    Stå på dig och lycka till, dina känslor är helt normala!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Fullt rimligt!) skrev 2020-02-13 21:22:44 följande:

    Tycker att dina önskemål är fullt rimliga! Förstår också hur svårt det kan vara att säga ifrån, men att skylla på risk för rs är verkligen rimligt de närmaste månaderna åtminstone.

    Ett tips för att slippa att barnet ska skickas runt som en trofé och att de ska vara upp i ansiktet är att använda sjal/bärsele. Ligger bebis i famnen frågar folk snabbt om de får hålla, ligger de i sjal eller sele har åtminstone jag upplevt att folk inte frågar lika mycket, och det är ju enklare att säga nej och hänvisa till att bebis är nöjd där han är för tillfället.

    Stå på dig och lycka till, dina känslor är helt normala!


    BebisEN
    Eller heter din unge "Bebis"?
Svar på tråden Är det orimligt av mig att be om detta?