• Sun 16 Feb 2020 11:56
    639 visningar
    4 svar
    4
    639

    Jobb efter missfall/akut-skrapning

    Då jag inte har så många i min närhet med samma erfarenhet skulle det vara intressant armar höra från andra som kanske har det.

    Jag var gravid för första gången och fick veta att det var ett uteblivet missfall under KUB i vecka 13+2. Hela graviditeten har varit en bergochdalbana från att ha plussat i slutet av nov till att drabbas av blödningar i december (som alla trodde var ett missfall) till att i januari se hjärnaktivitet hos gyn för att nu få bekräftat att det stannade av. Under alla känslostormar har jag arbetat och skött mitt jobb helt felfritt.

    Dagen efter KUB drabbades jag av blödningar med stora klumpar, vilket jag tolkade som att graviditeten/missfallet nu var på väg ut av sig själv. Dock fick jag två dagar efter akutskrapas mitt i natten då blödningarna blev så omfattade och ville inte sluta. Både efter beskedet på KUB och efter att jag dagen efter fått komma hem efter min akutskrapning (där jag förlorat mycket blod) arbetade jag. Dock hemifrån. Min chef (som vet om allt) ringer då mig ändå, frågar inte hur jag mår, och börjar ge mig nya arbetsuppgifter eller diskuterar befintliga. När jag sen går in till jobbet en dag för att få saker gjorda på plats innan tre dagars semester, frågar han mig om jag ska ta med mig datornörd semestern så jag kan göra lite från den om han skulle behöva det. Inte någonstans under allt frågar han mig hur jag mår eller om jag orkar jobba. Jättekonstigt när jag vet att han själv har en historia av flera missfall med hans fru.

    Min fråga är nu... hur skulle ni hanterat allt? Hur gick ni tillbaka till arbetet efter missfall och skrapningar (speciell oplanerade akutskrapningar)? Hur förstående var chefen/arbetsplatsen?

  • Svar på tråden Jobb efter missfall/akut-skrapning
  • Mon 17 Feb 2020 08:46
    #1

    Tror att han är förstående men inte vill nämna det för att inte göra det värre för dig :) men berätta för honom Hur du känner

  • Anonym (Lina)
    Mon 17 Feb 2020 19:36
    #2

    Jag har en liknande erfarenhet med missfall i 11+5 som blödde så mycket att jag fick akutskrapas. Jag var chockad och var först hemma en vecka som man ju får utan sjukintyg, sedan gick jag till vårdcentralen och fick ytterligare två veckors sjukskrivning från den läkaren som tyckte jag behövde vila och återhämta mig.

    Jag tycker verkligen du borde vara hemma, åtminstone en vecka! Herregud det är ju superkämpigt det du går igenom. Din chef verkar på ett sätt ganska oförstående, ja, men har du å andra sidan sagt att du kan jobba så måste väl hen förutsätta att du kan det... även om man kan tycka att det vore på sin plats att visa lite medmänsklighet.

  • Anonym (Lina)
    Mon 17 Feb 2020 19:36
    #3

    Jag har en liknande erfarenhet med missfall i 11+5 som blödde så mycket att jag fick akutskrapas. Jag var chockad och var först hemma en vecka som man ju får utan sjukintyg, sedan gick jag till vårdcentralen och fick ytterligare två veckors sjukskrivning från den läkaren som tyckte jag behövde vila och återhämta mig.

    Jag tycker verkligen du borde vara hemma, åtminstone en vecka! Herregud det är ju superkämpigt det du går igenom. Din chef verkar på ett sätt ganska oförstående, ja, men har du å andra sidan sagt att du kan jobba så måste väl hen förutsätta att du kan det... även om man kan tycka att det vore på sin plats att visa lite medmänsklighet.

  • Mon 17 Feb 2020 21:44
    #4

    Jag drabbades av ett missfall i v 12 och fick genomgå cytotec behandling , jag var hemma två- tre dagar först över själva behandlings dagarna . Sen drabbades jag av en infektion i livmodern o fick göra om behandlingen . Blev då förlängt sjukskriven en vecka ca.

    Jag berättade för min chef som bemötte mig respektfullt och beklagade men vi diskuterade det sen inte vidare vilket för mig var helt rätt . Var inte intresserad av att ta detaljerna med henne utan hellre gå tillbaka till normal vardag . Tycker du skulle varit sjukskriven åtminstånde några dagar för att hantera det fysiska o landa emotionellt . Men Jobbar du så jobbar du ju oavsett om du gör det på arbetsplatsen eller hemma så jag vet inte om jag tycker att din chef gjort nått fel.

Svar på tråden Jobb efter missfall/akut-skrapning