• zuka1

    Falskt anklagad och lämnad för otrohet

    Sitter här och funderar på vad det är som har hänt. Hur jag lyckades komma till den här punkten. Min livspartner har lämnat mig för att hon tror så starkt att jag har varit otrogen, när jag aldrig någonsin gjort något. Jag fick aldrig en chans att förklara mig. Jag fick aldrig en chans att berätta och bevisa att jag inte har varit otrogen, att jag verkligen är oskyldig. Blev bara lämnad sådär. Utan ett enda ord. Och jag kan inte förklara mig längre heller. Hon vill inte veta av mig. Har blockerat mig överallt. Ignorerar och blockerar mig så fort jag får tag på henne.


     


    Vad gör man nu? Hur går man vidare från detta? Är det någon annan som varit i samma sits? Har gråtit och deppat i flera dagar nu, och vetskapen att jag är oskyldig har gjort smärtan så mycket värre..


     


    Händelse: Har kontakt med flera av mina tidigare partner på sociala medier och telefon (inget jag tänker på utan ser dem som vänner bara). En av dem är mitt senaste ex. Vi hade kontakt då och då, och jag var endast trevlig och social (som jag är i vanliga fall mot alla). Gick aldrig över gränsen. Gjorde varken något fysiskt eller skrev något olämpligt till henne. Berättade gång på gång att jag hade en flickvän som jag hade känslor för och var lycklig med. 


    Min flickvän kontaktar mitt ex utan min vetskap (vars anledning jag fortfarande inte vet) och där berättar mitt ex att det har varit fram och tillbaka mellan oss?!?!? Like wtf? Konfronterar mitt ex som säger att hon ej tagit mig på allvar när jag sagt att jag har flickvän, och att hon ändå hade hoppats på att vi kunde lösa allt. Efter detta dör all kontakt med min nuvarande flickvän. Hon vill inte höra något. Hon tror på mitt ex. Och mitt ex är inte villig att prata med min flickvän pga svartsjuka. Det hela känns som en mardröm....

  • Svar på tråden Falskt anklagad och lämnad för otrohet
  • zuka1
    Anonym (gg) skrev 2020-02-14 23:22:25 följande:
    Svartsjuka är inte en förbjuden känsla. Många vill få det att framstå som att den svartsjuka alltid är den dåliga människan i relationer, när det faktiskt ibland kan vara ett tecken på att partnern går över ens egna gränser.

    Jag pratar inte om att man ska bli svartsjuk på kollegor eller vänner. Jag pratar om den vänskapliga personens sätt att hantera svartsjukan. 
    Jag har förstått att man oftast inte kan styra vissa tankar och känslor, men hur man agerar utefter det är ju en helt annan sak. Tyvärr är det så att svartsjuka förstör jättemycket i en relation idag. Jag har tidigare under relationen fått ta bort kvinnliga kollegor från mina sociala medier för att min flickvän inte "gillade dem". 
  • Anonym (gg)
    zuka1 skrev 2020-02-14 23:24:14 följande:
    Och det är inte kontrollerande beteende att din partner ska behöva berätta för dig vilka han pratar med? Lite som att du ska ha "koll på" vilka han pratar med och vad han gör?

    Jag har verkligen inga problem med att inte höra av mig eller svara till ex eller andra (inte för att jag anser att jag gör något fel), men då vill jag kunna prata om det först och kunna ta det valet själv. Vill inte ha en "Du får inte ha kontakt med henne mer!!!", utan något i stil som "Jag gillar inte att hon skriver si o så, det ger mig konstig magkänsla. Kan du snälla minska kontakten?" eller något sånt. Då hade jag slutat med det. Jag hade aldrig valt någon annan före min flickvän.
    Du tänker precis som mitt ex faktiskt. Nästan så jag tror du är han :)

    grejen är väl att varför ska man behöva säga det? Hon har säkert försökt prata med dig om vissa saker, och inte känt att du lyssnar, det ska mycket till för att man helt ska bryta kontakten med någon.

