• Anonym (skulder)

    Snälla behöver hjälp med skulder

    Skulle någon duktig ekonom eller någon som insatt i ekonomin område kunna hjälpa mig! Skulle verkligen vara super tacksam! Skriver kort info om mig och hur det ligger det med skulderna i dagsläget.  

    Har heltids jobb och jobbar nätter så lönen varierar, men får ut mellan 25-27000 efter skatt. 

    Har 2 snabblån hos Credway och Everydayplus samt delbetalnings konto hos Klarna. 

    Klarna AB
    månadskostnad:1550 kr
    skuld: 28.670 kr
    ränta: 322 kr+29 kr (admin avgift)

    Everyday plus
    månadskostnad: 2740 kr
    skuld: 27900 kr
    ränta: 1500 kr (varierar på uttaget, men 15% ränta)

    Credway
    månadskostnad:1500 kr
    skuld:30.000 kr
    ränta:2,17% (751 kr)

    Jag har nyligen haft kontakt med företaget Sambla som föreslog att slå ihop lånen och att Wasa kredit ger lån på 120.000 kr. Ränta 7,25% och antecknar man försäkring så blir slutbeloppet 1516 kr varje månad och avtalet sträcker i 108 månader. 

    Har inte signerat på avtalet än, men mina frågor är kan man inte bli erbjuden 90.000 kr i lån istället för 120.000 kr? 120.000 är för mycket vilket jag inte behöver. Om vi säger att jag dessutom inom ca 2 år  har möjlighet att betala in stora summor av min lån, vad händer med räntan? Tycker ni försäkring är onödigt eller viktig

    Är det klokt att slå ihop lånen eller ska jag betala var för sig? 
  • Svar på tråden Snälla behöver hjälp med skulder
  • Anonym (Tips från coachen)

    Du ska aldrig ta högre lån än du behöver!

    Jag tycker det låter som en väldigt hög ränta, jag skulle inte ta det erbjudandet.

  • nnnnnnnn

    Försök samla dina lån, men låna INTE mer pengar!
    Prata med några olika banker och se hur det går.
    Om det inte går, så försök att få ett blancolån med bättre ränta än du redan har, och betala av ditt jättedyra lån från Everyday först.

    Och som redan sagts, försök att jobba extra så mycket du bara orkar och lägg varenda extra krona på avbetalningar.

  • Anonym (skulder)

    Ja alltså Everudayplus har så troligt hög ränta och det är egentligen den lånen jag vill snabbast bli av med. Men ska jag betala av den först och sen slå ihop resten menar du? 

  • Anonym (skulder)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-02-16 18:54:10 följande:

    Du ska aldrig ta högre lån än du behöver!

    Jag tycker det låter som en väldigt hög ränta, jag skulle inte ta det erbjudandet.


    nnnnnnnn skrev 2020-02-16 18:55:00 följande:

    Försök samla dina lån, men låna INTE mer pengar!
    Prata med några olika banker och se hur det går.
    Om det inte går, så försök att få ett blancolån med bättre ränta än du redan har, och betala av ditt jättedyra lån från Everyday först.

    Och som redan sagts, försök att jobba extra så mycket du bara orkar och lägg varenda extra krona på avbetalningar.



    Ja alltså jag tänkte att jag vill verkligen ha den summa som täcker lånen och inte extra bara för att liksom.. vilken tur att jag inte signerat, ska kolla med olika banker! 
  • Anonym (Tips från coachen)

    Du verkar ha god inkomst, du kanske har möjlighet att betala av lite snabbare än de ca 5800:- som du har nu? Hur ser dina fasta utgifter ut i övrigt, t ex hyra? Och de rörliga, t ex mat och transport?

  • nnnnnnnn

    Kolla även upp om man får betala in extra lite då och då, när du tar ett nytt lån för att betala av dina dyraste krediter.
    FÖr vissa har spärrar, så man kan inte göra extra inbetalningar och bli av med lånet snabbare... Vilket är surt, ha ett lån längre än man hade behövt.

  • Anonym (Medlemslån)

    Är du ansluten till facket? Då kan du via banken skaffa medlemslån, blancolån till förmånlig ränta.

    Låna det du behöver för att bli av med alla tre lån och betala av 1 lån till banken med bättre ränta än du har nu. Blir mindre summa att betala av, eller så kan du amortera av mer.

  • Anonym (skulder)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-02-16 19:00:20 följande:

    Du verkar ha god inkomst, du kanske har möjlighet att betala av lite snabbare än de ca 5800:- som du har nu? Hur ser dina fasta utgifter ut i övrigt, t ex hyra? Och de rörliga, t ex mat och transport?


    Självklart kan jag det, men jag har en sån dum sida där man unnar sig andra saker istället för att man ska betala av sina lån.. det som slog mig i veckan var att lånen står still och det ger inget tillbaka så jag dragit ner på onödiga avgifter och gjort om min ekonomi "lista" för ta tag i det viktiga. 

    Jag bor hos min syster sen 2 år tillbaka, hon har köpt sin lägenhet och jag står för maten och det går åt allt från 1000-1500 kr i veckan. Vi har ingen bil, men annars är det sl-kort som är dyr, synsam, tele2 och gymkort avgifter som går åt i månaden. 
    nnnnnnnn skrev 2020-02-16 19:01:30 följande:

    Kolla även upp om man får betala in extra lite då och då, när du tar ett nytt lån för att betala av dina dyraste krediter.
    FÖr vissa har spärrar, så man kan inte göra extra inbetalningar och bli av med lånet snabbare... Vilket är surt, ha ett lån längre än man hade behövt.



    Tack för tipset!
  • Anonym (skulder)
    Anonym (Medlemslån) skrev 2020-02-16 19:19:45 följande:

    Är du ansluten till facket? Då kan du via banken skaffa medlemslån, blancolån till förmånlig ränta.

    Låna det du behöver för att bli av med alla tre lån och betala av 1 lån till banken med bättre ränta än du har nu. Blir mindre summa att betala av, eller så kan du amortera av mer.


    Nej jag är inte ansluten till facket. Känner mig seriös så himla dum att man inte tänkt mer på ekonomin tidigare, hänger inte ens med vad blancolån är.. måste läsa på mer! 

Svar på tråden Snälla behöver hjälp med skulder