• Anonym (Blir knäpp)

    Sonens flickvän extremt högljudd i sängen

    Alltså, jag håller på att bli knäpp! Min 17-åring och hans flickvän har sex på hans rum typ hela tiden hon är här. Det i sig stör mig så klart inte, det som stör mig är att tjejen är extremt högljudd. Hon frustar och skriker och stönar så det ekar i hela lägenheten, det hörs till och med genom tv-ljudet om vi sitter och kollar på tv... och hans syskon tycker ju också att det känns ganska awkward... Enda sättet att slippa höra dem är att sitta med lurarna i öronen och spela hög musik.

    Jag är kanske gammeldags eller pryd eller nåt, jag vet inte, men jag tycker inte att det här känns helt ok. Man minns ju när man själv var tonåring, hade man sex på pojkvännens rum när nån annan var hemma så hade man det jääävligt tyst... man skulle ju ha skämts ögonen ur sig om hans mamma och/eller syskon hade hört en. Nu tycker jag iofs att det är jättebra att de inte skäms för att de har sex, men det blir ganska jobbigt att lyssna på... 

    Hur skulle ni reagera? Skulle ni säga till sonen? Och i så fall vad skulle ni säga??

    Tacksam för alla tankar jag kan få, och OBS!! Detta är inte en trolltråd, även om jag helt fattar att det kan verka så... känns som en ganska absurd situation att befinna sig i...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-17 12:31
    För att uppdatera lite så pratade jag med sonen igår morse (16/2), när flickvännen gett sig av, och han sa att han skulle prata med henne; han har tydligen försökt lite fint själv, men så blir hon så "carried away" (hans ord) och kan inte hejda sig, och han har väl inte riktigt velat säga till så hon fattar att han menar det heller. Jag sa att han alltid kan säga att jag kommer att prata med henne om det inte blir bättre... Hon kommer hit igen i eftermiddag, så vi får väl se hur det går :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-19 11:39
    Vill bara säga tack till alla som kommit med tips och råd. Mitt samtal med sonen har haft önskad effekt, och även om det fortfarande hörs att de har sex när det är tyst i övrigt, så är det inget som stör längre :)

  • Svar på tråden Sonens flickvän extremt högljudd i sängen
  • caveat emptor

    Jag hade inte ens gått via sonen, jag hade sagt till hans flickvän direkt. Jag antar att ni föräldrar tar hänsyn till att det finns fler i huset när ni har sex och det kan ni kräva av er son med flickvän också. Lite konstigt att din son inte redan har sagt till henne i och för sig. "Ingen i familjen känner sig bekväm med att höra dina sexljud och jag förväntar mig att du respekterar oss hädanefter och dämpar dig", det räcker väl så?

  • pyssel

    Säg så här till båda samtidigt: "Minns ju själv hur det var när man var ung och hade sex hemma, att man försökte vara tyst för att visa hänsyn. Vi försöker ju höra vad som sägs på tv:n och så det finns ju yngre barn här... " Förstår de inte då får du vara ännu tydligare.


    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (444)

    Sätt er ner och prata med dem.

    Förklara att även om man har sex måste man ta hänsyn till de andra som vistas i huset/ lägenheten. Fråga sonen om han skulle tycka att det var ok om i föräldrar lät högljutt osv.

  • Anonym (Blir knäpp)
    caveat emptor skrev 2020-02-15 13:48:51 följande:

    Jag hade inte ens gått via sonen, jag hade sagt till hans flickvän direkt. Jag antar att ni föräldrar tar hänsyn till att det finns fler i huset när ni har sex och det kan ni kräva av er son med flickvän också. Lite konstigt att din son inte redan har sagt till henne i och för sig. "Ingen i familjen känner sig bekväm med att höra dina sexljud och jag förväntar mig att du respekterar oss hädanefter och dämpar dig", det räcker väl så?


    pyssel skrev 2020-02-15 13:50:24 följande:

    Säg så här till båda samtidigt: "Minns ju själv hur det var när man var ung och hade sex hemma, att man försökte vara tyst för att visa hänsyn. Vi försöker ju höra vad som sägs på tv:n och så det finns ju yngre barn här... " Förstår de inte då får du vara ännu tydligare.


    Tack för era svar! Ni tycker inte att det är ofint då..? Känns ju bara jävligt pinsamt att säga till känner jag... 
  • Anonym (inte för alla)
    Anonym (Blir knäpp) skrev 2020-02-15 14:08:35 följande:

    Tack för era svar! Ni tycker inte att det är ofint då..? Känns ju bara jävligt pinsamt att säga till känner jag... 


