• Anonym (Välje­r bort egna barn?)
    Sun 16 Feb 2020 15:09
    539 visningar
    4 svar
    4
    539

    Välja bort att skaffa barn pga psykisk ohälsa?

    Tycker ni att jag gör rätt här? Efter en hel del väldigt jobbig självrannsakan har jag kommit fram till att jag inte skall skaffa några egna barn. Det här är väldigt jobbigt för mig eftersom jag samtidigt på sätt och vis vill ha barn.

    Men det finns så många problem. Jag vet dessutom att psykisk ohälsa är ärftlig...men jag vet inte till vilken grad.

    Jag själv har ADHD och Borderline Personlighetsstörning. Min pappa var missbrukare och bipolär. Min mamma var missbrukare och borderline personlighetsstörd som jag fast mycket värre. Vet inte om det är själva sjukdomen som var värre för henne eller om det var personligheten och missbruket som fick henne att vara som hon var. Mina syskon och halvsyskon har alla diagnoser och missbruk. jag har ingen kontakt med dem. Orkar inte det.

    Själv har jag aldrig missbrukat eller ens testat, men jag är liksom den enda i familjen det har gått bra för. Jag har ett jobb som är helt ok, en sambo som jag älskar och ett bonusbarn som är underbart. Få men härliga vänner. Inga skulder. Att skaffa barn skulle kanske vara att pressa ödet för mig? Att be om för mycket?

    Min sambo säger att jag bara är 24 och inte behöver ta några sådana beslut än. Att jag skall sluta plåga mig med sådana funderingar då jag mår dåligt över det. Att det kan vara helt annorlunda och att jag kanske känner tvärtom om 5 år. Men jag vet inte. Kanske är det bättre att ta ett beslut nu och hålla fast vid det istället för att skjuta upp det och få ångest då istället för nu.

    Jag vet inte vad jag vill med detta, bara bolla lite funderingar... 

  • Svar på tråden Välja bort att skaffa barn pga psykisk ohälsa?
  • Anonym (M)
    Sun 16 Feb 2020 15:17
    #1

    Jag tycker ju inte att personer med psykisk ohälsa bör skaffa barn. Dels för risken med ärftlighet men också för att jag tycker alla barn borde få växa upp med trygga, stabila föräldrar. Och det säger jag då jag har egna erfarenheter av sånt här, barnen blir lidande och de har inte bett om att bli födda.

  • Anonym (Anna)
    Sun 16 Feb 2020 15:19
    #2
    Anonym (Väljer bort egna barn?) skrev 2020-02-16 15:09:02 följande:

    Tycker ni att jag gör rätt här? Efter en hel del väldigt jobbig självrannsakan har jag kommit fram till att jag inte skall skaffa några egna barn. Det här är väldigt jobbigt för mig eftersom jag samtidigt på sätt och vis vill ha barn.

    Men det finns så många problem. Jag vet dessutom att psykisk ohälsa är ärftlig...men jag vet inte till vilken grad.

    Jag själv har ADHD och Borderline Personlighetsstörning. Min pappa var missbrukare och bipolär. Min mamma var missbrukare och borderline personlighetsstörd som jag fast mycket värre. Vet inte om det är själva sjukdomen som var värre för henne eller om det var personligheten och missbruket som fick henne att vara som hon var. Mina syskon och halvsyskon har alla diagnoser och missbruk. jag har ingen kontakt med dem. Orkar inte det.

    Själv har jag aldrig missbrukat eller ens testat, men jag är liksom den enda i familjen det har gått bra för. Jag har ett jobb som är helt ok, en sambo som jag älskar och ett bonusbarn som är underbart. Få men härliga vänner. Inga skulder. Att skaffa barn skulle kanske vara att pressa ödet för mig? Att be om för mycket?

    Min sambo säger att jag bara är 24 och inte behöver ta några sådana beslut än. Att jag skall sluta plåga mig med sådana funderingar då jag mår dåligt över det. Att det kan vara helt annorlunda och att jag kanske känner tvärtom om 5 år. Men jag vet inte. Kanske är det bättre att ta ett beslut nu och hålla fast vid det istället för att skjuta upp det och få ångest då istället för nu.

    Jag vet inte vad jag vill med detta, bara bolla lite funderingar... 


    Jag håller med din sambo. Du är för ung att ta beslutet redan nu. 

    Du kan bestämma dig för att du inte vill ha barn just nu. Det räcker. Att bestämma så stora frågor långt i förväg är aldrig bra. Ingen vet vad som händer i framtiden, och hur du känner då.

     
  • Anonym (Histo­rik)
    Sun 16 Feb 2020 15:20
    #3

    Jag har också psykisk ohälsa i familjen, jag led och lider Till viss del fortfarande av det själv, men jag har blivit mycket bättre de senaste åren. Det var en av många anledningar till att jag inte ville skaffa barn. För nästan tio år sedan mötte jag min själsfrände som väldigt gärna vill ha barn. Jag velade tills ganska nyligen, dividerade fram och tillbaka om nature vs nurture, och har nu börjat gå i terapi för att bli så psykiskt hälsosam jag kan bli. Jag tänker mig att det kommer ta 2-3 år och jag skyndar långsamt.

    Som din sambo säger behöver du inte bestämma något nu, men det kan vara en idé att ta tag i ditt förflutna och bearbeta trauman. Varesig du bestämmer dig för att skaffa barn i framtiden eller ej.

  • Anonym (Z)
    Sun 16 Feb 2020 15:24
    #4

    Äggdonator kanske kan vara ett alternativ. Om du skulle klara av att vara en bra, trygg och stabil förälder det vill säga.

Svar på tråden Välja bort att skaffa barn pga psykisk ohälsa?