• ensagaomlivet

    medicin, viktökning

    Jag äter en medicin nu som heter olanzapine som ger viktökning. Vet inte om det är för att jag får större aptit eller om det saktar ner ämnesomsätningen men hursom så undrar jag om någon här har erfarenhet av att INTE gå upp av mediciner som ger viktökning? ifall att jag äter skitnyttigt och tränar kan jag stoppa detta då och kanske t.o.m gå ner några kilon?

  • Svar på tråden medicin, viktökning
  • Anonymm20

    Det beror på ökad aptit. Om du tränar normalt (eller som du gjort tidigare) och äter mindre portioner, tänker över vad du äter så kan du förhindra viktuppgång. Men det är en biverkning och det är absolut inte säkert att just du får den biverkningen.

  • FtS70

    Olanzapine är besvärlig; jag har inte haft en enda patient som inte gått upp i vikt av den. Det rör sig INTE bara om ökad aptit, den stör tyvärr själva metabolismen. Att gå ner i vikt medan man står på det, låter mycket svårt i mina öron.

  • Anonymm20
    FtS70 skrev 2020-02-17 19:33:33 följande:

    Olanzapine är besvärlig; jag har inte haft en enda patient som inte gått upp i vikt av den. Det rör sig INTE bara om ökad aptit, den stör tyvärr själva metabolismen. Att gå ner i vikt medan man står på det, låter mycket svårt i mina öron.


    Jag har haft endel patienter som inte har gått upp i vikt. Jag gick inte heller upp i vikt under de året jag åt olanzapine.
Svar på tråden medicin, viktökning