    Nu kan det ju vara så att hon bara behöver tid att tänka igenom saker och faktiskt hör av sig senare.

    Du tänker på saker som du tycker av princip ska vara på ett sätt, men man är två i en relation. Att så många inte håller med dig beror inte på att du är man, det beror på att många inte tycker ditt sätt att hantera ex är normen. Det betyder inte att det är fel, om du är med en person som tänker som du. Bara att många inte gör det. Du kommer få liknande problem i de flesta relationer du har om du bara ser detta från den synvinkel du valt.
  • Anonym (Tarantino)
    zuka1 skrev 2020-02-14 23:24:14 följande:
    Och det är inte kontrollerande beteende att din partner ska behöva berätta för dig vilka han pratar med? Lite som att du ska ha "koll på" vilka han pratar med och vad han gör?

    Jag har verkligen inga problem med att inte höra av mig eller svara till ex eller andra (inte för att jag anser att jag gör något fel), men då vill jag kunna prata om det först och kunna ta det valet själv. Vill inte ha en "Du får inte ha kontakt med henne mer!!!", utan något i stil som "Jag gillar inte att hon skriver si o så, det ger mig konstig magkänsla. Kan du snälla minska kontakten?" eller något sånt. Då hade jag slutat med det. Jag hade aldrig valt någon annan före min flickvän.
    Hehe. Jag är faktiskt inte det minsta svartsjuk eller kontrollerande. Men det beror på att min partner (eller tidigare partners) heller aldrig givit mig anledning till det.

    Min nuvarande partner har t ex vänner av motsatta könet, som han även umgås med på tu man hand ibland. Men det är jag helt okej med. För de är vänner, inte före detta partners... 
    Nu har vi varit tillsammans så länge att det mest bara vore väldigt konstigt om han skulle börja ha kontakt med något gammalt ex, men om det hänt i början av vår relation...
    Ja, då hade jag faktiskt ifrågasatt varför det var så nödvändigt att vara "vän" med ett gammalt ex. Särskilt om man, som du, säger att man "bara är så social". Den som är social borde kunna hitta andra vänner än sådana den har legat med. Jag är själv väldigt social, men har inte legat med någon av dem jag benämner vänner. 

    Men ja. Har man kontakt med gamla ex, då tycker jag faktiskt att det är något man bör upplysa sin nuvarande om. Annars blir det ju som att man går bakom ryggen, att det är något man känner att man behöver dölja. 
    Dessutom får jag, liksom en del andra här, lite känslan av att du gillar bekräftelsen du fick av ett ex eftersom hon verkar ha velat ha dig tillbaka.. Och jag tycker att man borde vara nöjd med den bekräftelse man får i sin nuvarande relation. 
  • Anonym (Psss)
    zuka1 skrev 2020-02-14 22:49:54 följande:

    Vilken livlig fantasi du har! Hon har aldrig ifrågasatt eller bett mig sluta, för hon visste ej om vilka jag hade kontakt med. Lite komiskt att din fantasi inte låter tänka logiskt. Frågar någon hur det går med ens flickvän ibland så påpekar man väl att man har en flickvän när man svarar på den frågan?

    Nej, jag har aldrig varit ute efter bekräftelse eller uppmärksamhet från andra. Jag är social som kan prata med alla om allt. Så jag ser ingen läxa här att lära mig. Tack ändå för tipset!!


    Inte bara jag som har livlig fantasi då. Din flickvän också då tydligen. Det är ju hon som fått för sig att du har nåt att dölja med ditt ex. Hon har så livlig fantasi att hon till och med ringer ditt ex för att få bekräftat om hennes fantasi stämmer.

    Så nåt är det ju i ditt beteende som sätter igång fantasin hos folk uppenbarligen. Tex det faktumet att du väljer att prata en gång i veckan med en brud som vill ha dig. Det beteendet kan ju onekligen sätta igång fantasin.

    Och tydligen är det inte bara jag och din flickvän som har livlig fantasi. Ditt beteende sätter även igång fantasin hos ditt ex. För hon hade ju fått för sig ni var på G igen.

