• Anonym (KONTANTSAMHÄLLE)

    SWEDBANHAVERI!!Samhället stannar! Hur sårbart får det bli innan nån reagerar????

    Måste berätta något helt galet som hände mig idag. Skulle ta mig till jobbet imorse med pendeltåget och ladda mitt åkkort. (Kör vanligtvis bil när den inte är på verkstad)

    Mitt bankkort SWEDBANK fungerade inte och jag hade inga kontanter med mig och inte tillräckligt liggande hemma för att tanka kortet som har ett mimimum på 134 kr för att kunna användas...bara det helt jävla sjukt!!!  Kunde alltså inte ta mig in till stan och jobbet. Jag tänkte då att jag skulle be en vän eller släkting om att föra över pengar, men ser ni, detta fungerade inte heller eftersom alla tjänster låg nere. WTF?????????????

    Det är skandal att vårt samhälle blivit så sårbart att allt bygger på att elektroniken fungerar. Hur fan ska man få mat, kunna ta sig till jobb, betala räkningar, ta emot hjälpmedel osv? Många tar ju inte ens kontanter idag och du kan ju inte få ut några kontanter...

    Råkat ut för 3 ggr tidigare att mitt kort (magnetremsan) slutat funka och då på en helg, så fått vänta 5-7 dgr på ett nytt kort varför jag numera nästan alltid har kontanter hemma. Skulle ta ut nya idag men tji fick jag...

    Vill höra andras historier hur ni drabbats idag och hur ni hanterat det? Vad tycker ni om det elektroniska samhället?

  • Svar på tråden SWEDBANHAVERI!!Samhället stannar! Hur sårbart får det bli innan nån reagerar????
  • Anonym (Yen)

    Har ett kuvert med kontanter hemma. Det varierar hur mycket men runt 8000 brukar det vara. Och alltid minst 500 i plånboken.

    Det spelar förstås ingen som helst roll hur många olika bankkort man har på olika banker om systemet stänger ned.

    Det ÄR ett systemfel att vi är så beroende av att dataservrar fungerar felfritt.

  • Anonym (KONTANTSAMHÄLLE)
    Anonym (Yen) skrev 2020-02-16 11:54:13 följande:

    Har ett kuvert med kontanter hemma. Det varierar hur mycket men runt 8000 brukar det vara. Och alltid minst 500 i plånboken.

    Det spelar förstås ingen som helst roll hur många olika bankkort man har på olika banker om systemet stänger ned.

    Det ÄR ett systemfel att vi är så beroende av att dataservrar fungerar felfritt.


    Vågar inte ha kontanter hemma för varit mycket bränder i området och tidigare råkat ut för en stor brand där allt gick förlorat + ett antal inbrott. Känns inte säkert.

    Nej blir det strömavbrott så stannar ju allt. Kan inte förstå att det kan få vara så här rättsosäkert. Jag vet att sjukhus har reservelaggregat, men tänk alla scenarion med trafiken (tåg, tunnelbanor)människor som inte kan få ut nödvändiga mediciner, köpa mat för att kassor inte fungerar. Bussar som inte tar kontanter när du står ute i ödebygden och inte kan tanka för att betalsystemen inte fungerar osv. Det vore intressant att gå till botten med allt som skulle kunna hända. Vi är alltför naiva och förlitar oss på sjukt osäkra system. En hackerattack är ju t om förväntad på vårt elsystem.
  • Anonym (P)
    Anonym (KONTANTSAMHÄLLE) skrev 2020-02-16 12:03:28 följande:
    Vågar inte ha kontanter hemma för varit mycket bränder i området och tidigare råkat ut för en stor brand där allt gick förlorat + ett antal inbrott. Känns inte säkert.

    Nej blir det strömavbrott så stannar ju allt. Kan inte förstå att det kan få vara så här rättsosäkert. Jag vet att sjukhus har reservelaggregat, men tänk alla scenarion med trafiken (tåg, tunnelbanor)människor som inte kan få ut nödvändiga mediciner, köpa mat för att kassor inte fungerar. Bussar som inte tar kontanter när du står ute i ödebygden och inte kan tanka för att betalsystemen inte fungerar osv. Det vore intressant att gå till botten med allt som skulle kunna hända. Vi är alltför naiva och förlitar oss på sjukt osäkra system. En hackerattack är ju t om förväntad på vårt elsystem.
    Läs MSB:s folder som de skickade ut. Där står hur man kan förbereda sig om det händer något. 
  • Anonym (Yen)
    Aniiee skrev 2020-02-14 19:50:40 följande:
    Men vem använder ens kort med magnetremsa 2020? 
    Jag.

