• Anonym (Ts)
    Thu 13 Feb 2020 15:27
    711 visningar
    58 svar
    58
    711

    Hur skulle ni reagera om er fru sa detta

    Jag berättade för min man häromdan att jag har förlorat attraktionen till honom det senaste året (och vill därför t.ex. inte ha sex). Vi har varit tillsammans i över 10 år och jag är såklart jätteledsen över detta och känner extremt dåligt samvete. Vi älskar och bryr oss om varandra fortfarande.

    Min fråga är till er, hur skulle ni som man reagera på detta? I stunden? Jag vet att det är svårt att säga utan att veta omständigheterna, men om du fortfarande älskade din fru och ville att ni skulle fortsätta att vara tillsammans... vad skulle du då säga eller göra?

    Tack 

  • Svar på tråden Hur skulle ni reagera om er fru sa detta
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 15:35
    #2
    Anonym (myself) skrev 2020-02-13 15:31:01 följande:

    Har du sagt vad han kan göra för att attraktionen skulle komma tillbaka? Eller bara gav hohom fakta att så här är det?


    Vi pratade inte så mycket om det. Han blev ledsen.
    Jag vill inte säga för mycket vad som hände för jag vill veta hur andra reagerat på något sånt...
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 15:36
    #3
    Anonym (myself) skrev 2020-02-13 15:31:01 följande:

    Har du sagt vad han kan göra för att attraktionen skulle komma tillbaka? Eller bara gav hohom fakta att så här är det?


    Men ja jag sa bara rakt ut som det var, vi låg i sängen och han ville ha sex, och jag sa som det var, att jag förlorat attraktionen och inte kunde ha sex. Jag började gråta.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 16:30
    #8

    Tack för svaren. 
    Anledningen till att jag undrar är för att hans reaktion var att säga: men då finns det ju ingen framtid för oss? (som en fråga). Jag tyckte det var konstigt eftersom det visar ju på att han inte ens tror att det går att lösa, eller är villig att fixa problemet. Han frågade inte heller vad det är som gjort att jag förlorat attraktionen. Själv hade jag velat veta det (även om det varit svårt att höra).

    Jag tror att jag kan få tillbaka känslorna och attraktionen om vi båda jobbar på det. Men tyvärr verkar han inte vara intresserad av det. 

    Saken är att vår relation har varit extremt dålig länge nu. Jag har sagt till honom att om vi ska lösa det här så måste vi ha en plan, och aktivt göra saker för att det ska bli bättre mellan oss. Jag har sagt t.ex. att vi ska försöka ha mer tålamod med varandra och inte snäsa åt varandra, utan istället vara förstående och respektfulla. Att vi ska försöka vara mer positiva och tacksamma för det vi har.

    Men han säger att man inte kan ha en plan, och att vi redan gör saker för att det ska bli bättre mellan oss. Vad frågade jag då, och han kunde inte svara.

    Jag känner det som att jag dunkar huvudet i en vägg. Det ironiska är:

    JAG är 95% säker på att jag skulle bli lyckligare utan honom och är lika säker på att jag faktiskt vill och kommer att lämna honom. Men jag försöker ändå kämpa in i det sista för att det ska bli bra mellan oss, jag hänger kvar på det lilla hårsmån av hopp som finns kvar.

    HAN, å andra sidan, älskar mig och det sista han vill är att jag lämnar honom (bryter ihop av tanken). Men samtidigt varken kämpar eller försöker han att få vårt förhållande att bli bättre.

    Så det är upp till mig att fixa ett förhållande som jag inte ens känner att jag orkar fixa.

    Det som gör det hela ännu jobbigare och kanske förklarar varför han beter sig som han gör är att han är deprimerad och jag vill ju verkligen inte sparka en man som ligger.

    Samtidigt är jag också deprimerad, men jag försöker i alla fall gör något åt det och jobba med mig själv. Han har liksom bara gett upp med sig själv ? problemet är inte han, utan alla omständigheter runtomkring.

    Vad tycker ni jag ska göra? 

