• Kalle2020

    Hantera svärförärdar !

    Hur hanterar ni svärföräldar som tror veta allt om vårt barn ?

    Vi hade födelsekalas och en timme diskuterade svärföräldrar hur viktigt att endast prata svenska till våra barn, dvs mina föräldrar ska inte prata andra språk till dem.
    Det blev en konstigt stämming, istället att fira vårt barn.

    Enda jag kan komma på är att nästa gång blir det födelsekalas ej tillsammans med svärföräldrarna.  

  • Svar på tråden Hantera svärförärdar !
  • LFF
    Kalle2020 skrev 2020-02-17 11:51:34 följande:

    Hur hanterar ni svärföräldar som tror veta allt om vårt barn ?

    Vi hade födelsekalas och en timme diskuterade svärföräldrar hur viktigt att endast prata svenska till våra barn, dvs mina föräldrar ska inte prata andra språk till dem.
    Det blev en konstigt stämming, istället att fira vårt barn.

    Enda jag kan komma på är att nästa gång blir det födelsekalas ej tillsammans med svärföräldrarna.  


    Hur hanterar ni föräldrar att barnets ena förälder har ett annat språk i bagaget? Om den föräldern pratar sitt "hemspråk" med barnet så är det självklart att barnets övriga släktingar som pratar samma språk kan göra det.

    Om ni däremot inte underhåller det språket hemmavid så blir det ju lite konstigt att släktingar ska prata ett annat språk med barnet.

    Vad hade dina svärföräldrar för motivering till varför dina föräldrar inte ska prata annat än svenska med barnet?
  • Anonym (Förälder)
    Kalle2020 skrev 2020-02-17 11:51:34 följande:

    Hur hanterar ni svärföräldar som tror veta allt om vårt barn ?

    Vi hade födelsekalas och en timme diskuterade svärföräldrar hur viktigt att endast prata svenska till våra barn, dvs mina föräldrar ska inte prata andra språk till dem.
    Det blev en konstigt stämming, istället att fira vårt barn.

    Enda jag kan komma på är att nästa gång blir det födelsekalas ej tillsammans med svärföräldrarna.  


    Jag tycker såhär:
    Det är bra om barnet lär sig ett språk i taget så att det inte blir förvirrande.

    2 olika artiklar som säger olika saker.

    Visst ni bestämmer men detta är vad jag tror.
    Fokusera på språket som är viktigast för barnet och här är det ju svenska.

    skolvarlden.se/artiklar/forskare-sa-fungerar-inlarning-av-sprak-i-tidig-alder

    www.svd.se/sa-blir-barn-flersprakiga
  • Gena

    Sjävklart ska bägge föräldrar prata sitt modersmål med barnet. På så sätt blir barnet automatiskt tvåspråkigt. Det är bara bra för barnets språkutveckling.

  • Anonym (ååå)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-02-17 11:57:03 följande:
    Jag tycker såhär:
    Det är bra om barnet lär sig ett språk i taget så att det inte blir förvirrande.

    2 olika artiklar som säger olika saker.

    Visst ni bestämmer men detta är vad jag tror.
    Fokusera på språket som är viktigast för barnet och här är det ju svenska.

    skolvarlden.se/artiklar/forskare-sa-fungerar-inlarning-av-sprak-i-tidig-alder

    www.svd.se/sa-blir-barn-flersprakiga
    Man är ganska ense inom språkforskning att barns hjärna kan hantera att höra två språk på en gång när de är små, så det är inte alls någon fara. 

    Däremot blir ju oftast det språk som finns i skolan/bland kompisar det som dominerar. Ett språk man enbart hör hemma kommer snabbt på efterkälken. 
  • Anonym (Lärare)

    Barns hjärnors utveckling främjas av tidig exponering för flera språk. Det kommer bara att gagna dem, både på kort och lång sikt. Det enda man kan säga är att barnen naturligtvis till en början kommer att ha svårt att förstå att resten av världen kanske inte kan alla ord som de själv och att man måste anpassa språket gentemot vem man talar med.

    TS, för att hantera dina svärföräldrar behåller du lugnet och förklarar att ni t ex tycker det är viktigt att barnet kan kommunicera med samtliga släktingar på lika villkor. Att ni verkligen vill att barnet ska lära sig morföräldrarnas modersmål. Utöver det behövs ingen diskussion och fortsätter de får man påpeka att den här dagen är till för att fira lilla X och att ni redan klargjort er ståndpunkt i frågan.

  • Kalle2020

    ok tack för era kommentarer.
    Jag ska försöka hålla mig lugn och se hur det slutar nästa födelsedag.

  • Anonym (Berikande)

    Mina ungar exponerades för 3 språk som små.
    De har idag god svenska, och talar även övriga språk bra.
    hälsa svärissarna att barn är fantastiska.

  • Anonym (x)

    Men snälla, att inte fira födelsedagar med dem framöver är väl lite väl drastiskt när du inte ens har försökt att prata med dem ännu....

    All forskning visar att det bara är bra att exponeras för flerspråkighet tidigt, så dina svärföräldrar vet inte vad de pratar om. 

    MEN jag skulle, som gäst, uppskatta om jag förstod vad alla på kalaset pratade om. Att dina föräldrar pratar på sitt hemspråk med barnbarnet är ju toppen - men måste de göra det när det är gäster där som inte förstår?

  • Anonym (x)

    Men snälla, att inte fira födelsedagar med dem framöver är väl lite väl drastiskt när du inte ens har försökt att prata med dem ännu....

    All forskning visar att det bara är bra att exponeras för flerspråkighet tidigt, så dina svärföräldrar vet inte vad de pratar om. 

    MEN jag skulle, som gäst, uppskatta om jag förstod vad alla på kalaset pratade om. Att dina föräldrar pratar på sitt hemspråk med barnbarnet är ju toppen - men måste de göra det när det är gäster där som inte förstår?

  • Anonym (x)

    Men snälla, att inte fira födelsedagar med dem framöver är väl lite väl drastiskt när du inte ens har försökt att prata med dem ännu....

    All forskning visar att det bara är bra att exponeras för flerspråkighet tidigt, så dina svärföräldrar vet inte vad de pratar om. 

    MEN jag skulle, som gäst, uppskatta om jag förstod vad alla på kalaset pratade om. Att dina föräldrar pratar på sitt hemspråk med barnbarnet är ju toppen - men måste de göra det när det är gäster där som inte förstår?

Svar på tråden Hantera svärförärdar !