• Anonym (När)
    Fri 14 Feb 2020 10:45
    459 visningar
    32 svar
    32
    459

    När lämnade ni ifrån er erat barn för första gången?

    Som rubriken lyder då. Hur gammal var barnet när ni lämnade ifrån er/var utan ert barn för första gången under : En-tre timmar?

    Tre eller mer?

    En dag?

    Över en natt?

    Flera nätter?

    Och under vilka omständigheter, samt vem som var med barnet då (pappa/mormor/farfar osv). Samt : Vad/när anser ni är normalt?

    Alla svar tas tacksamt emot!

  • Svar på tråden När lämnade ni ifrån er erat barn för första gången?
  • Fri 14 Feb 2020 17:20
    #21
    Anonym (När) skrev 2020-02-14 15:36:35 följande:
    om du inte helammat så hade det varit annorlunda alltså? Förstår att du inte kan Veta men tro kan man :)
    Jo, det hade blivit en annan sak. Jag sköt ju upp hårfrissan, tandläkaren och sådant tills jag slutat helamma. Om jag inte ammat, så hade jag inte skjutit upp det.
  • Anonym (Jenny­)
    Fri 14 Feb 2020 17:34
    #22

    Med äldste barnet gick jag till frisören när han var 6 veckor. Efter ungefär 45-minuter såg jag min man med sonen vankandes utanför skyltfönstret.

    Som bebis var han annars mycket lätt att ha med i sjalen så jag kunde göra det mesta jag ville och han bara sov och åt lite diskret i sjalen.

    Sedan gick jag på en koncert kanske 4 timmar när han var 7 månader. Det gick bra, men han väntade ju vaken uppe med mormor och morfar - inte en chans att han tänkte sova.

    Jag började jobba några timmar i veckan när han var 8 månader så då blev det rutin att han var med pappa eller barnvakt och senare förskola.

    Han sov borta första gången när han var tre år tror jag, med mormor som barnvakt.

  • Anonym (Jenny­)
    Fri 14 Feb 2020 17:41
    #23
    -1
    Anonym (Glitter) skrev 2020-02-14 15:52:08 följande:

    Jag räknar inte att pappan tar hand om det som att "lämna ifrån sig barnet", det känns 1800-tal.

    Men visst, min man drog barnvagnen knappt två timmar när vårt barn var tio dagar gammalt och jag gick på ett kommunalt nämndmöte. Har man ett uppdrag så har man.

    Sen gick jag och tränade en massa gånger och fick massage och åt middag med tjejerna och var på utbildning i jobbet tre dagar när han var sju månader och det gick utmärkt. Låter som om en del inte har hört talas om varken mjölkpump eller kyl/frys.

    Första gången vi lämnade till annan person var övernattning hos farmor när han var exakt ett år gammal och vi var bjudna på barnfritt bröllop. 


    Varför så dömande? Barn är olika och föräldrar är olika och ts var nyfiken på hur vi alla gjorde - inte vad som var rätt och fel. För mig är det väl lika mycket 1800-tal att lämna bort bebisen till någon nanny eller amma än att själv ta hand om den. 
    För övrigt gick jag på mina styrelsemöten med bebisen i sjal och det gick utmärkt det med. 
  • Anonym (Tjifs­)
    Fri 14 Feb 2020 21:14
    #24

    En-tre timmar?

    Drygt en timme när hon var 2,5

    Tre eller mer? Inte hänt

    En dag? Inte hänt

    Över en natt? Inte hänt

    Flera nätter? Inte hänt

    Hon är idag 3 år.

  • Anonym (Tjifs­)
    Fri 14 Feb 2020 21:17
    #25
    Anonym (När) skrev 2020-02-14 15:20:50 följande:

    Okej om jag ställer en till fråga : hur gammalt var barnet när de var med pappan själv första gången - utan dig som mamma? Och hur länge var det?

    Tänker inte en dusch då typ, utan att man åkt iväg/pappan och barnet åkt själva och varit någonstans under minst två timmar? När hände det första gången?


