• Anonym (slut)

    Ihjälstressad av kontorslandskap

    Jag bytte jobb för två år sen, hade då haft eget kontorsrum hela mitt arbetsliv utom kortare perioder då man varit två i samma rum.

    Anledningen till bytet var stress och en kortare utmattningssjukskrivning 2017, men jag tyckte ändå att jag var rimligt läkt igen när jag bytte jobb 2018.

    Men nu sitter jag mitt vid en gång där 20 man fördelade på 2 plan springer fram och tillbaka dagligen, har kollegor på båda sidor 2 och 3 m bort, och ibland har folk snackmöte vid deras skrivbord ganska långa stunder. En grupp på sex pers har dessutom gruppmöte en halvtimme och pratar högt varje fredag 2 m bakom min rygg på andra sidan om en skärm. Förutom då att det ofta kommer kollegor och frågar mig efter framförallt kollegorna på plan 2, då jag sitter närmast dörren.

    Jag använder earbuds men kan inte täcka öronen med over-ear hela dagarna, jag får hörselgångsinflammation och mår inte bra av det.

    Jag kan inte sitta hemma då jag behöver två stora skärmar för att hålla uppe alla dokument jag behöver samtidigt och vårt VPN är ingen hit.

    Ju mer stressad jag blir desto mer ljudkänslig blir jag och nu är det snart omöjligt att få något gjort alls. Ibland sitter jag kvar på kvällen men då är jag så trött, jag jobbar bäst på förmiddagen med saker som kräver tänkande. Och då ska man istället ha möten, såklart.

    Idag gick jag hem tidigt för jag tänker gå dit imorgon istället för att jobba så det äntligen är TYST. Men jag ska väl inte offra alla helger på det?

    Känner enorm prestationsångest med panikattacker för att jag inte lyckas få gjort det jag behöver i den här miljön. Vad ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ihjälstressad av kontorslandskap
  • Anonym (D)
    Anonym (slut) skrev 2020-02-14 15:58:47 följande:

    Nej, vi har inte ett enda hörn ledigt.

    Och jag måste som sagt ha två skärmar och även vissa papper inom räckhåll och kan inte enkelt böka in allt det i våra två ynka mötesrum som är ständigt upptagna och även är "telefonrum" som folk dyker in i lite hur som helst.

    Ibland får vi hålla möte nr tre i köket för att mötesrummen är upptagna med kundbesök.


    Men fy vilket skitkontor. Det är säkert inte bara du som lider. Det är en arbetsmiljöfråga, prata med chefen och facket.
  • Anonym (slut)

    Allra värst är att jag just kom på vad som också kan vara anledningen till en del ångest.

    När jag bytte jobb fick jag nya uppgifter och fick använda gammal kunskap i nya sammanhang. Men just nu sitter jag med samma sak och liknande stressläge som jag gjorde när jag blev utmattad. Dvs någon väntar på min leverans, tiden är viktig och jag är den enda i företaget som kan skapa just detta.

    Kan det vara så illa att jag får flashbacks i kroppen från hur dåligt jag mådde då? Förstår inte min egen reaktion riktigt.

  • Anonym (mmm)

    Finns ju forskning som visar just att kontorslandskap inte är så speciellt bra, det är inte många som orkar med det i längden. Kanske prata om det med din chef? 

  • Anonym (stella)
    Anonym (slut) skrev 2020-02-14 16:24:58 följande:

    Allra värst är att jag just kom på vad som också kan vara anledningen till en del ångest.

    När jag bytte jobb fick jag nya uppgifter och fick använda gammal kunskap i nya sammanhang. Men just nu sitter jag med samma sak och liknande stressläge som jag gjorde när jag blev utmattad. Dvs någon väntar på min leverans, tiden är viktig och jag är den enda i företaget som kan skapa just detta.

    Kan det vara så illa att jag får flashbacks i kroppen från hur dåligt jag mådde då? Förstår inte min egen reaktion riktigt.


    Jag är inte heller särskilt bra på att hantera oväsen omkring mig. Jag satt tidigare i kontorslandskap, men där hade vi rätt så strikta regler. Om man hade ett samtal man visste skulle vara mer än några sekunder, fick man gå till ett ledigt mötesrum. 

    Nu jobbar jag på ett mindre kontor, men jag blir fortfarande rätt så stressad av kollegernas prat och sorl och jag har svårt att koncentrera mig. Jag fick två hemarbetsdagar i veckan (motvilligt) och nu mår jag bra. Jag blir helt enkelt inte lika stressad när jag sitter hemma.

