• Sat 15 Feb 2020 21:44
    1806 visningar
    10 svar
    10
    1806

    Sluta som chef

    Hej!

    Jag har ett stort val att göra som tynger mig. Jag har under 6år varit mellanchef på ett företag där arbetsbördan blivit allt tyngre, företagspolitik som jag inte kan stå bakom osv. Min hälsa har blivit påverkad till den grad att jag har sömnproblem och ångest.

    Valet i sig är ganska enkelt då jag måste sätta hälsan och familjen först. Jag kommer då att bli kollektivare igen, någon här som har gjort det klivet ?ned? och vill dela med sig av erfarenheter? Jag kommer ursprungligen från produktionen.

  • Svar på tråden Sluta som chef
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 15 Feb 2020 21:50
    #1

    Min man är mellanchef och försöker förgäves ta sig ur den karusellen... Han har sökt hur många jobb som helst och får intervjuer men jag börjar misstänka att han är överkvalificerad. De enda jobb han får är andra chefsjobb =/

    Ledsen, det är ju inte det positiva besked du ville höra så klart men det finns iaf fler i samma sits och det kan vara tufft att hitta något annat. Mitt råd är att titta på någon slags yrkesutbildning som du kan söka dig vidare inom senare.

  • Sat 15 Feb 2020 22:06
    #2

    Tack för svar!

    Jag har faktiskt funderat på att läsa högskola men saken är den att jag trivs med personal och arbetsplats. Bara det att min roll känns inte bra för mig nu.

    Någon annan med erfarenheter?

  • Anonym (Exche­f)
    Sat 15 Feb 2020 22:18
    #3

    Hej

    Har själv tagit det steget för ett år sedan. Arbetat som mellanchef I ca 8-9 år, men det blev allt mer tufft och svårt att kombinera med familjelivet tyckte jag. Mina barn avskydde att jag ?jämt? pratade i telefon och inte kunde vara ledig och fri ens helger och röda dagar eftersom personalen hela tiden kontaktade mig. Ångrar verkligen inte mitt beslut att kliva av. Det bästa jag gjort. Hade dock tur att få ett nytt arbete som är ganska kvalificerat så det blev inte allt för stor löneskillnad. Nu är jag ledig på riktigt under helger, semestrar och röda dagar och kan helt fokusera på familj och återhämtning.

  • Anonym (Monik­a)
    Sat 15 Feb 2020 23:17
    #4

    Jag har gjort det. Är socionom. Efter fem år som chef inom personlig assistans bytte jag jobb till socialsekreterare. Gick ner 500 kr i lön. Innan skatt. Så värt det. Jag är ledig när jag är ledig, bara en sån sak. Jag ser det dock inte som att jag "tagit ett kliv nedåt", utan ett kliv åt sidan.

  • Anonym (N)
    Wed 4 Mar 2020 23:02
    #5

    Är precis i samma sits, men ej chef.

    När arbetsmiljön och belastningen blrjar att gå ut över hälsan startar funderingarna..

  • Anonym (tobbe­)
    Wed 4 Mar 2020 23:17
    #6

    Låter som det bästa för dig vore att gå ner i produktionen. Bör inte vara några problem är du orolig för hur det blir med kollegorna som du tidigare varit chef för? Om du har en bra relation med dom bör det inte vara något problem. Själv skulle jag aldrig ta ett chefsjobb det tar bara en massa tid från annat. Livet är till för att levas.

  • Thu 5 Mar 2020 05:09
    #7
    Anonym (Monika) skrev 2020-02-15 23:17:12 följande:

    Jag har gjort det. Är socionom. Efter fem år som chef inom personlig assistans bytte jag jobb till socialsekreterare. Gick ner 500 kr i lön. Innan skatt. Så värt det. Jag är ledig när jag är ledig, bara en sån sak. Jag ser det dock inte som att jag "tagit ett kliv nedåt", utan ett kliv åt sidan.


    Detta gjorde jag med, gjorde mig av med det så tärande personalansvaret och sökte en kvalificerad roll med mycket ansvar och inflytande med samma peng. Ett steg i sidled. Är väldigt nöjd med det, rekommenderas när chefsrollen blir för tärande.
  • Anonym (Jag med)
    Thu 5 Mar 2020 05:28
    #8

    Jag gjorde det men bytte bransch, blev dock efter ett par år chef även där, vissa människor är helt enkelt chefsmaterial tror jag, idag är jag egen företagare.

    Det jag tyckte var svårast var att arbeta under någon, jag trivs bäst när jag får ta eget ansvar och har fria tyglar så att säga.

    När jag bytte bransch va jag endast 26 och det hade säkert betydelse, nu vet jag inte hur gammal din man är men han kan lätt bli bortsållad då han som du säger anses överkvalificerad speciellt om han är över 35 skulle jag säga, kan inte riktigt förklara varför men det känns så :)

    Kan han "dumma" till cvt lite, istället för att skriva chef så arbetare med personalansvar eller liknande?

  • Jonnyn­ilsson
    Thu 5 Mar 2020 07:01
    #9

    Min fru var mellanchef och kämpade sig in kaklet med huvudet före. Det blev en rejäl krasch och hon lider fortfarande av sviterna så här 15 år senare.

    Problemet på hennes arbetsplats var att hennes chef (platschef) inte tog sitt ansvar som chef.

    Sedan flera år jobbar hon som vanlig anställd med lägre lön men mår så mycket bättre då jobbet inte följer med hem.

  • Anonym (H)
    Thu 5 Mar 2020 08:02
    #10

    Jag har tagit steget att lämna ett chefsjobb. Jobbar dock inte inom produktion utan IT, stort privat företag. Jobbade som chef i 4 år vilket var åtminstone två år för länge. Det var en middle management squeeze som var helt vedervärdig.

    I samband med en fusion lyckades jag rädda mig själv till en annan tjänst (projektledning) inom samma bolag. Fick behålla min lön, vilket iofs inte var orimligt. Men nu slipper jag psykopatiska högre chefer, kravmaskiner till säljare och personalansvaret.

    Livet är kort, att gå tillbaka till produktion om det är det du vill och få tillbaka din själaro. Det är värt allt.

Svar på tråden Sluta som chef