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 17:18
    #13
    Tecum skrev 2020-02-13 16:44:16 följande:

    Jag hade blivit väldigt ledsen och sagt som din man, om du fortsätter att känna så finns det ingen framtid för oss. Men jag hade varit mer än redo att jobba på förhållandet, om du kunde formulerat vad som var fel. Samtidigt hade min kärlek till dig fått en törn och jag hade försökt att fjärma mig för att inte bli alltför sårad när du sticker. För det brukar inte sluta bra när kvinnor tappat attraktionen.


    När jag läser ditt svar så inser jag att det är precis det som har hänt. Han har distanserat sig från mig sen det hände. Jag har faktiskt ångrat flera gånger att jag sa något, har fruktansvärt dåligt samvete, men vad skulle jag gjort, jag vill inte ljuga och om vi ska försöka lösa det måste man ju vara ärliga med problemen annars kan man ju inte göra något åt dem.

    Saken är att jag sa det till honom just för att lägga fram problemet, så att vi kan komma på hur vi ska lösa det. Men han såg det bara som att jaha, då är det kört. Min reaktion hade som sagt varit, ok så hur ska vi göra för att lösa detta.

    Jag tycker också det är konstigt att han inte frågade vad det är som gjort att jag förlorat attraktionen till honom. Tänk om det bara hade varit en småsak, som att han gått upp eller ner i vikt. Sånt kan man ju jobba med. Tyvärr är det dock ingen småsak.   
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 17:21
    #14
    Anonym (Njut) skrev 2020-02-13 16:36:39 följande:
    Skaffa ett konto på VC och lek av dig lite
    VC?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 18:01
    #18

    Fan nu mår jag så fruktansvärt dåligt, har så dåligt samvete att jag inte står ut. Jag är så fruktansvärt dålig på relationer. Nu känns det som om jag helt förstört honom. Jag önskar att jag kunde ta tillbaka allt jag sagt. Vad ska jag göra för att få honom att må bättre nu. Snälla kan inte någon hjälpa mig!

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 18:03
    #19
    Anonym (VS) skrev 2020-02-13 18:01:06 följande:

    Oj, hade min fru uttryckt det så rakt på sak så hade jag blivit både ledsen och uppgiven.
    Lusten är en sak, den kan komma och gå, och inbillar jag mig, går att göra nånting åt.
    Men att attraktionen försvunnit hade jag nog sett som en definitiv spik i kistan.
    Hade nog börjat planera för ett liv utan henne, distanserat mig som någon skrev ovan.
    Särskilt om jag varit i 30-års åldern och har tid på mig att "börja om" med någon annan.
    Ett äktenskap utan sex, med ömsesidig attraktion, håller nog tyvärr inte i längden.


    Men varför är alla så säkra på att attraktionen inte kommer att komma tillbaka? Är jag naiv som tror det? Jag är oattraherad av honom för att han inte är sig själv och mår dåligt. När han mår bättre och blir sig själv igen kommer ju säkert attraktionen tillbaka? Och om vi jobbar på våra problem och på vår relation?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 18:31
    #22
    Anonym (VS) skrev 2020-02-13 18:15:09 följande:

    Har du fortfarande lust kvar?
    Dvs har du sexuella tankar/fantasier eller är de också helt borta?

    Sedan är det lite svårt att avgöra vad som ligger bakom din tappade attraktion baserat på att du inte sagt så mycket.. 

     Du skriver att ni älskar varann och trivs ihop, samtidigt säger du så här, och det låter ju inte så kärleksfullt, snarare som att ni går varann på nerverna.
    Jag har sagt t.ex. att vi ska försöka ha mer tålamod med varandra och inte snäsa åt varandra, utan istället vara förstående och respektfulla. Att vi ska försöka vara mer positiva och tacksamma för det vi har.

    OM ert förhållande skall kunna funka behöver ni nog ta hjälp utifrån, familjeterapi e.dyl.    men då måste ju även han vilja förstås....


    Jag har fortfarande lust att ha sex, men inte med honom. Har aldrig varit otrogen bör nämnas.