    En extra skärm kostar inte så mycket, det kan det vara värt. 
  • Anonym (Chef)
    AnnaSthlm skrev 2020-02-14 16:05:15 följande:

    Låter för övrigt som en fruktansvärd arbetsmiljö. Finns skyddsombud? HR? Jag förstår att du inte vill vara jobbig. Men de pengar som din arbetsgivare inte vill betala för ett vettigt kontor betalar DU för med din hälsa. Sjukskriv dig för arbetsmiljöproblem.


    Som chef hade jag uppskattat om Ts kom till mig och tog upp sina problem så vi tillsammans kunde hitta en lösning istället för att gå via skyddsombud osv.

    Sen är det ingen som säger att arbetsgivaren inte är villig att betala för att lösa problemen, men dom måste ju först bli informerade om hennes problem innan dom kan hitta en lösning.

    Att Ts ska sjukskriva sig löser ju inte problemet på sikt, självklart ska hon göra detta om hon känner att det är nödvändigt för hennes hälsa, men problemet kvarstår när hon är tillbaka

    om hon inte tar detta med sin chef.
  • Anonym (stella)
    Anonym (Chef) skrev 2020-02-14 19:46:14 följande:
    Som chef hade jag uppskattat om Ts kom till mig och tog upp sina problem så vi tillsammans kunde hitta en lösning istället för att gå via skyddsombud osv.

    Sen är det ingen som säger att arbetsgivaren inte är villig att betala för att lösa problemen, men dom måste ju först bli informerade om hennes problem innan dom kan hitta en lösning.

    Att Ts ska sjukskriva sig löser ju inte problemet på sikt, självklart ska hon göra detta om hon känner att det är nödvändigt för hennes hälsa, men problemet kvarstår när hon är tillbaka

    om hon inte tar detta med sin chef.
    För mig var det en ganska hård kamp att både få lov till hörlurar och hemarbetsdagar. Det var först när jag bad min chef att motivera varför jag inte skulle kunna lyssna till musik eller arbeta hemifrån, som jag fick beviljat mina två hemarbetsdagar. Jag fick dessutom förklara för chefen att hen hade ett privatkontor hen kunde dra sig tillbaka till för koncentration, övrig tid var hen faktiskt en del av oväsendet. 

    Vilka lösningsförslag skulle du komma med om det var din personal som kom?
    Bara nyfiken.
  • Anonym (Chef)

    Du ska absolut ta upp dina problem med din chef, alla chefer är ju olika, men personligen uppskattar jag att man kommer till mig direkt så vi kan försöka hitta en lösning.

    Om jag har anställda som inte mår bra, mår inte företaget bra.

    Sen finns det självklart gränser för vad man som chef kan uppfylla för önskningar, men dina problem är inte svåra eller orimliga att lösa.

    Du skriver även att du är den enda på företaget som kan göra dessa uppgifter som du jobbar med, då blir det ännu viktigare för din chef att försök hitta en lösning.

    Att gå via ombud osv gör bara att processen tar längre tid, på stora ! företag kan jag förstå att det måste gå den vägen.

    Om du inte mår bra av tex arbetsmiljön så drabbar det företaget och det förstår självklart din chef ( om hen har något i huvudet ) och är därför villig att hitta en lösning på problemet.

    Sen kan det ju självklart finnas svårigheter med utrymme som du beskriver det, och oavsett hur mycket man vill hjälpa till så kan man ju inte trolla, men någon lösning går säkert att hitta.

    Om det inte finns plast för eget rum så: byta plats till en mindre utsatt, ljuddämpande golvskärmar, finns otroligt bra som även gör att du får som ett eget bås, det går säkert att ordna så du kan jobbar hemifrån flera dagar (om detta är möjligt ?) m m.

    Men! chefen måste först få veta av dig! vilka problem du har och har haft för att kunna hjälpa dig med en lösning!

    Förstår om det kan kännas jobbigt att ta upp detta med chefen, man vill ju inte vara gnällig och (jobbig) men ingen vinner på att du försöker dölja dina problem och bara kämpar på, varken du eller företaget, båda blir förlorare, men framförallt du, då hälsan är viktigast!

    Så på Måndag tar du ett samtal med chefen, han säger säkert: Men självklart löser vi detta :)

    Tänk vilken sten som lossnar då :)

    Lycka till !