    Fick ett nytt kort förra veckan. Det har magnetremsa.

    Betalapparaterna i en vanlig butik har fortfarande funktionen för magnetremsa men den används bara i de fall chipet fallerar.
  • Sasu

    Jag har ett klarna kort som är kopplat till min swedbank, ändrade bara till att betala senare. Pengarna dras på måndag, så jag var inte direkt påverkad.

  • Anonym (H)

    Det är lätt att säga att vi inte ska vara beroende av dataservrar. Men vad är alternativen då? Och vilka negativa konsekvenser får det?

    Det går inte att gå bort från något utan konsekvenser.

  • Anonym (s)
    Anonym (Maria) skrev 2020-02-16 04:52:30 följande:
    Folk utsätts för mindre brott nuförtiden? Det går väl emot precis allt som händer i vårat samhälle nu. Vardagsbrotten har väl aldrig varit så många som nu. Förtal/hot i socialamedier, förnedringsrån mot barn av barn, sexuella trakasserier, hotfulla situationer. Många vågar inte ens anmäla. Inte ens allvarligabrott vågar människor anmäla. Nä. Det får du nog faktiskt presenteranågon form av trovärdig källa på att folk utsätts för mindre brott nowadays.
    Vardagsbrotten har varit högre flera ggr tidigare. Ta tex ungdomsrån med förnedring dom pratade om det på tv idag och jämförde tex förra året med ett år på 90 talet. Och det var fler på 90 talet. Sexuella trakasserier fanns verkligen förr. Skillnaden var att ingen sa ifrån. Hörde tex en kvinna som jobbade som flygvärdinna på 60-70 talet och hon sa att dom kunde få stå ut med massor av tafsande och skit. Tex var det en karl som grabbade henne mellan benen när hon skulle servera han fru. Och våldtäkt var det ingen som vågade anmäla på den tiden för då blev dom utskämda och utstötta. Och många av dom våldtäktsbrott som vi har nu var inte ens olagligt då. Att sätta på en sovande kvinna tex var helt lagligt. 

    När det gäller källor känns det meningslöst för jag har visat källor förr för sådana som dig. Men ni brukar inte acceptera statistik eller forskningsrapporter eftersom ni läst på fria tider eller sett på efterlyst och sett att det sker en massa brott. Men då har jag en nyhet. Fria tider ljuger rätt ofta och efterlyst visar en massa brott ja men dom brotten fanns förr också det var bara inte på tv. Tittar man på mord tex då var det rätt många tex på 70 talet. Det var kravaller och ungdomar som brände upp saker. Folk har alltid sagt som du och andra att nu är det värsta tiderna men tittar man på rena fakta så är det inte så. Själv kan jag inte påstå att det är mer våldsamt där jag bor. Faktum är att det är nog lugnare för förr när det fanns en massa kontanter då hände det ibland att det kom några med automatkarbiner och rånade banken eller posten. Det har inte hänt på evigheter.
  • Anonym (s)
    Anonym (Yen) skrev 2020-02-16 11:54:13 följande:

    Har ett kuvert med kontanter hemma. Det varierar hur mycket men runt 8000 brukar det vara. Och alltid minst 500 i plånboken.

    Det spelar förstås ingen som helst roll hur många olika bankkort man har på olika banker om systemet stänger ned.

    Det ÄR ett systemfel att vi är så beroende av att dataservrar fungerar felfritt.


    Det lär inbrottstjuvarna älska. Fast vad ska du använda dom till för skulle det bli den stora serverkraschen som ni är rädda för då fungerar ju inte affärernas eller bankernas system heller. Då är det inte mycket du kan använda dom pengarna till. Sen om du inte vill att vi ska använda datorsystem vill du då att vi ska gå tillbaka till som det var innan med en massa papper och krångel. Det kunde bli en massa krångel då också.
  • Anonym (s)
    Anonym (KONTANTSAMHÄLLE) skrev 2020-02-16 12:03:28 följande:
    Vågar inte ha kontanter hemma för varit mycket bränder i området och tidigare råkat ut för en stor brand där allt gick förlorat + ett antal inbrott. Känns inte säkert.

