• Anonym (skärpning)

    Ni kvinnor som tycker att män är hemska

    Dra ert strå till stacken och sluta att själva uppmuntra machokulturen. Då kanske ni får de män vill ha. Om ni ens, innerst inne, vill det egentligen?

    1. "Du måste vara mer på, hon spelar bara svår!!".
    ?
    2. "Riktiga män gråter inte".
    ?
    3. "Bit ihop".
    ?
    4. "Vad långsam du är, du springer som en brud!".
    ?
    5. "Varför måste du vara så känslig hela tiden??".
    ?
    6. "Om någon är respektlös mot dig slår du tillbaka".
    ?
    7. "Det är bara så pojkar är".
    ?
    Dessa är några av de vanliga orden som pressar in pojkar och killar i samma typ av destruktiva normer som ofta uttrycks i sexism, våld och psykisk ohälsa.
    ?
    I förlängningen går det ut över människorna i våra liv ? och oss själva.
    ?
    Det enklaste sättet för oss att förändra destruktiva normer är genom vårt språk. Genom att tänka på vad vi säger och vad vi inte säger.

    Här är det viktigt att vi hjälps åt.
    ?
    Eftersom dessa normer är så djupt rotade i vår bild av mansrollen är det lätt hänt att även de med goda avsikter kanske fäller en av dessa kommentarer eller liknande ord vid något tillfälle.

  • Svar på tråden Ni kvinnor som tycker att män är hemska
  • Anonym (skärpning)

    Känner igen så mycket. Sånt man hört hela livet. Är jag ledsen eller upprörd över nåt: "var inte så känslig".
    Om jag är lite feg för att prata med, eller träffa en tjej: "du måste tuffa till dig, tjejer gillar killar som tar för sig".
    Män får inte vara känsliga eller känna osäkerhet.

  • Anonym (pppp)

    Jag förstår inte helt hur du menar. Håller med med om att machokulturen är fördummande, inskränkt och rätt fånig men ja vet inte många kvinnor som faktiskt använder de uttryck du skrivit ner, eller lever i den "andan". Däremot vet jag en del män som är så där, säger åt sina söner att inte gråta osv - vilket jag tycker är vansinnigt gammaldags och hämmande för pojkarna. 

    Ska det gå att förändra så måste männen ta sitt ansvar - givetvis alla oavsett kön, men om inte vuxna män ändrar sig så ändrar sig inte deras söner. 

  • Anonym (skärpning)
    Anonym (pppp) skrev 2020-02-17 07:45:57 följande:

    Jag förstår inte helt hur du menar. Håller med med om att machokulturen är fördummande, inskränkt och rätt fånig men ja vet inte många kvinnor som faktiskt använder de uttryck du skrivit ner, eller lever i den "andan". Däremot vet jag en del män som är så där, säger åt sina söner att inte gråta osv - vilket jag tycker är vansinnigt gammaldags och hämmande för pojkarna. 

    Ska det gå att förändra så måste männen ta sitt ansvar - givetvis alla oavsett kön, men om inte vuxna män ändrar sig så ändrar sig inte deras söner. 


    Nej, alla har sina erfarenheter. Jag har hört mycket sånt från kvinnor. Och man läser många såna kommentarer från kvinnor här på forumet.
  • Anonym (M)

    Det där är mer män emellan, vad jag uoplevt. Så som män fostrar varandra. Nej sorry, det tar jag inget ansvar för. Så behandlar jag inte någon, man eller kvinna.

  • Anonym (skärpning)
    Anonym (M) skrev 2020-02-17 08:37:56 följande:

    Det där är mer män emellan, vad jag uoplevt. Så som män fostrar varandra. Nej sorry, det tar jag inget ansvar för. Så behandlar jag inte någon, man eller kvinna.


    Punkt 1 och 5 har jag oftast hört från kvinnor.
  • LSalander

    Sådana här kommentarer associerar jag till hockey- eller fotbollslag, där machotränaren ska lära spelarna att bli män.

  • Anonym (skärpning)

    Det var förväntat att många kvinnor slår ifrån sig. Helt ok. Sen hoppas man att andra kvinnor får sig en tankeställare.

  • Anonym (55667)
    Anonym (skärpning) skrev 2020-02-17 08:55:23 följande:

    Det var förväntat att många kvinnor slår ifrån sig. Helt ok. Sen hoppas man att andra kvinnor får sig en tankeställare.


    I vilka sammanhang har du fått dessa kommentarer av kvinnor?

    Av mamma/ systrar/ partners.
  • Anonym (D)
    Anonym (55667) skrev 2020-02-17 08:57:48 följande:

    I vilka sammanhang har du fått dessa kommentarer av kvinnor?

    Av mamma/ systrar/ partners.


    Jag har sett det flera gånger här på FL.
  • Anonym (Mja)

    Alltså, jag har även erfarenhet av att lärare på skolan och mina föräldrar alltid sa att killarna var kära i mig, att de va därför dom retades och kastade bollar på mig, drog ner mina byxor framför alla osv. Helt sjukt såhär i efterhand menmen.

    Jag har hört dessa punkter, och mer, från både kvinnor och män i mina dagar. Men mest män- förstås.

Svar på tråden Ni kvinnor som tycker att män är hemska