• Fri 14 Feb 2020 11:44
    1146 visningar
    10 svar
    10
    1146

    lågt TSH vid IVF

    Hej,

    Jag hade TSH värde på 2.9 jag bad om att få 25 mglevaxin för att få ent värdet för att öka mina chanser att lyckas vid nästa ivf försök. Läkaren gick med på det nu ligger TSH på 1.7

    Min fråga är kommer TSH bli ännu lägre ju längre tid det går när man tar Levaxin? Vart går gränsen för lågt TSH? Kan det ge motsatt effekt om värdet handens under 1?

    Jag höjde själv dosen till 50 mg om dagen under en vecka för att få ner ännu mer, nu har jag gått tillbaka till 25 mg om dagen, min fråga är bör jag bli orolig att min TSH blir alltför lågt??

    Jag ska börja med östrogen tabletter i två veckor från och med imorgon. Påverkar östeonget TSH värdet?

    Tack!

  • Svar på tråden lågt TSH vid IVF
  • Fri 14 Feb 2020 13:16
    #1

    Ingen? :(((

  • Fri 14 Feb 2020 21:44
    #5
    Jagochdublirvi skrev 2020-02-14 21:26:13 följande:

    Risk finns Visst att det blir för lågt även med den dosen varför det är viktigt att kolla upp det hela. Som exempel, så äter jag levaxin sedan många många år tillbaka. Tar jag 125mg/dag så sticker mina värden iväg uppåt och bortåt 3-4 och jag mår jättedåligt. Med 150 mg/dag så hamnar jag på under 0,5 Och mår dåligt pga det. Så nu äter jag 125 varannan dag och 150 varannan och då skiftar mina värden mellan 1,1 och 1,9

    Men för att svar på din fråga TS, hur länge har du tagit 25mg innan du höjde dosen? Jag har för mig att man brukar säga att det tar 4-6 veckor att se om man har hamnat rätt i dos.

    Gällande dina frågor om östrogen så vet jag inte, men det borde väl sin läkare veta? Om inte annat så fråga på apoteket, de borde veta, kan man tycka


    Tack för din kommentar! Jag började med levaxin för 4 veckor sen. Jag vill vara någonstans runt 1 vid embryo transfer som är om tre veckor. Min läkare i utomlands tyckte mitt TSH värde var okej då den låg på 2.9

    Men min gynekolog tyckte jag borde sänka därför skrev hon också levaxin 25 mg.

    Jag har pratat med olika personer som gett olika svar, läkare och gynekolog. Jag blir lite förvirrad. Jag vill hitta någon här som kan hålla reda på mina värden då jag gör ivf i utomlands.

    Men jag har också läst att för låg värde kan ge missfall osv om man blir gravid, hur vet jag om värdet stannar eller bli lägre?
  • Fri 14 Feb 2020 21:46
    #6
    Pimpinellan skrev 2020-02-14 21:30:51 följande:

    25 är en jättelåg dos, de flesta måste höja för att få bukt med TSH-värdet. Jag tog 75 i många, många år utom som gravid- då fick jag höja till 100. En enda gång blev värdet för lågt- då hade jag 0,04.


    Om det visar sig vara för lågt, ska man då sluta med levaxinet eller vad ska man göra?
  • Sat 15 Feb 2020 22:39
    #8

    Tack för ditt kommentar. Jag ska göra ett blodprov via Werlabs på måndag. Då vet jag om jag ligger för lågt eller inte. Hoppas att jag inte gjorde ett stort misstag då jag laborerade till 50 under 5 dagar.

    Blev du gravid när du låg runt 2.0?

    Kram

  • Sat 15 Feb 2020 22:47
    #9
    Jagochdublirvi skrev 2020-02-15 22:15:52 följande:

    Ja, precis, de flesta. Men man ska inte hålla på och laborera själv, särskilt inte om man vill ha optimala förhållanden för att bli gravid inom en nära framtid som TS ska. Och som du skriver, när du var gravid fick du höja med 25 men behovet har inte funnits varken före eller efter dina graviditeter, så 25 kan göra stor skillnad. Och kommer man ner till ok nivåer på 25 så kan 50 innebära att man hamnar för lågt istället, så inget man ska rekommendera TS då det kan leda till att det inte blir någon graviditet, kan jag tycka.

    TS, be din läkare här i Sverige att ta ett nytt prov, eller så ta ett privat, tex Werlabs erbjuder det. Då kan du själv se var du ligger i ditt TSH. Olika läkare säger olika, och det beror tydligen även lite på mätmetod, men de flesta rekommendationer som jag har läst om så bör man ligga på under 2,0 om man vill bli gravid, eller är gravid. Så var det i alla fall när jag gjorde utredning och så småningom ivf. Vid ett tillfälle så blev allt till och med förskjutet så jag låg på strax över 2,0! Har även träffat flera olika läkare på vårdcentralen som frågat om jag var gravid, eller försökte bli det, när jag velat komma ner i mitt tsh och det har legat på över 2,0 så jag tror att det är en ganska vanligt rekommenderad övre nivå


    Tack för ditt kommentar. Jag ska göra ett blodprov via Werlabs på måndag. Då vet jag om jag ligger för lågt eller inte. Hoppas att jag inte gjorde ett stort misstag då jag laborerade till 50 under 5 dagar.

    Blev du gravid när du låg runt 2.0?

    Kram
Svar på tråden lågt TSH vid IVF