    Så du kanske borde fråga dig vilka signaler ditt beteende sänder ut eftersom alla kvinnor runt om dig verkar missuppfatta allt.
  • Anonym (Psss)
    zuka1 skrev 2020-02-14 23:01:45 följande:

    Det är nog du som bör sluta här. Du kommer med personliga påhopp utifrån dina egna moraler istället för att tänka objektivt som en mogen vuxen(?). Jag har massor med vänner som fortfarande har kontakt med sina tidigare. Det kan dem ha just för att dem kunde skiljas åt som vänner. Att du inte har det betyder inte att andra som har det gör fel. Har inte haft en enda som klagat på det innan detta.

    Men det är irrelevant. Inget av det du skriver svarar på mitt inlägg, så du kanske ska spara dina moraler till dig själv och låta vuxna ta diskussionen här? 


    Du kan ha hur många vänner som helst som har skilts åt som vänner och fortfarande kan ha kontakt. Men det är ju inte riktigt jämförbart med dig och ditt ex. För hon har ju velat ha tillbaka dig och dessutom även trott att ni var på gång igen. Redan där är balansen att ni bara är vänner rubbad. En vill mer. Och det är fräckt mot din flickvän att ha kontakt med en tjej som är ute efter mer. Kan du inte förstå Det?

    Oavsett om man ska bör ha kontakt med ex eller inte om man är i ett förhållande. Oavsett om man bör ha vänner av samma kön eller inte. Oavsett om din partner är svartsjuk eller inte: ha inte kontakt med nån som är ute efter dig.
  • Cheescake
    zuka1 skrev 2020-02-14 22:36:24 följande:

    De flesta verkar inte ha läst min post noga. På första meningen på händelsen står det klart och tydligt att jag har kontakt med FLERA av dem jag har träffat tidigare. Vill alla dem som kontaktar mig eller frågar om träff även ha mig? Det tror jag inte. Jag är inte någon sorts player. Är bara social. ALLA jag känner VET att jag har flickvän. Och det var inte så att jag hördes med mitt ex varje dag, det kanske var EN gång/v. 

     

    Men känns som att folk här inne behandlar kön olika? Hade det varit tvärtom, där en kvinna råkat ut för detta, så hade vanliga responsen blivit att killen är för svartsjuk och kontrollerande, och att man självklart ska kunna ha kontakt med sina tidigare utan att det ska behöva betyda något. Tror ni missar poängen med inlägget dock. Ett fungerande och hälsosamt förhållande byggs på KOMMUNIKATION. Hade min flickvän pratat med mig om att hon ogillar vissa saker, så hade detta kunna lösas så mycket smidigare. Det gör mig inget att ha kontakt med sina tidigare, gäller för båda två, men om hon skulle ogilla det så skulle jag inte riskera förhållandet för någon som inte betyder något för mig längre.


    Om min sambo hade haft kontakt med flera av sina ex eller folk han dejtat etc så hade jag börjar undra rejält. Det är inte normalt att ha kontakt med sina ex. Och definitivt inte en gång i veckan. Har man barn tillsammans då är det dock normalt och ok att ha kontakt regelbundet.
  • Cheescake
    zuka1 skrev 2020-02-14 23:16:22 följande:

    Hade du även tröttnat på en kille som snackar med flera tjejer (som vänner) som han aldrig haft någon sorts relation till innan? Svaret på den frågan är ja även om du inte vågat erkänna det. Och det där är just svartsjuka. Det handlar inte om ex. Det handlar oftast om motsatta könet man känner sig hotad av. Folks som skriver att dem inte är svartsjuka är dem som är just svartsjuka oftast. 


    Det är stor skillnad på vänner (som man aldrig haft en relation med eller känslor för) och ex. Både för killar och tjejer.
  • Anonym (Tjej)

    Zuka 1

    Vilken livlig fantasi du har! Hon har aldrig ifrågasatt eller bett mig sluta, för hon visste ej om vilka jag hade kontakt med. Lite komiskt att din fantasi inte låter tänka logiskt. Frågar någon hur det går med ens flickvän ibland så påpekar man väl att man har en flickvän när man svarar på den frågan?

