• Fri 14 Feb 2020 08:38
    5773 visningar
    15 svar
    15
    5773

    Hjälp, vår valp blir HELT galen på kvällarna!

    Hej!

    Vi har en helt underbar Staffevalp på 12 veckor. Han är supersnäll och mysig, biter såklart lite som valpar gör, men sånt går ju över.


    Men problemet är på kvällarna när vi ska sova. Han blir verkligen HELT galen. Biter sönder lakan, kläder och filtar och allt han kan komma över, jag försöker ge ben efter ben och andra saker att tugga på, även godis man mer slickar på, men han blir bara tokigare och tokigare, biter mig och min dotter och är helt galen.

    Jag har försökt att han ska få nosa efter godis för att aktivera sig, men det hjälper inte. Jag har försökt att hålla fast honom för att lugna sig, men då blir han bara ännu tokigare och sprattlar och hugger efter mig ännu mer.


    Trodde att det skulle bli bättre, men efter vad som förut höll på i en halvtimme höll igår kväll på i två timmar, och det slutade med att jag började gråta och kände att jag behöver lämna tillbaka honom. 


    Men det vill jag såklart inte - utan jag vill ha TIPS på hur man iallafall mildrar dessa utbrott. 


    Tack på förhand!


     

  • Svar på tråden Hjälp, vår valp blir HELT galen på kvällarna!
  • Fri 14 Feb 2020 08:57
    #2
    LFF skrev 2020-02-14 08:51:01 följande:
    Det är "valpfnatt". Mycket vanligt hos de flesta valpar. Oftast måste man hjälpa valpen att förstå att den ska ta det lugnt genom att lugnt och stilla hålla fast den (man lär sig snabbt hur man ska hålla för att inte bli nafsad i). Prata lugnande med mjuk röst och håll fast och bestämt. Släpp inte om du blir nafsad efter. Absolut inte aktivera valpen på kvällen.

    Det är som med små barn. Man behöver tydliga rutiner som valpen lär sig över hur det fungerar i familjen på kvällen. 

    Vad gör ni med valpen på dagarna? Om den är överaktiverad och överstimulerad kan detta göra "fnatten" värre.

    En snabb googling på "Valpfnatt" gav dessa resultat (bland andra):

    https://glanna.se/valpen-far-fnatt/

    https://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=5120034

    https://firstvet.com/sv/artiklar/min-valp-far-tokryck-pa-kvaellen-och-springer-runt-aer-det-normalt

    Tack för svar! Tycker att jag har testat allt, jag har stimulerat mer, jag har stimulerat mindre, nån dag har han varit totalt understimulerad och då blev det nästan ännu värre, men lika illa om han är överstimulerad.


    Och jag försöker verkligen hålla fast, men det går nästan inte för han är stark och sprattlar och hugger som tokig. Igår lindade jag in honom i täcket för att orka hålla, och till slut lugnade han ner sig av ren utmattning, men fortsatte småhugga och bråka fast på ett liiite lugnare sätt länge efter. Själv var jag bara helt slut som människa. 


    Har haft hund förut men aldrig varit med om liknande...

  • Fri 14 Feb 2020 12:48
    #4
    LFF skrev 2020-02-14 10:38:15 följande:
    Terriers är lite speciella <3 

    Det gäller liksom att vara lite envisare än dem. Att ta en filt eller täcke som hjälp är absolut en bra idé. Det du kommer att märka är att det kommer att gå fortare och fortare för honom att lugna ner sig. Förutom då att det blir bättre och bättre när han blir äldre. 

    Vi hade en jack russell och i början var det en "kamp" för att få honom att förstå att han är trött (tänk 3-åring som inte vill sova för att han är "pigg"). Vi höll i, pratade mjukt, hade dämpat belysningen lite så det skulle bli lättare även för valpen att dämpa sig. Han fick självklart fnatta lite men just dessa destruktiva överdrifter ville vi få bort (svår balansgång i början). När han lugnade ner sig så hade vi mys med "fästingkontroll" (vi lärde in det som kommando) där vi kände igenom kroppen för småsår, fästingar, svullnader, kollade igenom tassarna etc. Efter bara en kort tid så räckte det att säga just "fästingkontroll" så la han sig totalt avslappnad på sidan (här är en bild på hur en "fästingkontroll kunde se ut https://www.flickr.com/photos/terrierluxor/2282012210/in/album-72157603954098560/ ) och nästan somnade under tiden vi höll på. på bilden är han 2 år)
    Tack för fint svar, ska verkligen försöka kämpa på.
  • Fri 14 Feb 2020 15:04
    #6

    Har haft rottweiler och mindre terriers innan. Men det var ett bra tips, jag ska fråga!

  • Fri 14 Feb 2020 15:04
    #7

    Har haft rottweiler och mindre terriers innan. Men det var ett bra tips, jag ska fråga!

  • Sat 15 Feb 2020 13:27
    #11
    -1
    Badfantasten skrev 2020-02-14 22:26:34 följande:

    Har nu en unghund på 6 månader. Rekommenderar att den sover i bur bredvid er. Så den lär sig lugn och ro vid läggdags. Bara någon filt i. Vår valp fick också fnatt på kvällen. Men lugnade med en hand ner i buren/Transportbur. Lycka till


    Tack för tips!
  • Sat 15 Feb 2020 13:28
    #12
    bullen1984 skrev 2020-02-15 05:55:08 följande:

    Min hund blev likadan som valp. Man började undra om det var något fel i bollen på den. Blev aggressiv. Men vi försökte avleda och tillslut försvann det, så det är inget jag ens tänker på idag. Han är 3 år och världens finaste hund. Så snäll. 

    Men tror det är viktigt att inte bli arg i alla fall. 


    Precis, det är ju svårt att inte bli arg när man är trött och de blir helt tokiga, men jag ska försöka avleda med ben och annat. Tack. 
  • Sat 15 Feb 2020 13:29
    #13
    Dexter dot com skrev 2020-02-15 06:30:04 följande:

    Valpfnatt brukar ge sig med tiden tack och lov. Min erfarenhet av terriers är att dom går upp mer i varv och i självförsvar om du försöker "tvinga" dom till något när dom redan är på G. När man sätter sig på huk bakom hunden och håller i den för att få den att slappna av brukar kallas "ryggsäcken" vilket är en bra metod om hunden inte redan är uppvarvad för då blir det oftast en kamp istället.
    Har du testat valphage där du sätter valpen för en "timeout" när du ser att den är på gång att varva upp? Den får helt enkelt ro att varva ner och sysselsätta sig själv med ben/leksaker.


    Nej det har jag inte provat, bra tips!
  • Sat 15 Feb 2020 13:29
    #14
    Dexter dot com skrev 2020-02-15 06:30:04 följande:

    Valpfnatt brukar ge sig med tiden tack och lov. Min erfarenhet av terriers är att dom går upp mer i varv och i självförsvar om du försöker "tvinga" dom till något när dom redan är på G. När man sätter sig på huk bakom hunden och håller i den för att få den att slappna av brukar kallas "ryggsäcken" vilket är en bra metod om hunden inte redan är uppvarvad för då blir det oftast en kamp istället.
    Har du testat valphage där du sätter valpen för en "timeout" när du ser att den är på gång att varva upp? Den får helt enkelt ro att varva ner och sysselsätta sig själv med ben/leksaker.


    Nej det har jag inte provat, bra tips!
Svar på tråden Hjälp, vår valp blir HELT galen på kvällarna!