    Vi älskar varandra ibland, trivs ihop ibland, det är inte svart och vitt. Vi går varandra på nerverna ibland och har roligt ibland.

    Problemet är att han är alltid på dåligt humör och snäser och mig, allt o alla runtomkring hela tiden. Jag önskar väl att han kunde försöka hålla det inne ibland istället för att göra mig ledsen.

    Det är många olika orsaker till att jag tappat attraktionen till honom. Men den största är för att han förändrats väldigt mycket. Jag blev kär i honom för att han var varm, omhändertagande, känslomässigt stabil och jag kände att jag kunde lita på honom och att han gav mig support. Lite som en fadersfigur... Men nu är det som om det är ombytta roller och jag känner inte att jag är stark nog att ta hand om honom. Dessutom är han ofta väldigt otrevlig mot mig och gör inget för att försöka bli bättre.

    Jag vet jag låter extremt självisk men det är så här det är.

    Sen har han förändrats utseendemässigt också men det hade jag kunnat komma över.

    Det känns helt enkelt just nu som att han är en främling som inte ens bryr sig om mig eller tycker om mig. Så hur ska jag då kunna vara attraherad av honom?   
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 18:54
    #25
    Anonym (Så svårt) skrev 2020-02-13 18:34:47 följande:
    Jag har varit med om bägge sidor, varit den som sagt det och den som fått höra det.

    I båda fallen pratade, pratade och pratade vi. När min fru var den som sa det pratade vi en hel natt och fortsatte prata och lyckades hitta tillbaka till det vi en gång hade och komma vidare från det.

    I det förhållande där jag själv sa det så blev det början till slutet.

    Jag tycker att du formulerade dig för hårt, somliga sanningar mår bäst av att presenteras lite inlindade - men om din man älskar dig, om han vill att ni ska få en framtid måste han sluta se sig själv som ett handlingssvagt offer och ställa sig och dig frågan varför?
    Va skönt att ni lyckades lösa det o gå vidare. Vad sa du och vad gjorde du? Frågade du henne vad som hade lett till problemet, och hur hittade du/ni ett sätt att lösa det på?

    Vi har pratat väldigt mycket om vår relation, men det är alltid jag som tar initiativet till att prata, och min man säger inte mycket, han är mest bara ledsen och uppgiven, även om jag är den positiva som tror att vi kan lösa det. Nu har jag inte tagit initiativet till att prata på länge, jag vet att min man tycker det är jobbigt, och jag undrar om vi ens löser något när vi pratar. Det är ju alltid samma sak, att jag säker att saker måste förändras, försöker få igång en diskussion på vad vi kan göra, och sen försöker jag så gott det går, men han gör ingenting.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 18:57
    #26
    Anonym (VS) skrev 2020-02-13 18:43:14 följande:
    Ja du, vill inte låta negativ men det låter som ert förhållande sjunger på sista versen.
    Förstår att du tappat attraktion om han konstant är otrevlig, snäsig och inte så kärleksfull.
    Hade en liknande flickvän för länge sedan, trevlig när vi mötte andra, snäsig, sur och otrevlig när vi var ensamma. Höll ut i 2 år sedan lämnade jag.

    Ibland kan attraktionen koma tillbaka med avstånd. Det låter som ni skulle testa att vara ifrån varandra ett tag. Saknaden kan kanske få känslorna att komma tillbaka ( man saknar inte kon förrän spiltan är tom...typ)
    Risken är väl då iofs. att du gillar singellivet, träffar nån som ger dig uppmärksamhet....och så är förhållandet definitivt borta. 
    Jo det gör det definitivt, alltså sjunger på sista versen.

