• Nobbe

    Jag har 15000kr i månaden i räkningar.

    Jag betalar 15000kr i månaden i räkningar att betala själv.

    Tycker att jag känner mej väldigt dålig som har så mycket att betala. Men det kanske inte är konstigt att har den summan att betala i månaden?


    Räkningar
  • Svar på tråden Jag har 15000kr i månaden i räkningar.
  • MRAKas
    Anonym (Pappa) skrev 2020-02-16 23:00:26 följande:
    Jo, TS ger tillräkligt med info för att lista ut lånets storlek. Inklusive ränta så. 6000 x 12 x 10 fixar de flesta att räkna ut. Det spelar inte så mycket roll vat TS faktiskt lånade, det är så här mycket han ska betala.
    Den otroligt avancerade matematiska ekvationen lyckas även jag reda ut.

    Men faktum kvarstår att återbetalningsbeloppet säger absolut ingenting om lånets storlek.

    När någon uttrycker sig "ca 700.000:- i blancolån? Hoppla." så gör jag antagandet att denna syftar på lånesumman.
    Jag ville då göra en poäng av att återbetalningsbeloppet säger absolut ingenting om storleken på lånesumman.
  • Arboga
    MRAKas skrev 2020-02-16 23:35:11 följande:
    Den otroligt avancerade matematiska ekvationen lyckas även jag reda ut.

    Men faktum kvarstår att återbetalningsbeloppet säger absolut ingenting om lånets storlek.

    När någon uttrycker sig "ca 700.000:- i blancolån? Hoppla." så gör jag antagandet att denna syftar på lånesumman.
    Jag ville då göra en poäng av att återbetalningsbeloppet säger absolut ingenting om storleken på lånesumman.
    Ca 700.000:-, det är vad lånet kostar, det är det enda viktiga i det lånet, dina antaganden är helt ointressanta.
  • MRAKas
    Arboga skrev 2020-02-17 00:54:15 följande:
    Ca 700.000:-, det är vad lånet kostar, det är det enda viktiga i det lånet, dina antaganden är helt ointressanta.
    Så du menar alltså att när folk i allmänhet uttrycker sig att "jag har 700.000 i blancolån" så har de räknat ut totala återbetalningsbeloppet o syftar till den summan?
  • Arboga
    MRAKas skrev 2020-02-17 07:28:30 följande:
    Så du menar alltså att när folk i allmänhet uttrycker sig att "jag har 700.000 i blancolån" så har de räknat ut totala återbetalningsbeloppet o syftar till den summan?
    Jag håller mig till fakta, om du väljer att försköna lån så fortsätt du med det (det låter som att du har dyra lån själv). 

    PS.
    Kolla på lyxfällan då dom är bra på att förklara vad lån kostar med räntor osv på ett inte förskönande sätt.
    Då kanske du fattar.
  • Anonym (myself)

    Låter väldigt mycket, tycker jag. Vi har knappt 14.300 under senaste månaden och då är vi tre person (2 vuxna + 1 barn), och beloppet inkluderar alla våra fasta kostnader (förutom bolån).

  • Mandel
    Nobbe skrev 2020-02-16 15:04:34 följande:

    Hur mycket tycker ni man ska ha kvar av lönen när räkningarna är betalda? Vad e bra?


    Fast man kan ju inte bara titta så utan det man måste titta på är vad man har för räkningar och vad det som blir kvar ska gå till.
    Räkningar kan vara helt "onödiga" saker som böcker, filmer, spel, kläder osv. likväl som det är bra saker som mat och drivmedel.

    Bättre att se över sina totala kostnader och utgifter oavsett om det kommer en räkningen eller om man drar kortet i butik och sedan jobba utifrån det.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Isabell)

    Vi har 20200 kronor i utgifter per månad och ca 40000 kronor i inkomster.
    Då är det i utgifterna inräknat bolån, alla driftkostnader för en villa 161 kvm, försäkring på hus/hem, två barn, två vuxna och bil, a-kassa/fackavgifter, mobiltelefoner, bränsle och även mat. Så jag skulle säga att 15000 är relativt högt för en vuxen. Nu bor vi förvisso i en mindre stad i norra Sverige, men ändå

  • MRAKas
    Arboga skrev 2020-02-17 10:33:48 följande:
    Jag håller mig till fakta, om du väljer att försköna lån så fortsätt du med det (det låter som att du har dyra lån själv). 

