• mandelskrutten

    Räcker den här träningen?

    Räcker det att promenera fort i ca en timme varje dag, ca 9 km för att kroppen ska få sin dos av motion? Ca 10.000 steg.

  • Svar på tråden Räcker den här träningen?
  • Kjell2
    mandelskrutten skrev 2020-02-18 07:53:16 följande:

    Räcker det att promenera fort i ca en timme varje dag, ca 9 km för att kroppen ska få sin dos av motion? Ca 10.000 steg.


    Räcker för vad?

    Bättre än att sitta stilla, sämre än några rejäla flåspass i veckan.
  • Erica94

    Rekommendationen är 30 min promenad (motion) / dag för att tillgodose kroppens behov av rörelse. Om jag minns rätt är dagsbehovet av rörelse 10.000 steg, vilket du kommer upp till (och säkert betydligt med i den vardagliga motionen). Din plan kring motion kommer räcka med råge. Slit inte ihjäl dig, är du inte van vid denna motion så behöver du kanske vänja kroppen vid 30min till en början.

  • mandelskrutten
    Erica94 skrev 2020-02-18 08:00:18 följande:

    Rekommendationen är 30 min promenad (motion) / dag för att tillgodose kroppens behov av rörelse. Om jag minns rätt är dagsbehovet av rörelse 10.000 steg, vilket du kommer upp till (och säkert betydligt med i den vardagliga motionen). Din plan kring motion kommer räcka med råge. Slit inte ihjäl dig, är du inte van vid denna motion så behöver du kanske vänja kroppen vid 30min till en början.


    Många intensiv tränar på gym så min motion känns minimal.

    Men minns min farmor som blev 94 år. Hon var tunn och smal, gick lite promenader. Tog det lugnt.
  • Magical

    Det beror väl på vad du är ute efter- Jag promenerar rätt mycket och det känns bra men det visar sig inga speciella "tecken" på min kropp. Däremot när jag har perioder då jag simmar kanske en gång/vecka då brukar jag direkt bli smalare om midjan, får ett bättre flås och känner mig allmänt piggare efter bara ett par gånger. Märker också när jag har hållit upp med simningen kanske ett halvår, att när jag börjar igen är det superjobbigt första gången. Orkar inte alls så länge som jag är van att orka, så det är verkligen färskvara, det där. 

    Nyligen börjar jag gå på Friskis och Svettis, har aldrig gjort det förr. Jag går ett pass i veckan på lite lagom träning, 45 min-pass. Redan efter 2 st kände jag att jag var starkare i ryggen tex. 

  • Aniiee
    mandelskrutten skrev 2020-02-18 08:02:49 följande:
    Många intensiv tränar på gym så min motion känns minimal.

    Men minns min farmor som blev 94 år. Hon var tunn och smal, gick lite promenader. Tog det lugnt.
    Det är skillnad på motion (kondition) och gymträning. Jag har tränat en del på gym i mina dagar och de flesta sk "gymråttor" (som de själva kallar sig, btw) kan inte gå en km utan att dö av ansträgning. Att de kan bänka 200 kg spelar ingen roll alls, många av dem har 0 kondis.

    Den slags träning du (och de flesta borde) ger dig på är skitbra för allmänhälsan, lungorna och hjärtat. Det är inte för inte "Hälsans stig" finns på fler och fler orter, på initiativ av hjärt- och lungfonden.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Räcker den här träningen?