    ...

    Menar du att din flickvän inte visste att du hade kontakt med dina ex?

    Därav ett ex som fortfarande var intresserad av dig?

    Då har du inte varit ärlig mot henne. Så ja jag kan förstår hennes reaktion. Det blev nog en överraskning för henne.

    Jag antar hon misstänkte något med din sk vän. Och när hon valde att fråga henne så fick hon till svar att det var ditt ex och att ni har varit lite fram och tillbaka men försöker lösa det.

    Aj,aj..

    Klart din flickvän gick. Hon vill inte hamna i någon tvist mellan dig och ditt ex för att du tycker man kan vara vänner med någon som tror att ni håller på att lösa det och ska bli tillsammans igen.

    Det är inte rättvist mot din flickvän.

    Är exet bara för att du vill ha en vän eller vill du inte stänga dörren helt i fall att?

    Du lura ditt ex genom att ge henne hopp och din flickvän när du inte var ärlig mot henne.

    Personligen tycker jag inte man ska vara vän med sina ex om det inte finns en riktig bra anledning.

    Ingen tjej vill vara ytterligare en i mängden bland alla dina ex.

    Det känns inte seriöst av dig.

  • 2702

    Det är som att jag skulle kunna vara flickvännen, för jag lever ännu i ungefär samma situation.

    I mitt fall skulle jag gärna ta emot en förklaring till varför detta ex som min (ex)partner dejtade innan mig är så pass viktig att han bara måste chatta med henne varje vecka. Min expartner däremot vill inte ge någon mer förklaring än att de är goda vänner...

    Han anser inte att han har gjort något fel utan det är jag som är för svartsjuk.

    Det är tråkigt men på dessa grunder går det inte att ha ett stabilt förhållande.

    Mitt råd till dig är att avvakta och se om du får förklara dig vid ett senare tillfälle. Just nu är hon nog bara sårad och rätt så förbannad och besviken på dig.

  • Anonym (ppp)

    TS, det låter på alla dina inlägg som om du bara MÅSTE ha kontakt med detta ex - och då blir det per automatik så att det är den nya tjejen som tänker "fel". 

    Du kanske inte är så gammal? Jag får i alla fall intrycket av en person som inte helt lärt sig de sociala koder som oftast behövs för att klara av att ha ett riktigt förhållande. Inget fel att ha kontakt med vänner av andra könet men just den här tjejen, som uppenbarligen hoppas på att ni ska bli ihop igen, är inte ett smart val att ha som kompis när du har en ny tjej. OCH att prata med denne ca 1 gång i veckan - varför? Pratar du med alla dina vänner en gång i veckan eller bara henne? 
    Vad kan ni ha att prata om som måste göras så ofta? 

    Nej, här osar det katt. Antingen är du så naiv att du helt enkelt inte fattat att exet vill ha dig tillbaka eller så gillar du att ha ett litet "harem" av gamla ex. En del gillar känslan av att det finns en liten kanal kvar, som ger lite uppmärksamhet, även om man inte vill vara ihop med dem igen. En del människor har svårt att kapa gamla kontakter utan "samlar" på dem, men man kanske behöver fundera över sig själv i så fall, varför är det viktigt att ha kvar gamla ex? Helt ok om man är singel men inte alltid när man satsar på en ny relation. 

    Jag förstår att du blev upprörd över att tjejen tog kontakt med exet utan att du visste det MEN om inget alls fanns där att oroa sig över, borde det inte ha stört dig. Nu svarade exet saker som inte stämmer, men du borde nog ha fattat vad den tjejen var ute efter eftersom hon klänger sig fast vid dig. 

    Så, du får välja hur du vill ha ditt liv: är det viktigare att ha kvar ex till varje pris eller är det viktigare att prioritera en ny relation, vilket kan innebära att man får sluta ha kontakt med ett färskt ex? 

Svar på tråden Falskt anklagad och lämnad för otrohet