• Anonym (Mamma­)
    Fri 3 Apr 2020 22:07
    3010 visningar
    20 svar
    20
    3010

    Ni som bildat familj långt från er släkt!

    Weloty skrev 2020-02-14 10:57:18 följande:

    Hej!

    Jag och min man hoppas på att bli gravida med vårt första barn under 2020, och på grund av detta har jag börjat fundera allt mer på var vi vill bilda familj - i Stockholm där vi bor nu eller i norra Sverige där vi har våra föräldrar och syskon. Vad är egentligen bäst för barnet?  

    Min fråga är alltså: ni som har valt att bilda familj "ensamma" i en stad långt bort från er släkt, hur funkar det för er? Är det ett val ni trivs med eller skulle ni ha gjort annorlunda idag? Och ni som bor nära er släkt, skulle ni kunna tänka er att bo 100 mil bort och enbart träffas några gånger per år?


    Det var väl inte mycket till val i sig. Jag bor i Mellansverige kan man säga men min släkt bor i Norrland. Jag flyttade därifrån när jag var ung för jag insåg att arbetsmarknaden var urusel, minst sagt. Sedan träffade jag min nuvarande man och vi bosatte oss i en annan stad tillsammans, där vi bor nu alltså. Hade vi inte träffats hade jag nog flyttat tillbaka hem efter några år, men nu är det som det är. Han vägrar bo där jag kommer ifrån och jag ser ingen framtid där heller, varken för mig själv eller nästa generation.

    Vi har möjlighet att träffa släkten en handfull gånger per år, det kanske blir mer om några år med större barn då man kan ta tåget på ett smidigt sätt. Naturligtvis hade jag önskat att vi hade närmare varandra och kunde ses oftare. Naturligtvis är det bra för ett barn att ha sina släktingar nära, om man kan välja.

    Just för er del ts, ni kanske inte måste bo just där dina släktingar bor. Det kanske kan finnas en stad som ligger bara ett par timmar bort, där ni kan bosätta er?
Svar på tråden Ni som bildat familj långt från er släkt!