• Anonym (aller­gi)
    Tue 18 Feb 2020 09:53
    4680 visningar
    82 svar
    -4 +2
    82
    4680

    Luftburen allergi finns inte

    Väldigt intressant med den här nya rapporten som kommit med rekommendationer kring skolmat. Nu står det klart och tydligt att luftburen jordnötsallergi inte finns och inte är ett problem.

    www.kostochnaring.se/content/uploads/2020/02/kons-nationella-rekommendationer-speckost-anp-malt-13feb2020-final-webb.pdf

  • Svar på tråden Luftburen allergi finns inte
  • Anonym (tekna­tor)
    Tue 18 Feb 2020 19:13
    #71
    +1

    Om man som jag är medlem i en allergigrupp för jordnötsallergiker så är de nu väldigt ledsna och upprörda då de redan har svårt att bli tagna på allvar, även av sina egna släktingar.

    Flera har barn som fått åka ambulans med anafylaxireaktioner på grund av respektlösa människor i omgivningen som tror sig veta att de kan "utmana" allergin bara lite grann, "det kan ju inte vara så farligt som hon säger, det har säkert växt bort"?

    Och nu har alla dessa outbildade virrpannor som inte ens begriper hur olika stark allergi kan vara fått vatten på sin kvarn efter reportage i TV4 mm. Ni kan tro att föräldrar har skrivit arga och upprörda brev till dem om detta! Flera av dem beskriver också i gruppen vilka tester deras barn har fått göra och i några fall så har man inte haft någon annan förklaring än luftburen allergi.

    Så detta är definitivt inget som alla läkare idag är eniga om.

    Jag anser att man bör använda sig av försiktighetsprincipen, för det gör inte ont på mig att inte få äta jordnötter, det är inget jag MÅSTE göra på flygplan eller i skolan. Varje anafylaktisk chock medför en liten risk att dö även om man får i sig en adrenalinpenna i tid, och nu har dessutom en av penn-tillverkarna haft jätteproblem med att injektorn i ett fåtal fall inte löser ut ordentligt.

    Jag ser ingen anledning att tvinga jordnötsallergiker att leva i ångest mer än nödvändigt så jag var helt okej med att inte vifta jordnötspåsar omkring mig offentligt även innan jag själv blev (lindrigt) jordnötsallergisk.

  • Anonym (aller­gi) Trådstartaren
    Tue 18 Feb 2020 19:43
    #72
    Anonym (teknator) skrev 2020-02-18 19:13:13 följande:

    Om man som jag är medlem i en allergigrupp för jordnötsallergiker så är de nu väldigt ledsna och upprörda då de redan har svårt att bli tagna på allvar, även av sina egna släktingar.

    Flera har barn som fått åka ambulans med anafylaxireaktioner på grund av respektlösa människor i omgivningen som tror sig veta att de kan "utmana" allergin bara lite grann, "det kan ju inte vara så farligt som hon säger, det har säkert växt bort"?

    Och nu har alla dessa outbildade virrpannor som inte ens begriper hur olika stark allergi kan vara fått vatten på sin kvarn efter reportage i TV4 mm. Ni kan tro att föräldrar har skrivit arga och upprörda brev till dem om detta! Flera av dem beskriver också i gruppen vilka tester deras barn har fått göra och i några fall så har man inte haft någon annan förklaring än luftburen allergi.

    Så detta är definitivt inget som alla läkare idag är eniga om.

    Jag anser att man bör använda sig av försiktighetsprincipen, för det gör inte ont på mig att inte få äta jordnötter, det är inget jag MÅSTE göra på flygplan eller i skolan. Varje anafylaktisk chock medför en liten risk att dö även om man får i sig en adrenalinpenna i tid, och nu har dessutom en av penn-tillverkarna haft jätteproblem med att injektorn i ett fåtal fall inte löser ut ordentligt.

    Jag ser ingen anledning att tvinga jordnötsallergiker att leva i ångest mer än nödvändigt så jag var helt okej med att inte vifta jordnötspåsar omkring mig offentligt även innan jag själv blev (lindrigt) jordnötsallergisk.


    Hur många av de barnen har gjort en riktig provokation under medicinsk övervakning där man testar allergin steg för steg?

    Och där allergin då löst ut redan av nötter i rummet?
  • Anonym (tekna­tor)
    Tue 18 Feb 2020 19:59
    #73
    Anonym (allergi) skrev 2020-02-18 19:43:08 följande:
    Hur många av de barnen har gjort en riktig provokation under medicinsk övervakning där man testar allergin steg för steg?

    Och där allergin då löst ut redan av nötter i rummet?
    Rätt många har provokationstestats men det är bara ett fåtal som har reagerat luftburet. Men gå med i gruppen så får du väl själv avgöra vad du tycker låter rimligt.
  • Anonym (Veten­skapli­gt bevisa­t)
    Tue 18 Feb 2020 20:02
    #74
    +2

    Jag har folk i min närhet som är superallergiska så jag tar professorns uttal med en jättegrävskopa med salt.

    Däremot en parallell sak - många av oss här på forumet är föräldrar och vet att amning (i de fall man gör det, vilket de flesta gör) kan ge mjölkstockning. För jävla ont gör det och feber får man och skit mår man osv osv. MEN om man frågar läkarkåren så finns inte mjölkstockning. Så. End of discussion. 