    Absolut inte. Du säger väl till dina barn om dom spelar för hög musik, eller har Tv:n på hög volym, om någon försöker vila och dom lever om mycket. Samma princip. Man ska visa hänsyn och respektera dom andra man bor med.
  • Anonym (Blir knäpp)
    Anonym (444) skrev 2020-02-15 14:01:59 följande:

    Sätt er ner och prata med dem.

    Förklara att även om man har sex måste man ta hänsyn till de andra som vistas i huset/ lägenheten. Fråga sonen om han skulle tycka att det var ok om i föräldrar lät högljutt osv.


    Mm... alltså, pappan är inte med i bilden längre, men visst, han (sonen alltså) skulle ju ändå kunna tänka sig hur det skulle vara...
  • Anonym (Blir knäpp)
    Anonym (inte för alla) skrev 2020-02-15 14:11:12 följande:
    Absolut inte. Du säger väl till dina barn om dom spelar för hög musik, eller har Tv:n på hög volym, om någon försöker vila och dom lever om mycket. Samma princip. Man ska visa hänsyn och respektera dom andra man bor med.
    Det är ju sant iofs :) Bara lite känsligt när det är just sex det handlar om... 
  • pyssel
    Anonym (Blir knäpp) skrev 2020-02-15 14:08:35 följande:

    Tack för era svar! Ni tycker inte att det är ofint då..? Känns ju bara jävligt pinsamt att säga till känner jag... 


    Det är ju för att de flesta själv är finkänsliga som det känns pinsamt, både när det gäller att invadera andra med sitt sexliv och att prata om känsliga saker.

    Tänk att det är lärdomar de behöver, och märks det på dig att du tycker det är pinsamt, ja desto större lärdom för dem vad detta handlar om =)
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Pappa)

    Visst, klart man kan säga till, och ifrån, och man kan ta en väldigt vuxen approach kring det hela, och prata om störmoment och ljudnivåer och dra paralleller till "hög musik" etc. 

    Men visst har du rätt TS, klart det kan kännas lite pinsamt - både att höra vad som pågår i ett angränsade rum - men också hur man ska ta snacket.

    Om det nu (ursäkta uttrycket) - "knullas som kaniner" hela tiden, och det är högljutt hela tiden och det stör dig och andra familjemedlemmar så är det väl självklart att du ska ta upp det.

    Personligen så hade börjat med mitt egna barn (!), och om det sedan behövs, ta det med båda två. Jag hade inte gått på mina barns pojk/flickvänner. Det tror jag inte är rätt väg att gå helt enkelt. Det kan ju sluta på ett tråkigt sätt, för din son, för hans flickvän. Kanske slutar det med att de inte vill umgås tillsammans hemma hos dig/er...

    De kanske inte är helt medvetna om hur pass mycket det låter och hur mycket det "hörs"...

    Nää, ta det med din grabb, passa på att prata om sex-och samlevnad och vikten av att skydda sig, att vara respektfull etc bla bla.

    I grund så är ju sex något positivt mellan två personer. Tycker nog att man ska vara försiktigt så det inte blir något "skamfullt" över det hela, och den här "situationen".

  • Anonym (Blir knäpp)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-02-15 14:53:47 följande:

    Visst, klart man kan säga till, och ifrån, och man kan ta en väldigt vuxen approach kring det hela, och prata om störmoment och ljudnivåer och dra paralleller till "hög musik" etc. 

    Men visst har du rätt TS, klart det kan kännas lite pinsamt - både att höra vad som pågår i ett angränsade rum - men också hur man ska ta snacket.

    Om det nu (ursäkta uttrycket) - "knullas som kaniner" hela tiden, och det är högljutt hela tiden och det stör dig och andra familjemedlemmar så är det väl självklart att du ska ta upp det.

    Personligen så hade börjat med mitt egna barn (!), och om det sedan behövs, ta det med båda två. Jag hade inte gått på mina barns pojk/flickvänner. Det tror jag inte är rätt väg att gå helt enkelt. Det kan ju sluta på ett tråkigt sätt, för din son, för hans flickvän. Kanske slutar det med att de inte vill umgås tillsammans hemma hos dig/er...

    De kanske inte är helt medvetna om hur pass mycket det låter och hur mycket det "hörs"...

    Nää, ta det med din grabb, passa på att prata om sex-och samlevnad och vikten av att skydda sig, att vara respektfull etc bla bla.

    I grund så är ju sex något positivt mellan två personer. Tycker nog att man ska vara försiktigt så det inte blir något "skamfullt" över det hela, och den här "situationen".


    Precis!!! Exakt som du säger: jag vill inte att det ska bli konstigt och kännas som att jag skuldbelägger sexet i sig!

    Jag känner nog som du skriver också: att det blir bättre att ta det med sonen enbart, i alla fall som ett första steg. Tack!!
Svar på tråden Sonens flickvän extremt högljudd i sängen