    Jag har föreslagit att vi ska flytta ifrån varandra och ta en paus men det kommer ta några månader innan det blir praktiskt och jag hittat nytt boende. Jag tror det är bäst, jag kan uppleva livet utan honom (vilket jag tyvärr kommer tycka är otroligt skönt) och han kanske äntligen försöker fixa sig själv, och när vi träffas så kanske han t o m gör ett försök till att vara positiv (som han gör med andra människor han inte känner lika bra). 
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 19:33
    #29
    Anonym (Kim) skrev 2020-02-13 19:25:53 följande:

    Har har en depression. Då blir man trött och snäsig. Då orkar man inte bry sig. Det hör till sjukdomsbilden. Det är hans depression du finner oattraktiv. Och är man deprimerad så hör det till att man saknar handla förmåga så du kan inte förvänta dig att han direkt börjar med en massa aktiv problemlösning för att rädda ert förhållande.
    Jo jag förstår det. Men jag vet inte vad jag ska göra. Jag mår ju själv dåligt? Hur länge ska jag stå ut med att han är så här, och med ett förhållande som är så dåligt? Jag fantiserar varje dag om att jag lever med någon som älskar mig och uppskattar mig och kramar mig och kysser mig. De fantasierna tar ju över mitt liv. Hur länge ska jag behöva stå ut och leva så här olycklig?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 19:41
    #30
    Anonym (Så svårt) skrev 2020-02-13 19:23:08 följande:
    Ja, "prat" kan nästan bli en slags ritual man tar till i stället för att verkligen samtala, åtminstone hade vi det så en tid då vi upprepade samma prat som en del av något slags föreställning som mer handlade om att säga det som låter bra än det som är sant och kan göra ont att säga och att höra.

    Jag ville verkligen inte förlora henne så jag var dels tvungen att försöka förstå det som hade avrit hennes perspektiv och dels tvungen att få henne att förstå det som hade varit mitt.

    Ja, jag kan minnas när hon sa ungefär det du sa, förlamningen och så insikten hur fruktansvärt förgiven jag alltid tagit henne.

    Jag kan bara hoppas att din man anser dig värd att kämpa för i stället för att fly in i avståndstagande.
    Gud vad jag känner igen mig, ja precis så är det med våra prat också. Man håller liksom fast vid det lilla hoppet och tänker på det positiva istället för att ta itu med problemen, för problemen är det ju jobbigt att prata om.

    Jag känner också att min man tar mig för givet. Han har så mycket förväntningar på mig, numera är det alltid jag som ska vara den starka, jag som tar initiativ till en kram eller att sova i samma säng. "Det är upp till dig" säger han, "du är alltid välkommen i min säng". Därmed behöver han inte bjuda in mig, utan det blir alltid jag som måste ta initiativet.

    Ibland mår jag så dåligt att det enda jag kan göra är att gråta. Det gör jag när jag verkligen känner att jag vill lämna honom. Men när jag har tagit upp mina känslor med honom är det som om han inte fattar hur illa det faktiskt är. Han tror liksom att det är en period (jag går igenom) och allt bara kommer lösa sig automatiskt.

    Ibland undrar jag om det enda som kommer få honom att bli bättre eller iaf försöka förändra sig själv, är om jag säger rakt ut att jag vill separera och flyttar ut. Då kanske han fattar allvaret i situationen.

    Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Det bästa som kunde hända är att han blir bättre, jag får tillbaka attraktionen till honom, vår relation blir bra igen och att vi lever lyckliga tillsammans. Men det känns så löjligt avlägset just nu.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Feb 2020 22:53
    #34
    Anonym (samma här) skrev 2020-02-13 20:17:10 följande:

    Min man är också deprimerad och jag sa ifrån att han måste börja arbeta med sig själv om det ska finnas någon framtid för oss. Detta trots att jag kände som du, att jag till 95% var helt säker på att jag skulle bli lyckligare utan honom. Medan han i sin tur inte kan tänka sig ett liv utan mig. 

    Han är också väldigt lat och det är fruktansvärt oattraktivt. Men i två v tog han tag i sig och sitt mående eller ja, iaf betedde han sig som han var i början av vårt förhållande som har varat sedan 2011.


    ;Men det höll i två v... Han har inte gjort någon ansträngning att hitta hjälp för sitt mående och jag har föreslagit en mängd olika sätt, inkl hypnosterapi. 