    ....eller nä. Varför finns inte mjölkstockning? ALLA ammande kvinnor vet ju att det förekommer och finns - precis som de med luftburen allergi (jordnöt, ägg, doftallergi är väl också luftburen). Jo, för det är inte vetenskapligt bevisat. 

    Jag trodde seriöst att barnmorskan som berättade detta var helt knäpp, men som hon sa; VI vet att det existerar, men det är inte vetenskapligt bevisat och då finns det inte. 

    Så, om den där professorn kunde göra riktiga vetenskapliga tester med tillräckligt många allergiska personer så kanske han kan få tummen ur hålet som solen aldrig ser och dra tillbaka sina falska påstående. Tills dess - kämpa på ni som är allergiska mot folks dumhet. 

  • Anonym (aller­gi) Trådstartaren
    Tue 18 Feb 2020 20:35
    #75
    Anonym (teknator) skrev 2020-02-18 19:59:32 följande:
    Rätt många har provokationstestats men det är bara ett fåtal som har reagerat luftburet. Men gå med i gruppen så får du väl själv avgöra vad du tycker låter rimligt.
    Ja men har de reagerat luftburet så hastigt och så kraftigt att det varit adrenalinspruta och ambulans?

    För jag läste nyligen en beskrivning av en förälder där barnet gjort just en sån provokation. Och hen var kraftigt allergisk men att testerna ändå visade att det inte blev så där superkraftig reaktion supersnabbt gör att de inte behöver vara jättenojiga och gå runt med adrenalinspruta konstant.
  • Tue 18 Feb 2020 20:42
    #76
    Anonym (allergi) skrev 2020-02-18 20:35:45 följande:
    Ja men har de reagerat luftburet så hastigt och så kraftigt att det varit adrenalinspruta och ambulans?

    För jag läste nyligen en beskrivning av en förälder där barnet gjort just en sån provokation. Och hen var kraftigt allergisk men att testerna ändå visade att det inte blev så där superkraftig reaktion supersnabbt gör att de inte behöver vara jättenojiga och gå runt med adrenalinspruta konstant.
    Tydligen blir de även extremt rädda när de testas, att det kan bli en psykosomatisk reaktion.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Nja)
    Tue 18 Feb 2020 21:11
    #77
    Anonym (Sant) skrev 2020-02-18 14:45:31 följande:
    Jag såg inlägget, men frågan är på vilka grunder de inför det. Hur är det ett bevis på att jordnötsallergi är luftburen? De tar det säkra före det osäkra, eftersom de inte vet om det kan skapa allvarlig reaktion eller ej. 
    För att barn inte har koll på vad de äter alltid.

    Min sons lärare bjöd på hembakad kaka - med jordnötter i. Ett av barnen fick akut andnöd och överlevde med nöd och näppe. Ambulans kom lyckligtvis fram snabbt och kunde rädda barnet.
  • Tue 18 Feb 2020 23:06
    #78
    +1
    Anonym (allergi) skrev 2020-02-18 14:31:00 följande:
    Fast det är ju just detta som är problemet med att många allergiker går runt och tror att de blir dödligt sjuka av jordnötter i närheten. Därför är det viktigt att att utrota den här myten.
    Det är ingen myt, nej. Vi finns som blir dödligt sjuka av jordnötter i närheten. Eller vad kallar du anafylatisk chock där en akutspruta behövs och ambulans till akuten? Nej visst ja, det är ju bara en myt.... bara för att det inte drabbat dig så finns det inte, eller? 
  • Wed 19 Feb 2020 06:50
    #79
    Anonym (A) skrev 2020-02-18 13:22:51 följande:

    Så din kusin åker aldrig tåg eller buss, går aldrig på bio?


    Det skulle väl inte vara så otroligt. Det är nog 8 år sedan jag gjorde något av ovanstående, och då är jag inte allergisk.
  • Anonym (aller­gi) Trådstartaren
    Thu 20 Feb 2020 17:21
    #80
    elmadumle skrev 2020-02-18 23:06:25 följande:
    Det är ingen myt, nej. Vi finns som blir dödligt sjuka av jordnötter i närheten. Eller vad kallar du anafylatisk chock där en akutspruta behövs och ambulans till akuten? Nej visst ja, det är ju bara en myt.... bara för att det inte drabbat dig så finns det inte, eller? 
    Ok och hur lever du? Går du aldrig in i en mataffär, går på restaurang, aldrig åker kollektivt?
  • Fri 21 Feb 2020 22:47
    #81
    +1
    Anonym (allergi) skrev 2020-02-20 17:21:03 följande:
    Ok och hur lever du? Går du aldrig in i en mataffär, går på restaurang, aldrig åker kollektivt?
    Självklart gör jag det, men är vaksam på omgivningen och har alltid Betapred och spruta med, var jag än är. Eller, en restaurang som har nötter framme äter jag inte på, varför måste det ätas nötter överallt?
  • Fri 21 Feb 2020 23:27
    #82
    elmadumle skrev 2020-02-21 22:47:26 följande:
    Självklart gör jag det, men är vaksam på omgivningen och har alltid Betapred och spruta med, var jag än är. Eller, en restaurang som har nötter framme äter jag inte på, varför måste det ätas nötter överallt?
    För det är gott är svaret för alla som äter nötter.(Man kan hoppas det i alla fall)
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Luftburen allergi finns inte