    Nej blir det strömavbrott så stannar ju allt. Kan inte förstå att det kan få vara så här rättsosäkert. Jag vet att sjukhus har reservelaggregat, men tänk alla scenarion med trafiken (tåg, tunnelbanor)människor som inte kan få ut nödvändiga mediciner, köpa mat för att kassor inte fungerar. Bussar som inte tar kontanter när du står ute i ödebygden och inte kan tanka för att betalsystemen inte fungerar osv. Det vore intressant att gå till botten med allt som skulle kunna hända. Vi är alltför naiva och förlitar oss på sjukt osäkra system. En hackerattack är ju t om förväntad på vårt elsystem.
    Du är medveten att systemen har varit så länge. Vill du gå tillbaka till ett system som saknar sådant då får du kanske gå tillbaka till 60-70 talet. Men det var inte svårt att få dom system som fanns då att krascha om man ville det. Faktum är att hade dom haft dom system som vi har nu då hade många saker som skedde då inte hänt. Tjernobyl tex hade inte hänt eftersom systemet hade hindrat olyckan. sen tror du att det var så mycket svårare att slå ut elsystemet förr? Sen vill du verkligen leva utan teknik som förenklar. 
  • Anonym (s)
    Anonym (Yen) skrev 2020-02-16 13:49:54 följande:
    Jag.

    Fick ett nytt kort förra veckan. Det har magnetremsa.

    Betalapparaterna i en vanlig butik har fortfarande funktionen för magnetremsa men den används bara i de fall chipet fallerar.
    Att magnetremsan är kvar har med internationella avtal eller nått. Kommer inte ihåg riktigt men jag tror att andra länder är sega på att ändra och då kan inte vi heller. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (s) skrev 2020-02-17 02:08:05 följande:

    Vardagsbrotten har varit högre flera ggr tidigare. Ta tex ungdomsrån med förnedring dom pratade om det på tv idag och jämförde tex förra året med ett år på 90 talet. Och det var fler på 90 talet. Sexuella trakasserier fanns verkligen förr. Skillnaden var att ingen sa ifrån. Hörde tex en kvinna som jobbade som flygvärdinna på 60-70 talet och hon sa att dom kunde få stå ut med massor av tafsande och skit. Tex var det en karl som grabbade henne mellan benen när hon skulle servera han fru. Och våldtäkt var det ingen som vågade anmäla på den tiden för då blev dom utskämda och utstötta. Och många av dom våldtäktsbrott som vi har nu var inte ens olagligt då. Att sätta på en sovande kvinna tex var helt lagligt. 

    När det gäller källor känns det meningslöst för jag har visat källor förr för sådana som dig. Men ni brukar inte acceptera statistik eller forskningsrapporter eftersom ni läst på fria tider eller sett på efterlyst och sett att det sker en massa brott. Men då har jag en nyhet. Fria tider ljuger rätt ofta och efterlyst visar en massa brott ja men dom brotten fanns förr också det var bara inte på tv. Tittar man på mord tex då var det rätt många tex på 70 talet. Det var kravaller och ungdomar som brände upp saker. Folk har alltid sagt som du och andra att nu är det värsta tiderna men tittar man på rena fakta så är det inte så. Själv kan jag inte påstå att det är mer våldsamt där jag bor. Faktum är att det är nog lugnare för förr när det fanns en massa kontanter då hände det ibland att det kom några med automatkarbiner och rånade banken eller posten. Det har inte hänt på evigheter.


    Jag har aldrig påstått att det inte fanns sexuella trakasserier förr, eller andra brott. Absolut inte. Men nej, det förekommer inte mindre brott nuförtiden. Folk säger inte ifrån nu heller i någon stor utsträckning likaså förr i tiden. De flesta har skygglappar på när något händer. Människor vågar inte helt enkelt.

    Förresten vilket år på 90-talet var det fler förnedringsrån mot unga som nu? Det verkar ju t o m experter från alla sidor i Sverige vara överens om att det ökat med en skrämmande utveckling senaste åren. Från vänster till höger håll. Kanske fanns det en större anmälningsbenägenhet på 90-talet isåfall då tänker jag? Kanske fungerade rättssystemet bättre då. Nu är troligtvis mörkertalet enormt också.