    Trevlig helg!

    / T

  • Anonym (Säg till)

    Arbetsgivaren är ansvarig för att se till att arbetsmiljön inte gör en medarbetare sjuk eller skadar sig pga jobbet. Men hur ska arbetsgivaren kunna göra något om du inte säger något? Enligt arbetsmiljölagstiftningen så har du till och med en skyldighet att rapportera risker i arbetsmiljön till din arbetsgivare så det finns ingen giltig anledning till att inte ta upp frågan. Visst, det kanske kan kännas jobbigt att behöva vara ?besvärlig?, men samtidigt, blir chefen sur eller grinig så är ju inte din arbetsplats så bra som du säger att den är! Så, gör dig själv OCH arbetsgivaren en tjänst och berätta om problemet redan på måndag! Det spelar liksom ingen roll om du mår dåligt för gamla flash backs eller miljön du vistas i,

  • Anonym (Chef)
    Anonym (Säg till) skrev 2020-02-14 21:38:09 följande:

    Arbetsgivaren är ansvarig för att se till att arbetsmiljön inte gör en medarbetare sjuk eller skadar sig pga jobbet. Men hur ska arbetsgivaren kunna göra något om du inte säger något? Enligt arbetsmiljölagstiftningen så har du till och med en skyldighet att rapportera risker i arbetsmiljön till din arbetsgivare så det finns ingen giltig anledning till att inte ta upp frågan. Visst, det kanske kan kännas jobbigt att behöva vara ?besvärlig?, men samtidigt, blir chefen sur eller grinig så är ju inte din arbetsplats så bra som du säger att den är! Så, gör dig själv OCH arbetsgivaren en tjänst och berätta om problemet redan på måndag! Det spelar liksom ingen roll om du mår dåligt för gamla flash backs eller miljön du vistas i,


    Men nu behöver vi ju inte dra upp hela arbetsmiljölagstiftningen och att Ts är skyldig att rapportera osv.... vad är det för risk i arbetsmiljön hon ska rapportera ?

    Vi pratar om en anställd som har svårt att koncentrera sig där hon nu är placerad.

    Ts skriver : det är bara jag som inte klarar den typen av placering vid krävande uppgifter.

    Det finns ju smidiga sätt och mindre smidiga sätt att ta upp problem med chefen.

    Du säger att om chefen blir sur eller grinig så är arbetsplatsen inte så bra som hon säger ?

    Ts skriver: jag älskar stället! Jobbet är roligt och kollegorna toppen.

    Sen avslutar du med : det spelar ingen roll om Ts mår dåligt av gamla flash backs eller miljön hon vistas i ? det har väldigt stor betydelse, speciellt om du nu ska hänvisa till arbetsmiljölagstiftningen.

    Ja det var min synpunk, självklart har du rätt till din, fick bara inte ihop den.

    Trevlig kväll!
  • Anonym (slut)

    Tack för alla svar. Jag har sammanfattat mina konkreta problem i mail till chef innan jag gick hem i fredags.

    Jobbade idag 4 h och läste ett ganska jaha-svar från chefen (för vi vet ju båda att det nu och här inte finns plats någon annanstans). Han är helt grön som chef från december och har inte fått någon beskrivning av sina befogenheter eller hur mkt % av hans tjänst som är chefsroll/operativ (vilket jag har puffat på honom om att det bör klargöras).

    Så han måste ändå gå till VD (som var min chef och anställde mig från början) för att kunna göra nånting alls.

    Nu ska jag bara resa över halva världen tio dar i jobbet innan månadens slut så får vi se vad som händer sen. Bleargh...

  • Anonym (?)
    Anonym (slut) skrev 2020-02-15 16:21:12 följande:

    Tack för alla svar. Jag har sammanfattat mina konkreta problem i mail till chef innan jag gick hem i fredags.

    Jobbade idag 4 h och läste ett ganska jaha-svar från chefen (för vi vet ju båda att det nu och här inte finns plats någon annanstans). Han är helt grön som chef från december och har inte fått någon beskrivning av sina befogenheter eller hur mkt % av hans tjänst som är chefsroll/operativ (vilket jag har puffat på honom om att det bör klargöras).

    Så han måste ändå gå till VD (som var min chef och anställde mig från början) för att kunna göra nånting alls.