    PS.
    Kolla på lyxfällan då dom är bra på att förklara vad lån kostar med räntor osv på ett inte förskönande sätt.
    Då kanske du fattar.
    Jag anser mig tvärtom vara fullt insatt i hur detta fungerar.

    Om du behöver få det förklarat för dig på en 5årings nivå som de hålls med i lyxfällan så tror jag nog att jag har aningen djupare kunskaper än dig.

    Jag har enbart haft hypotektlån, aldrig lånat till nått annat än lägenheter och fastigheter. Köpte min första lägenhet för över 20år sen, har sen dess ägt 4 lägenheter och 2 fastigheter, varav en fastighet var ett nybygge.

    Om du lever i tro att den genomsnittlige människan syftar på det totala återbetalningsbeloppet när de nämner ett belopp som de har i lån så är du ganska verklighetsfrånvänd. Gemene man har tyvärr idag otroligt dålig koll på hur det fungerar med lån/krediter och olika avbetalningar överlag.
    Det är ju bara att titta igenom valfritt avsnitt av lyxfällan som du själv använde som referens...
  • Arboga
    MRAKas skrev 2020-02-17 12:00:47 följande:
    Jag anser mig tvärtom vara fullt insatt i hur detta fungerar.

    Om du behöver få det förklarat för dig på en 5årings nivå som de hålls med i lyxfällan så tror jag nog att jag har aningen djupare kunskaper än dig.

    Jag har enbart haft hypotektlån, aldrig lånat till nått annat än lägenheter och fastigheter. Köpte min första lägenhet för över 20år sen, har sen dess ägt 4 lägenheter och 2 fastigheter, varav en fastighet var ett nybygge.

    Om du lever i tro att den genomsnittlige människan syftar på det totala återbetalningsbeloppet när de nämner ett belopp som de har i lån så är du ganska verklighetsfrånvänd. Gemene man har tyvärr idag otroligt dålig koll på hur det fungerar med lån/krediter och olika avbetalningar överlag.
    Det är ju bara att titta igenom valfritt avsnitt av lyxfällan som du själv använde som referens...
    Haha, försökte du imponera på mig där? 4 lägenheter, 1 nybygge, ojdå..
    Jag är helt ointresserad av hur du har lånat.
    Du refererar till det jag redan har refererat till.. Bra jobbat.
    Lägg ner nu.
  • MRAKas
    Arboga skrev 2020-02-17 14:30:51 följande:
    Haha, försökte du imponera på mig där? 4 lägenheter, 1 nybygge, ojdå..
    Jag är helt ointresserad av hur du har lånat.
    Du refererar till det jag redan har refererat till.. Bra jobbat.
    Lägg ner nu.
    Anledningen till att programmet lyxfällan ens finns är ju pga att gemene man har precis noll koll på hur man hanterar sin vardagsekonomi på ett vettigt sätt.

    Du argumenterar på fullaste allvar att du tror att folk avser det totala återbetalningsbeloppet när de anger ett belopp på hur mycket de har i lån i ett vardagligt samtal?

    Jag lovar dig att 99 av 100 har inte den blekaste aning hur mycket det totala återbetalningsbeloppet på deras lån är.
    De vet förmodligen hur stort belopp lånet var på initialt, de flesta har nog även rätt bra koll på beloppet som ska betalas varje månad....
    Men sen går det utför med kunskaperna för gemene man, de allra flesta har inte en aning om hur stor del som är ränta eller amortering av det de betalar varje månad ens, eller vad de har för effektiv ränta,  än mindre hur stort det totala återbetalningsbeloppet är.

    När de överväldigande majoritet av "vanlig folk" i ett vardagligt samtal säger att de har 100.000 i lån så betyder det att de har lånat 100.000, inte att de har lånat 50.000 med urusla villkor o har 100.000 som totalt återbetalningsbelopp.

    Om du tror något annat så har du fel helt enkelt.

    Jag inser också att du endast trollar, eller är för insnöad i din egen världsbild för att vara mottaglig för en vettig diskussion. Så jag ödslar inte mer tid på detta.
Svar på tråden Jag har 15000kr i månaden i räkningar.