    Nej det är nog mindre vanligt med klassiska bankrån osv, men det har ju blivit en skrämmande utveckling där man istället går hem till folk som har pengar och mördar el hotar direkt istället. Plus att gäng i var och varannan håla hotar till sig pengar.
  • Anonym (Yen)
    Anonym (s) skrev 2020-02-17 02:10:43 följande:
    Det lär inbrottstjuvarna älska. Fast vad ska du använda dom till för skulle det bli den stora serverkraschen som ni är rädda för då fungerar ju inte affärernas eller bankernas system heller. Då är det inte mycket du kan använda dom pengarna till. Sen om du inte vill att vi ska använda datorsystem vill du då att vi ska gå tillbaka till som det var innan med en massa papper och krångel. Det kunde bli en massa krångel då också.
    Framförallt så älskar JAG det. När "uppkopplingen är seg idag" i betalterminalen på butiken kan jag med lätthet dra fram en sedel istället med orden: "vi gör det på det gamla hederliga sättet istället".

    Senast i torsdag, i centrala Stockholm, slutade betalterminalerna att fungera i en butik. Jag var den enda kunden i den kön som faktiskt kunde köpa det jag ville ha.
    Anonym (s) skrev 2020-02-17 02:17:17 följande:
    Att magnetremsan är kvar har med internationella avtal eller nått. Kommer inte ihåg riktigt men jag tror att andra länder är sega på att ändra och då kan inte vi heller. 
    Det är inte de som är sega - det är Sverige som är extremen.
  • Anonym (s)
    Anonym (Maria) skrev 2020-02-17 03:58:52 följande:
    Jag har aldrig påstått att det inte fanns sexuella trakasserier förr, eller andra brott. Absolut inte. Men nej, det förekommer inte mindre brott nuförtiden. Folk säger inte ifrån nu heller i någon stor utsträckning likaså förr i tiden. De flesta har skygglappar på när något händer. Människor vågar inte helt enkelt.

    Förresten vilket år på 90-talet var det fler förnedringsrån mot unga som nu? Det verkar ju t o m experter från alla sidor i Sverige vara överens om att det ökat med en skrämmande utveckling senaste åren. Från vänster till höger håll. Kanske fanns det en större anmälningsbenägenhet på 90-talet isåfall då tänker jag? Kanske fungerade rättssystemet bättre då. Nu är troligtvis mörkertalet enormt också.

    Nej det är nog mindre vanligt med klassiska bankrån osv, men det har ju blivit en skrämmande utveckling där man istället går hem till folk som har pengar och mördar el hotar direkt istället. Plus att gäng i var och varannan håla hotar till sig pengar.
    Har för mig att det var 96 men jag kommer inte ihåg. Hade du sett nyheterna då hade du sett det också. Men sen kan du kolla statistiken den är offentlig. Sen fanns det inte större benägenhet att anmäla förut snarare tvärtom. Ta sexbrott tex var meningslöst för det mesta att anmäla förut och mycket som är våldtäkt var inte det förr. Sen folk blev mördade hemma förut också. Jag märker inte att det är mer nu och statistiken visar att det inte är så dessutom folk sa samma förr också. Och kommer troligen alltid säga att det var bättre förr. Men det är skitsnack. 
  • Anonym (s)
    Anonym (Yen) skrev 2020-02-17 07:39:47 följande:
    Framförallt så älskar JAG det. När "uppkopplingen är seg idag" i betalterminalen på butiken kan jag med lätthet dra fram en sedel istället med orden: "vi gör det på det gamla hederliga sättet istället".

    Senast i torsdag, i centrala Stockholm, slutade betalterminalerna att fungera i en butik. Jag var den enda kunden i den kön som faktiskt kunde köpa det jag ville ha.
    Anonym (s) skrev 2020-02-17 02:17:17 följande:
    Att magnetremsan är kvar har med internationella avtal eller nått. Kommer inte ihåg riktigt men jag tror att andra länder är sega på att ändra och då kan inte vi heller. 
    Det är inte de som är sega - det är Sverige som är extremen.
    Lustigt för min erfarenhet är att det går betydligt snabbare att handla och det är ytterst sällan problem. Och tror du att det blir smidigare om vi skulle gå tillbaka till hur det var innan datorerna. Då folk stod och fipplade med kontanterna. När det alltid fanns folk som tagit ut för lite. När man var tvungen att gå in på banken fylla i en uttagsblankett vänta på sin tur och sen vänta på att kassörskan ska fixa fram pengarna. Det är inget som jag vill börja med. Sen har du ett mastercard eller visa då gör det inget om anslutningen ligger nere så länge du har id med dig.
Svar på tråden SWEDBANHAVERI!!Samhället stannar! Hur sårbart får det bli innan nån reagerar????