    Nu ska jag bara resa över halva världen tio dar i jobbet innan månadens slut så får vi se vad som händer sen. Bleargh...


    Om han är chefen/mellanchef för avdelningen (?) Så är han väl det på 100%? Dvs han har en 100% chefsroll och därtill alla de befogenheter som ingår i en chefsroll.

    Det är dock inte märkligt att även VD ska dröftas om problemet med arbetsmiljön.
  • Anonym (slut)
    Anonym (?) skrev 2020-02-15 18:09:19 följande:
    Om han är chefen/mellanchef för avdelningen (?) Så är han väl det på 100%? Dvs han har en 100% chefsroll och därtill alla de befogenheter som ingår i en chefsroll.

    Det är dock inte märkligt att även VD ska dröftas om problemet med arbetsmiljön.
    Funkar inte så i små grupper, då är chefen också operativ. 
  • Anonym (?)
    Anonym (slut) skrev 2020-02-15 18:13:44 följande:

    Funkar inte så i små grupper, då är chefen också operativ. 


    Han är fortfarande chef på 100% även om man har en chefsroll som är operativ.
  • Anonym (?)
    Anonym (slut) skrev 2020-02-15 18:13:44 följande:

    Funkar inte så i små grupper, då är chefen också operativ. 


    Han är fortfarande chef på 100% även om man har en chefsroll som är operativ.
  • Anonym (?)
    Anonym (slut) skrev 2020-02-15 18:13:44 följande:

    Funkar inte så i små grupper, då är chefen också operativ. 


    Han är fortfarande chef på 100% även om man har en chefsroll som är operativ.
  • Anonym (Säg till)
    Anonym (Chef) skrev 2020-02-14 22:53:26 följande:

    Men nu behöver vi ju inte dra upp hela arbetsmiljölagstiftningen och att Ts är skyldig att rapportera osv.... vad är det för risk i arbetsmiljön hon ska rapportera ?

    Vi pratar om en anställd som har svårt att koncentrera sig där hon nu är placerad.

    Ts skriver : det är bara jag som inte klarar den typen av placering vid krävande uppgifter.

    Det finns ju smidiga sätt och mindre smidiga sätt att ta upp problem med chefen.

    Du säger att om chefen blir sur eller grinig så är arbetsplatsen inte så bra som hon säger ?

    Ts skriver: jag älskar stället! Jobbet är roligt och kollegorna toppen.

    Sen avslutar du med : det spelar ingen roll om Ts mår dåligt av gamla flash backs eller miljön hon vistas i ? det har väldigt stor betydelse, speciellt om du nu ska hänvisa till arbetsmiljölagstiftningen.

    Ja det var min synpunk, självklart har du rätt till din, fick bara inte ihop den.

    Trevlig kväll!


    Då ska vi se om jag lyckas svara på allt:

    Vad är risken att sitta där TS sitter? För en del personer fungerar det bra att sitta på sådana platser, för andra inte. I trådstarten står det att TS blir stressad av att inte kunna koncentrera sig ordentligt där hen sitter. Ju mer stressad hen blir desto mer ljudkänslig blir hen. Ju mer känslig hen blir desto lättare blir det svårt att klara av sitt arbete, och desto mer hemarbete eller arbete sena kvällar som hen har svårt för, blir det. Det det jag som en risk.

    Och är det så att det bara är TS som har det svårt att sitta där, så är det ju desto viktigare att säga till och be om att få byta plats! Om andra fungerar bra med att sitta på en sådan plats så borde ingen ha något emot att byta om hen förklarar hur hen mår av att sitta där.

    Gällande Ditt påstående om att arbetsplatsen visst är bra även om chefen skulle bli sur för att TS mår dåligt av att sitta där hen har sin plats så håller jag fast vid vad jag skrev. Har själv varit på en arbetsplats där jag älskade mina arbetsuppgifter och jag hade superbra arbetskamrater, men då chefen inte höll samma kvalitet, snarare tvärtom, så var inte arbetsplatsen bra. Antingen kunde jag välja med att byta, eller fortsätta må allt sämre och på sikt riskera att bli sjuk enbart pga att chefen och dennes brister i ledarskap. Men jag förstår att du har en annan bild om du nu är en chef.

    Och nej det spelar ingen roll, då arbetsgivaren ska enligt arbetsmiljölagstiftningen anpassa arbetsmiljön till medarbetarens fysiska och psykiska förutsättningar oavsett om dennes eventuella behov av anpassning beror på det nuvarande arbetet, ett gammalt arbete, något privat eller bara allmänna behov av anpassning.

