• Anonym (KA)

    Ingen frågar hur jag mår

    Hej,

    Jag ska försöka fatta mig kort: Ingen frågar mig någonsin hur jag mår. Aldrig någonsin...Jag kan inte minnas när någon, förutom min helt fantastiska partner, faktiskt ställde frågan ?hur mår du egentligen?? till mig.

    Jag kanske är småsint eller löjlig, men det börjar tära på mig. Det får mig att känna mig betydelselös och så otroligt ensam. Varken kollegor eller kamrater bemödar sig med att fråga mig hur det är ställt med mig. Trots att jag har vänner och bra kollegor så känner jag mig ändå helt värdelös och ensam.

    Till saken hör att jag den senaste tiden mått så pass dåligt att det t.o.m. visat sig fysiskt. Jag har varit sjuk till den grad att jag tappat hår, smalnat av och sett allmänt hängig ut - ändå är det inte en enda människa som ställt frågan till mig. Det går inte att ta miste på att min hälsa varit åt helvete bara genom att titta på mig med andra ord.

    Jag brukar ställa upp för mina vänner, jag finns där när de behöver, jag frågar själv hur människor mår och jag lyssnar gärna om någon vill prat av sig.. Ändå är det aldrig någon som återgäldar tjänsten.

    Min närmsta vän har mått skit under en längre tid. Ett tag var det så illa att han övervägde att lämna jordelivet. Jag fanns där för honom 24/7 och han har själv uttryckt sin eviga tacksamhet för det...inte ens han har frågat hur jag mår. Han är dessutom en otroligt fin människa i övrigt...

    Är jag verkligen så betydelselös att ingen vill veta hur jag mår? Är jag tråkigt? Är jag för stark för att folk ska tro att jag må skit? Är jag elak?

    Innerst inne vill jag bara att någon ska fråga mig hur jag mår så att jag kan brista ut i gråt och säga att allt känns skit...

    (Ps! Jag har ett bra liv, bra partner, bra jobb, bra ekonomi, bra hem etc. Men jag mår ändå skit och känner betydelselös och ensam)

  • Svar på tråden Ingen frågar hur jag mår
  • Anonym (S)

    Dessa personer idin närhet, brukar de fråga andra hur de mår?

    Jag tror att svaret på din fråga ligger hos dessa personer, hur de är och agerar generellt. Inte hos dig, vem du är och vad vännerna tycker om dig.

  • Anonym (Anonym)

    Jag tror ärligt talat inte att det är särskilt vanligt längre att folk frågar hur man mår. Och oavsett är det inte ditt fel.

  • Alexi

    Jag gissar att folk inte frågar om man inte på något sätt signalerar att man vill prata om hur man mår. Har du på något sätt nämnt din dåliga hälsa på ett sätt som inbjuder till frågor?

  • Anonym (KA)
    Anonym (S) skrev 2020-02-13 17:56:25 följande:

    Dessa personer idin närhet, brukar de fråga andra hur de mår?

    Jag tror att svaret på din fråga ligger hos dessa personer, hur de är och agerar generellt. Inte hos dig, vem du är och vad vännerna tycker om dig.


    Svart på vitt. Jag har t.o.m. bokstavligt talat sett det. Så svaret på din fråga blir tyvärr ja. De är omtänksamma människor, de verkar bara inte sugna på att rikta sin omtanke mot mig.

    Jag vet att man såklart inte kan be om omtanke...men när man i övrigt är bra kamrater? Ingår inte detta i vänskap?
  • AnnaSthlm

    Kan det vara så att du omgett dig med människor som behöver någon som ger dem energi. Och du har gett tills du inte har något kvar att ge?

    Vad är det för behov du försökte att uppfylla genom att rädda andra? Vem ville du egentligen rädda på det här sättet? Vem försökte du rädda under din uppväxt?

  • Anonym (S)
    Anonym (KA) skrev 2020-02-13 18:09:39 följande:

    Svart på vitt. Jag har t.o.m. bokstavligt talat sett det. Så svaret på din fråga blir tyvärr ja. De är omtänksamma människor, de verkar bara inte sugna på att rikta sin omtanke mot mig.

    Jag vet att man såklart inte kan be om omtanke...men när man i övrigt är bra kamrater? Ingår inte detta i vänskap?


    Då kankse de helt enkelt inte seratt du mår dåligt?De kanske är så vana att du är den starka hjälpsamma att de inte uppmärksammar att du mår dåligt även om du tycker att det är uppenbart.

    Jag tycker visst att man kan be om omtanke. Tala om attdu mår dåligt, så tror jag säkert att de visar omtanke.
  • flygrl

    @TS: Vet du jag tänker som Anonym (S) här ovan att det nog kan va så att du alltid setts som en stark person som bryr dig och stöttar andra men självklart inte själv kan tänkas må dåligt. Människor kan missa mycket som finns rakt framför ögonen på dom. Tänk på kvinnor som misshandlas av sin partner, barn som utsätts för diverse övergrepp osv där ingen i närheten ser trots att tecknen kanske finns på att nåt inte står rätt till. Man kan ha vidöppna ögon och ändå va blind för somligt. :/

    Samma kan det va med dig. Dom har sin bild av dig och där ingår liksom inte att du kan va den som mår dåligt och skulle behöva stöd och nån att få prata ut med. Det finns inte på kartan. Du kanske tydligare måste visa, nej säga rakt ut att du inte mår bra, att du behöver nån som lyssnar på dig för dom ska förstå hur det är fatt med dig. Jag tror absolut du kan få omtanke av en vän/vänner om dom bara blir uppmärksammade på hur det är med dig. Om dom är såna fina omtänksamma personer som du ändå beskriver dom som.

    Gräv inte ner dig i ditt inre utan våga öppna dig för dina vänner. Visa dom det förtroendet!

    Med vänliga hälsningar

    /flygrl

  • Anonym (Z)

    Är du man omgiven av manliga kollegor / vänner? Många män ställer inte den frågan, åtminstone inte de jag umgås med dagligdags (mansdominerat yrke, män i 50-årsåldern).

    Tar man själv upp det så kan man däremot komma till fina, djupa samtal.

Svar på tråden Ingen frågar hur jag mår