    Ca 1 år, då hela arbetsdagar ett par dagar i veckan. Fanns inget behov av det innan.
  • Anonym (Mamma­mia)
    Fri 14 Feb 2020 21:37
    #26

    Hon var med mormor och morfar två timmar vid 3,5 månads ålder.

    Hon var med farmor och farfar vid två tillfällen, ca. 2,5 timme per gång, när hon var 8 resp 10 månader.

    Annars har hon bara varit med oss föräldrar. Nu har hon nyligen fyllt 1 och vi funderar på att låta henne sova borta första gången inom några månader.

  • Anonym (Puck)
    Fri 14 Feb 2020 21:54
    #27

    1 gången. När barnet var 8 månader lämnades han till mormor i 1, 5 timma för att jag och mannen var på familjerådgivning.

    2 gången. När barnet var 2 år så kom mormor hem till oss under kvällen och natten, tills vi var hemma.

    3. gången. När barnet var nästan 3 år. En natt hos mormor. Hämtade direkt på morgon!

  • Anonym (..)
    Fri 14 Feb 2020 22:02
    #28

    Lämna och lämna ..

    Jag började jobba heltid när sonen var 8 veckor .. då var pappa hemma

    Mormor passade ngn timme när min man behövde jobba vid 6 månader

    Jag var på tjänsteresa 2 nätter när sonen var 4 månader

    Sonen började sova över hos mormor 1 gång i månaden när han var 3

  • Fri 14 Feb 2020 22:27
    #29

    Hela dagar till dagis vid 3 månader.

  • Anonym (Moa)
    Fri 14 Feb 2020 22:28
    #30
    Anonym (När) skrev 2020-02-14 10:45:24 följande:
    Som rubriken lyder då. Hur gammal var barnet när ni lämnade ifrån er/var utan ert barn för första gången under : En-tre timmar?
    Tre eller mer?
    En dag?
    Över en natt?
    Flera nätter?
    Och under vilka omständigheter, samt vem som var med barnet då (pappa/mormor/farfar osv). Samt : Vad/när anser ni är normalt?
    Alla svar tas tacksamt emot!
    Första gången barnet lämnades bort över huvud taget var inskolningen på förskolan. Hen var då 14 månader.

    Barnet har aldrig varit borta över en natt och är nu 6 år. Mor och far-föräldrar har aldrig varit barnvakt för de är inte intresserade.
  • Sat 15 Feb 2020 15:39
    #31

    Jag har fyra barn så det är svårt att sammanfatta, haha.

    Första barnet som inte ammades passades en timme runt 6 mån, och sov borta runt 18 mån.

    Tredje barnet lämnades inte alls förrän han var 19 mån och fyran skulle födas, han sov borta första gången när han var 3,5 år.

    Ministingen var någon timme med mormor strax efter året men har ännu inte sovit borta, han blev 4 år nyss. Däremot har han varit hemma med pappa en hel vecka när jag åkte på semester med hans systrar.


    Moa-08 Svea-10
  • Sun 16 Feb 2020 12:16
    #32
    +1

    Mindre än en timme - ca dagar gammal, sonens farmor och farfar, när vi gick och tvättade

    En-tre timmar? - 1månad gammal, sonens moster, vi gick på promenad med hundarna

    Tre eller mer? (5 timmar) 8 veckor gammal, sonens mormor och gammel mormor de värmde mat och bytte blöja, sambon och jag åkte slalom och käkade lunch

    En dag? Över en natt? Flera nätter? - sonen är idag 10 veckor så hit har vi inte kommit riktigt än men fick presentkort på spa fredag till lördag i födelsedagspresent (3dagar innan sonen föddes) som vi planerar att utnyttja i vår/ tidig sommar, så då får han sova över hos någon. Troligtvis med min mamma i min mormors friggebod hos min gammel morbror som ligger en kort bit från spat.

    Första gången sambon / jag var ensam med honom var han 10 - 12 dagar vi åkte varsin dag till stan och handla julklappar.

    Sonen har sedan start både kunnat amma och äta bröstmjölk på flaska. Så sambon har hela tiden kunnat matat honom och jag kunnat göra saker själv oxå.

Svar på tråden När lämnade ni ifrån er erat barn för första gången?