    Sen så håller jag absolut med om att man kan säga på en mängd olika sätt att arbetsmiljön inte är bra för en! Jag har ingenstans sagt HUR TS ska ta upp det med sin chef, bara att hen måste ta upp det. Både för sin egen skull, så att arbetsgivaren ska få en möjlighet att göra något åt problemet, för sin arbetsgivares skull, som jag förmodar vill att alla medarbetare ska kunna prestera Max, vilket man bara kan göra om man mår bra, men även för att det är varje medarbetares skyldighet att påtala brister i arbetsmiljön. För som sagt var, hur ska arbetsgivaren kunna göra något åt problemet, som i detta fall tycks vara tämligen lättåtgärdat, om TS inte tar upp frågan med sin närmaste chef? För jag förmodar att det inte ingår k chefens befattningsbeskrivning att läsa tankar?
  • Lovissas

    Kontorslandskap är konstaterat negativt för ens stressnivåer och psykiska mående, speciellt om man har tendenser till högkänslighet och/eller är introvert. Är man det, kommer det vara svårt att må bättre i själva kontorslandskapet, bästa lösningen är att byta miljö. Finns det möjlighet för dig att, i alla fall delvis, tex jobba hemifrån?

  • Familjefaren

    Det är en negativ utveckling att vi tar efter den amerikanska modellen. Studier har gjorts, och man har kommit fram till att folk presterar bättre när de har egna rum de kan sitta i utan en massa yttre distraktioner. Men det är väl som med mycket annat en kostnadsfråga, det är billigare att ha kontorslandskap än att alla får ett eget rum. Men i längden skulle det nog löna sig ändå om alla hade ett eget rum, eftersom man får arbetsro, och när man sitter tillsammans med andra är det lätt att man sitter och snackar bort en massa arbetstid.

  • Anonym (Säg till)
    Familjefaren skrev 2020-02-16 12:42:41 följande:

    Det är en negativ utveckling att vi tar efter den amerikanska modellen. Studier har gjorts, och man har kommit fram till att folk presterar bättre när de har egna rum de kan sitta i utan en massa yttre distraktioner. Men det är väl som med mycket annat en kostnadsfråga, det är billigare att ha kontorslandskap än att alla får ett eget rum. Men i längden skulle det nog löna sig ändå om alla hade ett eget rum, eftersom man får arbetsro, och när man sitter tillsammans med andra är det lätt att man sitter och snackar bort en massa arbetstid.


    Riktigt så enkelt är det inte enligt forskning. Var på seminarium på Göteborgsuniversitet i höstas som i och för sig handlade om aktivitetsbaserade kontor, men på många sätt är de lika, och dessutom så diskuterades det till viss del även kontorslandskap. De som talade där forskade alla inom området men fokuserade på olika saker, och enligt det som sades så berodde det på om sådan miljö var bra eller inte. Lyssnade man på medarbetarna och deras behov så var det lysande att ha landskap. Då mådde personalen som bäst och presterade även som bäst. Men gjorde man inte det så var det inte bra och resultaten blev de omvända. En annan undersökning visade att mellanchefer var de som den typen av miljö passade bäst, och minst passade den ?vanliga? medarbetare. Men i regel så har man inte lyssnat på arbetstagarnas behov och önskemål och därför blir det oftast inte bra
  • Anonym (slut)

    Chefen jobbade själv hemifrån idag men ringde framåt slutet av dagen. Jag kan få dela ett av smårummen med en herre som precis har fått sitt rum för sig själv, så frågan är väl hur glad han blir. 

    Min chef vill också ha reda på vad ledningens plan är framåt, för oss allihop. Delar av det vi sitter i får nämligen inte existera längre, en bit in på nästa år. Det är hög tid att ta tag i det.

    Och aktivitetsbaserade kontor tänker jag aldrig gå med på, då säger jag upp mig på dagen om en arbetsgivare skulle få sådana tokerier för sig. Jag vill ha min plats med mina prylar och slippa jaga land och rike runt efter en sax eller ett specialhålslag eller få mina laddare snodda, tack så mycket. Dessutom blir det inte vidare sekretess heller om man måste släpa runt kundernas topphemliga komponenter i lådor var och varannan dag.

Svar på tråden Ihjälstressad av kontorslandskap