    Han menar att inget kommer att fungera. Så nu vet jag varken ut eller in. Slutade han jobba på det för att jag efter två v visade uppskattning (inte med sex) för hans ansträngning eller orkar han bara två v i stöten? 


    Många frågor och jag har själv gått in i väggen på kuppen så jag orkar inte med att ta tag i det nu. När jag orkar kollar jag dock på bostäder mindre än denna för denna är så pass dyr, jag vill inte lägga så stor del av min lön på att bo bara. 
    Jag rensar ur mina grejer när jag orkar, jag vill inte äga så mycket saker, det är bara jobbigt vid flytt osv. 


    Att vara den som kämpar är tufft och svårt när man själv dessutom är den som inte har direkta problem med att lämna, medan den som inte kan tänka sig det bryter ihop men gör inget åt saken. 

    Börja med att säga att han behöver söka hjälp för sitt mående. Be honom också att kolla sina värden, har man tex d-vitaminbrist kan det ge depressionsliknande symptom men inte alla läkare vet, eller bryr sig om det utan skriver ut antideppiller direkt. 


    Finns även andra vitaminer och mineraler som vid brist av dessa kan ge depressionsliknande symptom. 

    Se om attraktionen kommer tillbaka, det gjorde det för mig under de två v han var som förr. Det är absolut värt att försök, men också viktigt att sätta upp en gräns för hur länge man orkar. 


    Tack för ditt svar! Skönt att höra att jag inte är ensam. 
    Jo jag håller också på att rensa ur grejer så att jag är redo för en flytt. Min man gör samma sak...

    Jag har försökt berätta för honom att han behöver hjälp, men jag vet att han aldrig skulle gå i terapi och jag förstår honom, det kommer inte funka för honom, det vet jag. Antidepressiva har jag nämnt men det skulle han aldrig ta, inte ens kortsiktigt. Han tycker det är hans liv det är fel på, inte hans hjärna, men så tänker ju många som är deprimerade.

    Jag lyckades övertala honom att ta d-vitamin, vilket har hjälpt. Han gnäller konstant om värk i kroppen men han gör inget åt det. Så jag googlade och köpte d-vitamin till honom och övertalade också honom att ta multivitamin. Det har gjort att hans värk är bättre men han gnäller fortfarande konstant. Jag tycker synd om honom men det är också sjukt störande att hela tiden höra hans gnäll. Det finns ju andra saker han kan göra, men han varken vill eller orkar, utan gnäller hellre.

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Samtidigt har jag väldigt dåligt samvete och känner att det är jag som har gjort honom deprimerad, och att jag endast gör saker värre genom att försöka fixa vår relation och därmed påminna honom hur dålig den är.

    Önskar att jag visste vad jag skulle göra för att fixa honom och vår relation. Men det enda jag kan tänka på nu är ett liv utan honom. 
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 14 Feb 2020 00:14
    #39
    Anonym (28) skrev 2020-02-13 23:58:42 följande:

    Om man inte har en attraktion...
    varför ihop? Varför inte sagt det med en gång?


    Men det finns ju andra viktigare saker än attraktion i ett förhållande. T.ex. kärlek och tillit.

    Jag väljer att tro på att attraktion kommer och går, och om man jobbar på sig själv och på relationen kan den komma tillbaka. Detta beror väl iofs på vad som är orsaken bakom den förlorade attraktionen.

    Men kärleken och närheten som man byggt upp över 10 år är inte något som kommer och går. Så för att separera för något som är ofta är tillfälligt, och offra 10 år av tillit och kärlek, det är jag inte säker på att jag vill göra. Det är därför jag greppar efter alla halmstrå just nu.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 15 Feb 2020 00:05
    #49
    Lopqweh skrev 2020-02-14 13:51:50 följande:

    Om du sagt så som du beskrivit, tyder det tyvärr på ringa social kompetens. Alltså, har du ingen erfarenhet av förhållanden eller människor alls? Att säga som du gjort, är som att stoppa allt konstruktivt samtal, förstår du inte det?

