• Anonym (Arg)

    Skolan höll kvar barnet

    Igår när jag kom för att hämta mina barn i skolan så var den ena inte där jag förväntade mig och efter lite rundfrågning fick jag veta att hen och några andra barn pratade med läraren om en incident under dagen. Jag sa att vi har bråttom och jag kan inte vänta för vi har en viktig tid att passa, men trots det vägrades jag hämta mitt barn och de sa inte ens vilket klassrum de var i.

    Barnet går i fyran.

    Min viktiga tid avbokades för att jag var för sen och nu väntas en saftig faktura pga det.

    Är så arg!

    Har de verkligen rätt att göra såhär!?

  • Svar på tråden Skolan höll kvar barnet
  • Anonym (Arg)
    Carro776 skrev 2020-02-13 12:09:54 följande:

    Så en tid som du hade all möjlighet att boka om är alltså viktigare än ditt barns trygghet. Fint föräldraskap!


    Vad pratar du om? Vad har mitt barns trygghet med saken att göra?

    Nej tiden gick inte att boka om så kort innan och jag hade väntat i flera månader på att få tiden.
  • Anonym (Arg)

    ?Stöld? kallar skolan det och det är så överdrivet att jag knappt finner ord. Läraren hade haft med sig godis till klassen för att fira en tävling som gått bra, det som blev kvar hade läraren lämnat på sitt skrivbord. Fem barn hade varit ensamma i klassrummet och då hade någon/några av dem tagit några bitar till. De hade senare hållits kvar för att prata om ?stölden?. Mitt barn hävdar bestämt att hen inte tagit något och jag tror hen, hen gör inte sånt utan lov. Det är jag lika säker på som jag hade varit på det motsatta om det gällt mitt andra barn.

  • Anonym (Arg)
    Anonym (Miapia) skrev 2020-02-13 13:50:32 följande:

    Med barn kommer oförutsedda händelser, gå vidare. Mer obehagligt att du är så övertygad om att ditt barn är oskyldigt utan att reflektera över att alla föräldrar tror likadant om de inblandade barnen men allas barn gör fel ibland.

    Planera nästa gång med att exempelvis en släkting hämtar barnen om du har en viktig tid att passa.


    Obehagligt att jag känner mina barn? Jag sa ju samtidigt att hade det gällt mitt andra barn hade jag varit lika säker på att hen var skyldig som jag är nu på att det andra barnet är oskyldig. Jag har ingen naiv bild av mina barn, däremot känner jag dem.

    Alla har inte någon annan som kan hämta.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Miapia) skrev 2020-02-13 13:57:31 följande:

    Alla barn gör fel ibland även de bästa och speciellt under grupptryck. Fritids finns ju också.

    Hur som helst så tycker jag att du får ta det och gå vidare.


    Oavsett så är det extremt överdrivet att kalla det stöld. Läraren lämnade det ju öppet framme och det hade räckt med en tillsägelse där och då, inte att de hålls kvar efter skolan också.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (..'z) skrev 2020-02-13 13:59:18 följande:

    Barnet går i fyran men kan inte gå hem från skolan själv? Hur kommer det sig?

    Varför skulle du ta med dig ditt barn till det där viktiga bokade mötet du hade?


    Barnet hade jag släppt av hemma innan jag åkte vidare, hade inte varit någon omväg.

    Det är för mycket trafik här för att jag ska våga låta barnen gå själva. Man måste också igenom ett område som inte känns så tryggt när det börjar mörkna.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Miapia) skrev 2020-02-13 14:05:20 följande:

    Det är ju din syn och åsikt. Skolan har en annan. Jättebra att de tar allvarligt på det från början så det inte riskerar att bli större grejer i framtiden.


    Det var GODIS som läraren hade köpt till barnen och sen dessutom lämnat framme efteråt. Tycker det är helt orimligt att göra en så stor sak av det.

    Du hade knappast varit glad i min sits heller hur mycket du än hävdar att det bara är att gå vidare. Det här blir dyrt för mig och sen måste jag betala igen för en ny tid som kan dröja flera månader till.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Handlingsförlamad) skrev 2020-02-13 14:09:57 följande:

    Du verkar ju ha varit lite handlingsförlamad om du då bara stod där och väntade så länge att du missade din tid istället för att vara tydlig med personalen.

    Plus att du måste haft extremt liten tidsmarginal för så lång tid kan inte det där samtalet ha tagit.


    Jag var tydlig och de sa ändå nej.

