• Fri 14 Feb 2020 11:22
    1361 visningar
    12 svar
    12
    1361

    Exet förstör för oss

    Först och främst är ju frågan om det verkligen fanns med i bilden innan de skilde sig. Om det skulle finnas ett uns av fog för barnens avsky mot dig.

    I min värld så letar man inte ny partner eller vill skilja sig om man har det bra i den relation man lever i, men det är få som delar den uppfattningen. Alltså kan man inte lägga ansvar på den nya/nye för att en relation tar slut.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fri 14 Feb 2020 14:33
    #4
    Rudbeckius skrev 2020-02-14 13:54:37 följande:
    Man blir ledsen och arg om man blir sviken och lämnad. Men man måste komma över det efter ett tag och inte bli evigt bitter och hatisk. Man måste anpassa sig och gå vidare. Att inte göra det skadar en själv, barnen och exets eventuella nya kärlek.

    Man ska aldrig aldrig blanda in barnen i vuxnas kärleksbekymmer. Barn förstår inte, de tror att de måste ha en åsikt och visa tröst/lojalitet och att de bör välja sida. Detta skadar barnen psylkiskt djupt och länge. Barn har rätt till båda sina föräldrars kärlek och stöd i sin uppväxt, förutsatt att inget allvarligt övergrepp finns som hotar barnen. Oftast finns inget sådant och då är det denna hatfyllda trianguelering som är själva det psykiska övergreppet på barnen.

    Är man hatisk och bitter efter en skilsmässa, oavsett hur det gjordes (man får skilja sig, det är inte olagligt, det är inte heller olagligt att vara otrogen eller at hitta ny partner efter skilsmässan) då får man gå till psykolog eller prata mycket med sina vuxna vänner. Man blandar inte in barnen alls i detta sina problem, oavsett barnens ålder.

    Det här är ett växande samhällsproblem med övergrepp på barn som övertalas att ta avstånd från sin ene fullt OK och kärleksfulle förälder. Livslånga skador av detta.

    Nu är jag inte riktigt med, men min undran var om ts fanns med i bilden innan skilsmässan och därmed kan ses som boven i dramat av den försmådda ex-frun och i vissa fall även av barnen om de varit så pass stora att de ändå begriper ett och annat.
    Blir lite lättare att komma med råd och tips då.

    I min värld kan man aldrig skylla sina misslyckade förhållanden på någon annan än sig själv och jag som person är snarare överdrivet positiv till barnens far och hans nya kvinna för att barnen ska känna att det är okej att tycka om henne! Även om jag kan tycka att en del saker är helt omdömeslösa...

    Nu är mina barn så pass gamla att de faktiskt förstod varför jag valde att lämna deras far. Det hade ju varit dåligt i många år och det hade de så klart märkt av.Barnen har nu även själva märkt av att pappa gör allt det där som jag efterfrågade under vårt äktenskap, men som aldrig hände.
    Jag väljer att inte vara bitter utan säger att det är väl kul att det äntligen har blivit fart på pappa!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fri 14 Feb 2020 15:48
    #6
    Rudbeckius skrev 2020-02-14 14:57:55 följande:
    Intressanta likheter. Fast omvända kön. Jag blev lämnat och upptäckte sedan hur skönt och lätt det var senare med ny partner som inte hade så många nojer och lågt humör. Tyvärr fastnade exet i bitterhet och hat och anförtrodde sig med barnen som blev förtvivlade och försökte trösta exet. 

    De har försvunnit in i onödig avskildhet och mår skit. Jag önskar jag kunne hjälpa barnen. Tyvärr kan inga myndigheter hjälpa, trots att det som sker är så skadligt. Formellt har vi lagar mot den här sortens övergrepp, men i praktiken funkar det inte.

    Jag sörjer men har lyckats leva ett bra liv, på ytan ser det ju snyggt, glatt och socialt ut. Mina barn har lite inblick och min äldste har kommit över till farsan, i början i smyg, och bett mig fortsätta försöka få exet att samverka och sluta med det eviga umgängessabotaget, blockering och årliga hatbrev. Min äldste har tappat så mycket självkänsla och livsglädje av att i flera år stötta sin mamma i hennes obearbetade och helt obefogade hat/skam eller vad det är.

    Man får skilja sig och man får gå vidare. Barnen ska inte drabbas mer än nödvändigt av vuxnas konflikter. 
    Hos "oss" är det så intressant att det var han som blev kränkt av att jag valde att lämna honom så han klarade inte av att titta på mig när han pratade med mig. 
    Han kan fortfarande inte kommunicera kring barnen på ett normalt och vettigt sätt trots att han träffat en ny och borde ha gått vidare.
    Han kan bara inte släppa tanken på att jag ska straffas för att jag lämnade honom.

    Inte så att han vänder barnen emot mig utan mer att han är snälla pappan som köper allt de pekar på och han tror att barnen ska sköta hans kommunikation rörande umgänget istället för att ta det direkt med mig. Stolle!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Exet förstör för oss