• Anonym (Anonym)

    Kondomen sprack

    Hej,

    Jag och min pojkvän hade sex 3 dagar innan jag ska få mens. Brukar ha regelbunden mens, kommer alltid på beräknat datum. Hade inget annat preventivmedel än kondom som skydd. Vi märkte inte alls att den sprack och när vi var klara såg vi att hela spruckit upptill. Finns det någon risk att bli gravid nu, med tanke på att det är 3 dagar kvar till mens bör jag ju då även haft min ägglossning?

  • Svar på tråden Kondomen sprack
  • Anonym (.)

    Ja. Dagen efter piller kanske kunde rädda läget, om du ännu inte haft din ägglossning.

    Annars är väl risken påtaglig. Men långt ifrån 100%. De flesta får ha sex ett flertal gånger runt ägglossning i flera månader innan tjejen blir gravid.

  • Lucia N

    Du kan säkert ha rätt att ägglossning var ett tag sedan, men akut p-piller borde du införskaffa och ta så fort som möjligt, tror man kan ta det upp till 75 h? (Kan ej svära på att det är så länge)Efter samlag. Men effektivare desto snabbare du tar pillret.

  • Anonym (Anonym)

    Tack för svar!! IFALL att det nu skulle bli något, blir även denna mens (ska komma om 2 dagar) utebliven? Eller kan jag få den som vanligt o märka detta nästa månad?

  • Anonym (Lia)

    Alltså, risken är verkligen minimal om du har så regelbunden mens. Du behöver inte oroa dig! Klart du kan ta dagen efter-piller, men svaren ovanför får det ju att låta som att det är 50-50 att du nu blir gravid. Det är det inte. Man kan absolut inte bli gravid så långt efter ägglossning, din borde ha varit för ca 10 dagar sedan. Hade ni haft sex innan eller under ägglossning är det en annan femma, men den här gången är du med all säkerhet på den säkra sidan.

Svar på tråden Kondomen sprack