    Tog runt 40 minuter innan hen var klar.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (..'z) skrev 2020-02-13 14:11:52 följande:

    Det är du som har planerat så tajt att du inte hade någon tid att spela på och det är du som tycker att din tioåring inte är trafikmogen trots att barn normalt går till skolan själva redan från första klass. Vad hade hänt om det i stället hade varit en trafikstockning som gjorde att du kom för sent till ditt möte?


    Man väljer inte tid själv, man får en kallelse och så är det med det. Jag hade hunnit om jag inte tvingats vänta. Nej mitt barn är inte trafikmogen och det är väl tur att jag är medveten om det?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (..'z) skrev 2020-02-13 16:02:17 följande:

    Så varför väntade du, om det nu var så viktigt att komma dit i tid? Det är du som har valt att vänta på ditt barn i stället för att se till att komma i tid till ditt värdefulla sammanträde. Det skulle inte förvåna mig, om den du skulle träffa och göra affärer med, väljer att teckna avtal med någon annan i stället. Det är då inte skolans fel, utan ditt.

    Om ditt barn inte kan ta sig hem själv och är så busigt att det kvarhålls i skolan, kan barnet nog vänta en stund till i skolan tills du kommer tillbaka.


    Försök du att ta dina provokationsförsök nån annanstans.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-02-13 14:51:02 följande:

    Att olovligen ta något, oavsett att det är godis som bjudits tidigare, är att räkna som något slags tillgrepp, även om stöld är ett hårt ord i sammanhanget. Läraren ville naturligtvis stävja framtida tilltag, det börjar som bekant med en silversked... För honom/henne är det omöjligt att veta vilket/vilka barn som tagit godis och därför hölls hela gruppen kvar för även om någon var oskyldig skadar det inte att lära sig om moral. Tur att det iaf finns någon vuxen i ditt barns närhet som anser att det är viktigt.


    Självklart ska de ha en tillsägelse, men att hålla dem kvar så länge efter skoltid är inte i proportion till vad de gjorde.
  • Anonym (Arg)
    Cheescake skrev 2020-02-13 17:15:32 följande:

    Det hade lika gärna kunnat vara pengar som låg framme. Men jag tycker nog art lärare borde ha tagit samtalet där och då (ev på rasten) istället för efter skolan. Och dessutom väldigt bra att skola tog tag i det samma dag.n


    Pengar är en helt annan sak än godis som blivit över från det läraren faktiskt köpt till barnen.
  • Anonym (Arg)

    Jag ser barn som går i mina barns klasser som går hem själva. Många av dem springer över vägar hur som helst, de knuffas och busar och är allt annat än uppmärksamma på vad som händer runt omkring. Jag är inte villig att chansa med mina barns liv.

  • Anonym (Arg)
    Vinterankan skrev 2020-02-14 06:35:31 följande:

    Sjukt överdrivet för en chokladbit som ligger framme och jag är förvånad över att så många tycker det är ok att barnet hålls kvar så länge och att man vägrar låta föräldern hämta barnet. 

    Däremot så förstår jag inte riktigt hur det gick till med att stå och vänta i 40 minuter. Varför gick du inte runt och letade, krävde hjälp av en annan person än den första eller helt enkelt åkte därifrån och förklarade för personen som vägrade låta dig hämta ditt barn att de fick se till att ta hand om barnet tills du kom tillbaka från ditt möte och kunde hämta igen?


    Jag hade inte hunnit tillbaka innan fritids stängde och jag visste ju inte heller hur lång tid det skulle ta, de sa bara att ?de är snart klara?. Jag gick runt och letade, men skolan är stor. De var inte i något av deras vanliga klassrum.
  • Anonym (Arg)

    Det var INTE enskilda samtal, de satt i grupp och förväntades i princip skvallra på varandra.

    Jag pratade med läraren igår och fick till svar att skolan vet att mitt barn inte varit inblandad men att det hade sett illa ut om någon särbehandlades.

    Jag har ingen dålig syn på lärare och tycker att de flesta vi haft kontakt med har varit fantastiska, det betyder inte att de är immuna mot att hantera saker fel.

    Många förstår uppenbarligen inte hur illa det är för mig att missa mitt besök, ekonomiskt men framför allt att behöva vänta ytterligare flera månader. En skola har knappast rätt att ta ett beslut som orsakar en förälder väldigt mycket lidande.

Svar på tråden Skolan höll kvar barnet