    Att vara ärlig är inte samma sak som att vara plump. Du borde lagt upp det helt annorlunda, tex börjat med att fråga honom hur han känner och sedan sagt att du inte riktigt känner samma som innan men att du gärna vill se om ni kan få tillbaka det ni hade på något sätt. Eller prova att leva isär en period (Men inte dejta andra då) för att börja längta tillbaka till varandra. Nu har du nog tyvärr gjort bort dig så mycket att det blir svårt att reparera.


    Svaret på dina frågor: Nej. Jag har ingen erfarenhet av förhållande (förutom det jag är i nu) och har inte mycket till social kompetens. (Bravo till dig som lyckades lista ut det). Och det är väl just därför jag sitter här på ett forum och frågar främlingar vad som är rätt och göra.
    Sen visar du väl inte heller riktigt tecken på social kompetens när du är "rakt på sak" och inte ens vet något om våra omständigheter. T.ex. har vi pratat om hur vi känner i över ett år så dessa samtal har vi redan haft.
    Tack också för att du påminner mig om att jag gjort bort mig. Jag är mycket väl medveten om det. Tyvärr fattade jag inte vikten av det jag sa, när jag sa det. Och nu ångrar jag det som fan.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 15 Feb 2020 00:13
    #50
    Anonym (samma här) skrev 2020-02-14 20:40:45 följande:

    Du beskriver mitt liv....  

    Magnesium och kalcium är också bra mot värk i kroppen. Sen kan man ju få värk när hjärnan är utarbetad men man inte har lyssnat. Min man har värk men vägrar träna vilket han behöver pga slitsamt jobb, men han bara fräser att han rör sig hela dagarna. Ja, men FEL rörelser. Det går inte in. Han säger också att vi inte har råd med gymkort men jag talade om att på badhuset är det billigt. Han verkade fundera lite på det men än har inget hänt. Han vägrar också ta vitaminer.

    Jag TROR att han kommer att bli bra, men allt går så evinnerligt långsamt! Jag vet inte om jag orkar vänta in honom. Har varit sjuk nu för att jag inte orkar mer. Så jag MÅSTE sätta stopp för hans beteende eller bryta mig loss. 


    Om han inte vill söka hjälp så tyck inte synd om honom. Du kan inte ändra HONOM, bara på dig själv och din egen situation. Jag har slutat tycka synd om och ställer krav, men det fungerar inte så bra det heller. Jag vill heller inte vara den där som tjatar tjatar tjatar jämt. Jag är inte hans mamma. 


    Ja vitaminer gör skillnad. Det kan både jag och min man intyga... Magnesium har jag också köpt åt honom (klagade mycket på att han fick kramp ofta), så det tar han också nu.  

    Jag har också nämnt till min man att fysisk träning gör att man mår bra. Det har hjälpt mig och är nog en av de få saker som gör att jag kan hålla min depression "på avstånd". Men han hittar alltid ursäkter. Och sen är han inte typen som tränar för att träna (jag ser mer träning som en medicin, inte alltid något jag gillar men som jag gör för att jag måste och för att de känns bra efteråt), utan det måste för honom liksom vara träning maskerat som något annat, något som är roligt eller produktivt. Men eftersom han inte känner för att ha kul, blir det ju då ingen träning.

    Jag märker ändå att han försöker vilket är skönt för mig att se. Han har ju som sagt börjat ta vitaminer och har nu också börjat mecka på sin cykel för att kunna använda den. Hoppas bara att dessa försök håller i sig! 
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 15 Feb 2020 00:15
    #51
    Anonym (Inte så lätt) skrev 2020-02-14 14:07:40 följande:
    Har man ett gemensamt barn, även bara ett, hamnar man i en sits där man vill se barnet växa upp och inte bli varannan veckas varv.

    Barn gör det komplicerat på så sätt. Inte bara att lämna!
    Men du förstår inte!!! Här på FL så är allting alltid antingen svar eller vitt. Lämna eller inte lämna. Det är frågan!
    (sarkasm)
Svar på tråden Hur skulle ni reagera om er fru sa detta